|
|
|
|---|---|
|
Är lite intresserad av hur man bestämmer en lämplig storlek på aggregat. Har funderat lite på detta då en turbokonvertering lockar i framtiden. Vilka parametrar bestämmer vilket avgashus/kompressorhus man ska ha? (Och vad står värdena för som man ser hela tiden, 0.86 osv) Garret GT serien verkar prisvärd, varför går dessa att finna för 5-6000:- trots att de är så stora som de är? Är det någon verkilg fördel med kullagrade turbos? Månag frågor blev det... Skriv gärna något annat som du tycker kan vara av intresse! "To say no to BMW, is to say no to life." | |
|
Kom igen nu! Vad innebär t.ex A/R-värdet? /Jens |
|
max f |
en kullagrad turbo är lite sämre men bättre om man stänger av motorn direkt när man kört färdig. en valig glidlagersturbo kräver en olja av god kvalitet och bör inte vara svart utan som mest mörkbrun sen bör den bytas. när man kört lite mer aktiv körning så bör man låta motorn stå på tomgång minst 1 min så oljan hinner kyla ner sig lite annars bildas koks i turbon för all olja rinner inte iväg från turbon som är väldigt varm. när det blivit koksbildning så stoppar det oljeflödet och oljan tränger ut en annan väg ut i avgaskanalen eller insugskanalen vid turbon. nåt man ska tänka på är att stor turbo ladda vid högre varv och kräver stor modifikation för att det ska bli bra. en liten turbo har snabb spool up tid och kräver ingen stor moddning då den sluta ladda vid ca 3500-4500 varv och det finns ingen större anledning till att varva 8-9000 varv för det som händer är att du slösar på mycket soppa som bara går rakt ut. |
|
Kullagrad turbo>> Jasså, det visste jag inte. Hade fattat det som att det enda skillnaden var något kortare spool up-tid på en kullagrad? Att man bör välja ett mindre avgashus för mindre motorer och lägre effektuttag vet jag, men hur beräknar man ett konkret riktvärde (A/R -vad står denna beteckning för?)?? Och vad bestämmer storleken på kompressordelen? Jag har då aldrig varit med om en turbobil som inte håller laddet till minst 6500varv (Bortsett diesel)... "To say no to BMW, is to say no to life." |
|
max f |
a/r tror jag är air ratio nånting inte säker men, det som bestämmer storleken är hur kompressor huset är utformat hur luften kommer det kan du kolla lite på gik turbo så förstår du lite. visst håller den men det finns en pumpgräns för turbon och det kan du få info om från gik också dom är ganska bra på service. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.