AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.302

försäkringsbolag, krockar och turbo

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Tjena!

Någon har som har krockat med sin bmw tic? Om så,
vad hände, hur ställde sig försäkringsbolaget till olyckan?

Visste dom om att du hade turbo i bilen?
kontrollerar dem bilen om den är "trimmad" eller körs den
bara till skroten efter en krock, kontrollerar dem mätarställning mm?

Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

När jag frågade mitt försäkringsbolag hur det ställde sig till trimmade bilar och ev olyckor så fick jag som svar att om olyckan kan härledas till effekten så nekas man ersättning.

/Edvard
BMW CS # 4503
M3
82
M3-Rocco
M3 E46 -01
Du får utgå från att det resulterar i att F-bolaget ogiltig förklarar försäkringen och detta motsvarar att du kör helt oförsäkrat.

Köp rätt bil istället.....

// Rocco
ra
976
rawsezx

"Köp rätt bil istället....."

Var inte det som frågeställningen innefattade.. men....

Vissa saker går ju inte att köpa, t.ex arbetet, slitet, kärleken
som man lägger ner på att få sin, t.ex bil så personlig som
möjligt...

E
1.156
E
320 ci cab -04
Rawsezx

Händer det en alvarlig olycka där du är inblandad med en trimmad olaglig bil så kan de ekonomiska följderna för dig sannolikt bli mycket alvarliga. Risken är rätt stor att försäkringsbolaget nekar dig ersättning för din krachade bil. Om det bara är det så vore det kanske inte ohanterligt MEN uppkommer olika ersättningskrav för andras inblandade bilar så är det sannolik så att du personligen får stå för dessa .. för att inte tala om personskadekostnader. Vi snackar sannolikt miljonkostnader. Då kan du ge dig på att försäkringsbolagen verkligen lyfter på huven på din bil....

Det är inte ovanligt att man kan läsa på det här forumet om turbokonverterade bilar med 400+ hästar. Tro inte på ett ögenblick att dessa bilar är ( 75 års modell och yngre) är besiktade eller lagliga.

Vi bör isället arbeta för en bättre lagstaftning där man får trimma entusiastbilar till 400+ hästar om chassi och bromsar etc hänger med.

E
ra
976
rawsezx

E: Ja vet om faktumet att ingen bil går igenom besiktningen.
Men eftersom att det är så vanligt att stoppa in en turbo, eller
kompressor i bilen så känns det inte som att alla som gjort det
skiter i att dem kör obes. och felaktigt försäkrad.

Asken: Du kör med kompressor i din bil, vad har du för åsikter?

E
1.156
E
320 ci cab -04
Rawsezx:

Jodå, de kör oftast (undantaget bilar av årsmodell -75 och äldre) med mycket få undantag olagliga bilar. Det kanske är vanligt men likväl olagligt. Lika olagligt som när du kör med en bil som du fått körförbud på på grund av att du underlåtit att besikta bilen. Du kan givetvis bara försäkra en besiktad bil.. Eftersom du frågar på forumet så får du svar. Jag är själv missnöjd med reglerna. Men sådana är de.

Man kan givetvsi försäkrar och besiktar bilen med orginalmotor eller dyligt. Men så fort de kör med trimmotorn på allmän väg så är det lika olagliga som om de skitit i både försäkring och besiktning. Men farbro blå kanske inte kollar under huven. Det är sannolikt först när olyckan är framme som verkligheten kommer ifatt den.

E
ra
976
rawsezx

E: Okej tack för dina svar.

Me
50
Melin
535i -89
528i -77
en fundering bara..
är det inte så att man får köra med *fel* motor i 4 veckor innan man är tvungen att försöka besikta bilen.. alltså bara att bara att krafsa lite med foten i marken och hävda att men monterade i motorn dagen innan..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej, så är det inte. Visst har man själig tid på sig (enligt predjudicerande domar fyra veckor) att registreringsbesikta bilen, men man får inte använda den under tiden...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Lo
86
Lowrider
328i -96
Turbokonverteringar i all ära, men fy faan om man råkar köra ihjäl en människa och får pynta upp flera miljoner i skadestånd..
Skuldsatt resten av livet....
mackan325
Jag tror inte den omkomnes anhöriga anser att din evetuella ekonomika situation är det mest väsentliga i det fallet, du kanske borde fundera över dina prioriteringar?
Trafikförsäkringen gäller oavsett om bilen är trimmad eller ej. Däremot kan delkasko- eller vagnskadeförsäkringen mycket väl utebli.
ra
976
rawsezx

hmm okej. vad är det som gäller nu? :-)

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Försäkringen gäller precis som vanligt vid en olycka förutsatt att trimningen av bilen inte orsakade olyckan. Det faktum att bilen var underförsäkrad kommer att kompenseras med en högre självrisk...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.