AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.613

540 e39 under fullt gaspådrag - skrapar under gaspedalen?

al
13
aldob
528iA touring -98
Hej!

När jag drar på från stillastående eller väldigt låg fart så skrapar det under gaspedalen. Det känns precis som om något försöker pressa tillbaka pedalen?

Men högerfoten väger några kilon vid detta tillfälle så jag känner bara skrapet och hör oljudet. Ett otrevligt skrapande ljud som om några kugghjul skulle vara av och det bara står och snurrar vid samma läge i och med att pedalen är i botten.

Det är en gas vajer på min bil alltså ingen elektronisk gas som skickar info till någon enhet.
540iA från -96 modell e39.

Någon som vet vad det är frågan om?
ASC blinkar inte utan det är fullt grepp med vrål acceleration då detta uppstår och endast i en sekund på ettans växel. När man ligger mellan 20 och 50km/h.

Mvh
aldob
Fau-Acht
Hade något liknande på min 540 även om jag inte kan minnas att det kändes något i gaspedalen. Däremot ett skrapande, rasslande ljud som påminde om en havererande automatlåda...
Ljudet kom alltid efter lite hårdare körning. Det visade sig komma från avgassystemet, precis bakom kattarna sitter en rörskarv med stora rörklämmor. Dessa hade monterats lite fel vilket resulterade i att när rören blev riktigt heta expanderade de lite och rörklämmorna kom i kontakt med chassiet. Vred lite på klämmorna och ljudet var borta!
al
13
aldob
528iA touring -98
hej!

Har funderat på det alternativet också. Talade med en SAAB ägare som också har rostfritt rör. Dom är lite "Ökända" för att dom expandera mer än vanliga avgasrör. (enligt min polare)

Nu när ni nämner det så ska saken kollas upp. Jag återkommer.

Mvh
Aldob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.