AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.000

z3m nya bakdäck...

Sida 1 av 4
Det är nu dags för nya sulor bak, jag hade kanske inte tänkt att välja det dyraste alternativet...... kanske skulle man kolla på hankook eller dunlop eller pirelli kanske?? är det någon som kör på lite billigare däck ni kan rekomendera?
Jag kör med Hankook runt om och tycker de fungerar bra.
Vet att min däcksleverantör gått över till Falken som billighetsdäck, om det beror på priset eller kvaliteten vet jag inte.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
oskar: det har varit väldigt mycket diskussioner om just Hankook. Gör en sökning på ordet så hittar du säkert mycket intressant info.
Själv har jag Hankook med 50 mil bakom sig på bakaxeln och känslorna är blandade. Däcken är väldigt känsliga när dem är nya, jag fick vattenplaning flera gånger i början och blev räddad av ASTn. Nu när dem har några mil på nacken så har dem fått ordentlig grepp men jag har inte testat dem i extrema förhållanden än så man vet aldrig. Om jag skulle köpa dem igen? Troligen inte, jag fick dem på köpet med fälgarna och då tar man tacksamt emot. Men jag tror inte att det är dåliga däck över det hela.
Angående Dunlop så läste jag i september nummer av BMW Car att dem skulle ge en 330Ci påtagligt sämre egenskaper än motsvarande 330Ci på Michelin. Båda bilar var splitter nya. Men jag tror att det är inte speciellt vetenskapligt. Alla jag känner som kör på Dunlop är väldigt nöjda…

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
BoZton Grodan
Oskar: Jag kör på Dunlop P9000, utmärkt & trevligt däck inte heller så avnsinnigt dyrt. (på dackonline)
Vad jag känner till däck så är det ofta att man får vad man betalar för.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Oskar: Kör med Pirelli PZero Nero runt om på ena bilen och de däcken är underbara, sidogreppet skall enligt däckfirman vara det bästa på marknaden bland vanliga däck. Ett normalpris på > 4000:-/st tycker jag dock inte är allt för billigt... :-(

/Caspar
Visst får man vad man betalar för, men ni kan inte jämföra däck för 1700 kr/st med däck för 4000 kr/st. Det tycker jag är självklart, skall man jämföra, skall det ju vara däck i samma prisklass, och då är Hankook ett bra val. Givetvis har de inte en chans mot t.ex PZero Rosso, som det satt på min bil när jag köpte den.

Väldigt bra priser på de dyrare märkena hos dackonline, problemet blir ju att få på däcken sen. Tror inte den lokala Gummigubben blir så glad för att montera och balansera om man köpt däck på nätet.

Länk
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
kör oxå med Dunlop SP9000 och det har vart svinbra på min, 225/45 17" fram och 245/40 17" bak.... runt om tror jag det blev 8000 spänn....
en våtdröm vore så klart Yokohama AVS sport....men smakar det så kostar det...
19" Racing Dynamics RS2+Yokohama AVS Sport. det ni!

____
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Fredrik M: Nej det är klart att man inte kan göra den jämförelsen, Oskar hade dock skrivit om Pirelli som ett billigt alternativ och det kan jag inte hålla med om, men att däcken är bra råder ingen tvivlan om.

Vet ej, men Pirelli kanske har billiga varianter också??

Enligt samma däckkrängare så skall Hankook vara mycket bra för sitt pris, men jag har tyvärr aldrig provat dem.

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
En annan sak vid köp av feta däck av dyra märken är att den lokala däckkrängaren har väldigt bra marginaler. De 4000:- däck jag köpte fick jag 40% rabatt på dvs 2400:- per däck. Trots att jag hatar att pruta.

Guson däck och fälg i Albano (vid universitetet) gör proffsiga jobb (framvagnar mm) samt har vettiga priser på det mesta.

/Caspar
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
inte för att detta kanske har med ämnet att göra men läste ett vinterdäck test att hankook fick en döskalle som betyg för sina vinter däck,... kan ha vart en 2-3 år sedan... men kul läsning var det i alla fall :o)

"Don´t try to fix me, I´m not broken!"
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Kör med dunlop sp9000, nya för ett par veckor sen. 225/45-17 fram och 255/40-17 Bak. 7700:- runt om, monterat och klart....
Det mina herrar är ett VÄLDIGT bra pris, inte ens 2000 per däck...
Mr Hamann
Jag kör på Dunlop Le Mans 265:or bak och är helnöjd.

// Mr Hamann
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Mr Hamann, Hörde att du åxå handlar av mälardäck, jävligt schyssta priser. Varför postorder när man kan få personlig service?
Beppo, det är mycket bra pris. Jag betalade 7200 för mina Hankook, visserligen 18", men fortfarande "bara" Hankook däck.

Ett tips som Beppo är inne på, kolla med din lokala däckhandlare, jag får samma pris där som på nätet, men monterat och balanserat på bilen, så egentligen är de billigare.

När vi ändå snackar däck, hur länge håller era bakdäck? Mina har gått 15- 1600 mil och har inte mycket kvar till slitvarningen. Får bli nya till nästa säsong.

Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

De däck jag bytte nu var de som satt på när bilen från fabrik...
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Beppo: Var i svea rike hittade du dessa 4 för 7tusen7hundra?

ArctisZ3
Mr Hamann
Han hittade dem hos Mälardäck i Eskilstuna.

Jag kan säga så här... jag fick mina 265:or jäääävligt billigt. Ni skulle inte tro mig om jag skrev det här! *lovar*

Beppo: Helt sant, varför postorder när man har den firman alldeles runt knuten!

// Mr Hamann
Mr Hamann
Körde förresten på 275:or innan som jag fick till kanonpris även dem. Men de kunde inte få tag i dem längre så då fick de "bara" bli 265:or bak.

// Mr Hamann
Mr Hamann, varför så hemlig? du kan väl lita på att dina Z bröder håller tyst om priset ;-) Bra att veta vad handlarna har egentligen för marginaler om man tänker ge sig ut i förhandlingar...

____
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Fredrik M: 1500-1600 mil måste ju anses som bra, iallafall om Du menar bak. Mina har rullat ca 1000 mil och hade det inte varit vinter och avställning snart så hade de bytts nu.

Fast jag har ju också en böter för "Onödigt skapande av bullar med motordrvet fordon", vilket på vanlig svenska = 1 minuts burn-out...

Z3c / Mr Hamann / Oskar mfl: Tror nog att man kan förhandla med de flesta däckkrängare och om den första inte funkar så finns det ju fler. Kolla priser på nätet och begär samma monterat och klart!!

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.