AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.734

Bromsoljebyte årskontroll.

Jag undrar om någon har pejl på exakt när klocksymbolen brukar dyka upp på era E46or. Är de ett tids intervall, dvs exakt vart annat år, eller är de milsberoende?
Som jag förstått det så ska de vara tidsberoende och inget annat.
Så en bil från 2001 skall de göras årskontroll på iår alltså?
Vad är de som ska bytas förutom bromsolja?

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, bromsvätskan skall bytas vart annat år, och kylarvätska skall bytas var fjärde (undantag M-modeller).

Klocksymbolen är helt tidsstyrd. (kan komma i "ofas" om man kopplar bort batteriet!)

Det borde innebära att man i praktiken byter kylarvätska varannan gång som man byter bromsvätska!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Okej. tackar. De byter den och kollar alltså inte bara kokpunkten på den, utan byter ut den oavsett om den är i god kondition eller inte?

BMWCS Syd #05392
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vätskan skall bytas helt!
Åtgår ca en liter!

Tyvärr fuskas det en hel del med detta!

Problemet är att det är ute vid bromsarna som det kan bli kritiskt med kokpunkten (vatten i vätskan). Många fuskar genom att bara mäta kokpunkten i behållaren och sedan suga ur den, samt fylla den med ny vätska. Då står den gamla och vattenbemängda vätskan kvar i själva bromssystemet och du kan få ånglås samt rost....

Om man följer BMW:s egna servicerutiner, skall bromsvätskebehållaren sugas ur, fyllas med ny vätska, sedan kopplas bilen upp mot DIS, som öppnar ABS-ventilerna, bromsvätskebehållaren trycksätts (kopplas upp mot en speciell maskin) upp till max 2 bars övertryck och sedan öppnas nipplarna vid respektive bromsok. (höger bak-vänster bak-höger fram och sist vänster fram).

Flera som jag har pratat med, samt flera på forumet, påstår att det går bra att byta bromsvätska på det gamla hederliga sättet Dvs. en som pumpar med bromsen, och en som öppnar nippeln vid bromsoken, men då bör man tänka på att man inte trycker ner bromsen i botten utan bara trycker ner den så långt som pedalen normalt sett går ner. Annars finns det risk för att gummipackningen i huvudcylindern kan börja läcka.

När man byter bromsvätska, bör man även passa på och byta i kopplingskretsen.
Det går till på samma sätt som för bromsarna, men nippeln sitter på slavcylindern. Kopplingen använder vätska från bromsvätskebehållaren.

Mvh

Johan: Tack än en gång för minst sagt utförlig info.
Tänkte låta dom byta bromsolja på 330n då den knappt är 2 år.

BMWCS Syd #05392
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, säg till om att de även luftar ur/byter vätskan i kopplingen!

Helst skulle jag vara med vid bromsvätskebytet, för det fuskar grymt även på vissa större verkstäder, när det gäller bromsvätskan!
(Jag bytte själv på min för några månader sedan - så nu VET jag att det är fräsch bromsvätska i systemet!)

Vad blev det för ny bil - Färg och utrustning?

Mvh

Johan: Kolla mail.

BMWCS Syd #05392
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Johan, hur blir det med bromsvätskan i ABS-enheten om man bara luftar "för hand", blir inte den kvar då? Eller det kanske har mindre betydelse?

Wendtan:
Mail.

Johan:
Är det så att kylvätskan bara byts vart fjärde år? Jag var och bokade tid för INSP II på Automek och han sa att kylvätskan byts samtidigt som bromsvätskan, men han menade kanske varannan gång.
Måste kolla när det gjorde senast, är kanske onödiga pengar nu då.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Drutten, det är en fråga som jag också undrar!

Jag har tolkat det som att det inte spelar så stor roll, men det är min tolkning!

Micke, i serviceboken (till min bil!) står det att kylarvätskan skall bytas efter max 4 år.
Samtidigt står det att bromsvätskan skall bytas efter max 2 år.

Båda dessa servicepunkter står upptagna under punkterna för Insp 1.

När jag gjorde insp 1 förra gången, bytte de inte bromsvätska eftersom klockan inte var tänd. (däremot sa jag till dem att byta bromsvätskan när jag hämtade bilen, så jag fick vänta ett tag innan jag hämtade ut bilen)

Nu skiljer sig serviceintervallen en del, mellan E46 och E34, så det kanske inte går att överföra rakt av!?
T ex innebär insp 2, bara att man även byter tändstift och luftfilter utöver servicepunkterna för insp 1, på min bil....

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.