AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
801

Cab - ett par frågor

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har inte lyckats hitta svar på min fundering så det får blir en ny tråd:

1. Har läst att om bilen är förberedd för hardtop så finns "4 luckor" bakom dörren, det har jag. Jag har däremot inget mer än så. Behöver jag komplettera detta med några ytterligare fästen (och nånting för el) ? Har läst att bmw säljer monteringskit men frågan är alltså om jag behöver detta?

2. Kan man utan vidare montera av/på sufletten? Jag behöver nämligen renovera den och det kan ju passa bra när jag får dit min hardtop. Är det justering och grejer som gäller om man tar av sufletten?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ingen med hardtop som kan svara?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ingen alltså?

Synd...
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Värst vad du avr otålig då. Det är inte någon som har jour för att svara på frågor här men här kommer mitt svar som gälelr för E36:
I höjd med baksätets rygstöd ska det finnas två hål bakom springan för bakre sidorutan som det ska gå ner två bajonettsprintar i - de som håller fast hardtoppen tillsammans med fästena i vindrutans ovankant. Har du dessa hål är bilen ht-förberedd och det skulle förvåna mig om man har dessa hål utan att elen också är förberedd. Det som behöver el i hardtoppen är innerbelsysningen och bakruteslingorna (defrostern).

Att ta bort suffletten vet jag inget om då jag inte funderar på att göar det. Har iofs renoverat lite av linorna men det gick bra utan att ta bort den. Däermot gissar jag att det kan bli en hel del finlir vid återmontering av suffletten, det är ju ganska finmekaniskt trots att den är stor så måte den ju passa på mindre än centimetrar när.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tack. Är inte van vid att det tar 3 dagar att få svar på detta eminenta forum! :)

Hartop:en är på plats, jag hade alla förberedelser och innerbelysningen funkar (slingorna vet jag inte än, har inte hunnit prova).

Den läcker f.ö lite lite vid vindrutans överkant på passagerarsidan, tips till detta?

Det får nog bli att lämna bilen nån dag då det fixas alltså...

Tack Patrik.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
kan bara säga att det ska vara tätt och det är det med min ht på. Kan det var gummilisten osm inte är perfekt? Passar ht:n ordentligt? Listen gå rju att byta men annars vet jag inte? Gissar att du köpt ht:n efteråt och den kanske suttit på en annan cab som är någramilimeter annorlunda än din egen - kanske det passar till sig eller kanske inte? Tror nog tyvärr med på inte eftersom det verkar vara en glipa och den trycks ju inte rätt precis....

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Gummilisten ser inte helt ny och färsk ut så visst kan det vara den. HT:en har ju suttit på en annan bil tidigare också. Får se om man kan mecka till det på nåt vänster...

D-diddy
ja det måste ju gå att justera in hardtoppen. en klantig mek. tappade min hardtop när jag var och skulle visa upp min trasiga suflett (vandaler) så nu skrammlar den och läcker vatten. har krävt att dom fixar detta. förövrigt har bilen stått i över en vecka på verkstaden nu, ringde igår. då har dom inte ens fått sufletten.. varför ta in en bil när man inte ens har delarna??
David
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tappa en hardtop? Jag hade aldrig kört dit igen, en precisionsgrej för över 20000 SEK och de tappar den. Jag ryser och blir arg av att bara höra det via webben. Byt verkstad! Är man inte mer rädd om kundens grejor så blir jag inte kund där.

/Patrik

Länk
Daytona
Hardtoppen skall justeras om den byter bil för att den skall passa och täta till 100%.

MIN EX Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Daytona,

Hur exakt gör man när man justerar den då?

Vill inte ha några droppar i skarven....

Daytona
Enklast blir det väl att lämna in den hos en BMW-verkstad för justering så gjorde min polare när han hade köpt en hardtop till sin cab från en annan bil. Den satt inte så bra där framme, men efter justeringar hos BMW så satt den perfekt.

I ditt fall så kan det ju vara så enkelt att listen bara behöver bytas. Prova med det först och sedan justering.

MIN EX Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ska nog byta lister som sagt, för dom ser inte alltför kartongnya ut...
Men det vore intressant att veta vad och hur dom justerar den?

Daytona
Jag tror att dom justerar HT:n med hjälp av dom två stolparna bak på HT:n, men inte helt säker.

MIN EX:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.