|
|
|
|---|---|
|
Haft min bil i drygt 2 månader nu...men 2 gånger ( senast igår men gången innan för ca 1 månad sedan ) så har bilen varit väldigt svår att låsa med fjärren i nyckeln. Parkerar på gatan så jag står på olika platser nästan jämt...MEN detta problem har uppstått i samma parkeringsruta båda gångerna!!! Frågan är om det finns omständigheter i omgivningen som på något sätt kan skapa detta problem eller är det enbart slumpen? | |
|
Jag tror mig märkt samma problem utanför tennishallen på min z3. Står jag parkerad framför ingången går det ej att låsa eller låsa upp med fjärr... Konstigt! Annars funkar den alltid klockrent. /Henrik |
|
|
Viss går det att störa dem. Har konstaterat att fjärren till min polares Volvo S60 stör ut min (och min hans) fullständigt. /Micke |
|
|
Utstörning av fjärrkontroller till bilar är ett problem som verkar växa! Det frekvensområde där fjärrkontrollerna ligger, är rätt fullspäckat (tror att det samsas alla möjliga typer av radiooverföringar i det bandet). Dessutom tillkommer olika störningar i form av t ex trådlösa hörlurar och liknande. Har själv upplevt fenomenet några gånger.... På ett ställe ville fjärrkontrollen inte fungera (fick ställa mig precis intill bilen vid alla tillfällen), bara 100m därifrån gick det utan problem att larma av/på när man stod en bra bit från bilen. Jag läste någonstans att man på grund av ovanstående problem, planerar att ge ett nytt frekvensområde till bilarnas fjärrkontroller. Om det gällde hela EU, eller bara Sverige kommer jag dock inte ihåg. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hade samma problem senast idag, stod och tryckte o tryckte men inget hände...Efter en stund gick det till slut. | |
| Hade samma problem på min E46 och alltid på samma platser. Arbetar på "ett världsledande telekommunikationsföretag" och har tagit reda på att det är störningar från GSM-nätet som spökar. Parkerar man nära en basstation är alltså risken att fjärrstyrnnigen av larmet inte fungerar. Tur att det går låsa som vanligt också... | |
| Vågar man låsa upp bilen med nyckeln i dörren? Hoppar det inte in nån form av startspärr då? | |
|
Att basstationer för GSM 900 eller 1800 skulle störa ut mottagarna i bilar på 432Mhz är mindre troligt, såvida man inte hissar upp bilen i höjd med basantennerna och dessutom inom max 10-20 meters avstånd. Då är chansen för störningar från själva ficktelefonerna större och de finns som bekant överallt. Men åter igen, 900 och 1800 Mhz stör inte gärna på 432 Mhz. Däremot är det mycket större problem med alla övriga utrustningar som samsas på samma frekvenser. Det finns dessutom prioritet för annan "service" på 432Mhz-bandet t.ex sändaramatörer som kan köra med effekter på flera hundra watt osv. Felet är att PTT har upplåtit detta band för all möjlig slaskverksamhet men ändring är på gång så problemen kommer att minska i framtiden. Om man låser upp bilen med originalnyckel i dörren skall ingen startspärr gå in. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inte går startspärren in, men har du låst med fjärren och kommer med en oinitierad nyckel och låser upp i dörren så går larmet. Ska göra i allafall enligt BMW. Så larmfunktionen och startspärren är har inget direkt med varann att göra utan olika "sändare" i nyckeln . Sändaren jobbar inom 315 eller 433.92Mhz och kan enligt manualen störas av följande: trådlösa radiohörlurar-radiosändare, amatörradio,radiotelefon,modellleksaker. radiomodem, garageöppnare (passa dig Folke:)). telemetrisändare typ väderstationer med temperatursensorer. Huslarm med sesnorer. Radiostyrda elluttag. TV.radio system (backkanal för tv.fjärrkontroll) Industrianläggningar. Ej avstörda elmotorer. ///MVH Hasso Länk |
| Har vid ett flertal tillfällen vart med om på min bil att jag inte kunnat låsa eller låsa upp när någon stått bredvid och talat i mobiltelefon | |
|
Yepp, det går att blockera c-låsets mottagare om signalstyrkan från den störande sändaren blir tillräckligt stor. På E39 används en del av antennsystemet i bakrutan för mottagaren, möjligen även på E34. Det bör märkas skillnad om "störkällan" befinner sig framför eller bakom bilen osv. FP |
|
|
folke: så vitt jag vet så finns fjärrkontrollen för c-lås (och larm) endast i infraröd variant till E34, och det är inte så ofta man får in det på antennen i bakrutan.. ;-) Så det gäller nog bara E39 och andra "nya" med radio-fjärr. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Verkligen? Jag trodde E34 var modernare än så..)) IR-systemen brukar ha problem med starkt solljus och/eller lysrörsbelysning. FP |
|
|
Kan inte ge dig mer än 200% rätt där. Starkt solljus KAN vara ett stort problem (precis som för de flesta IR-grejer). I starkt solljus har jag problem när jag står bakom bilen t.ex, och än värre lär det bli när man har tonat rutorna.. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.