|
|
|
|---|---|
V12 Racer |
Hej! Har nyligen köpt bilen (328i) och vill sätta i min gamla Pioneer CD. Den är juh mycket mindre. Var skaffar man adapter till hålet? Anslutningar?? Vad ska man ha för skarvkontakt funkar samma som till e32 som jag hade till 750iA:n. |
|
Adapter för montering av huvudenheten brukar de flesta välsorterade bilstereobutiker åtminstone kunna ta hem på beställning. Annars kan du höra direkt med autoleads (Länk. Jag har aldrig sett några av deras adaptrar, men de lär ha till det mesta. Jag antar att det är ISO-adaptern du är ute efter för att koppla in din pioneer. Jag tror, men vågar inte lova, att det är samma adapter till alla någorlunda moderna BMW. Passar kontaktdonen bör allt gå bra, det vore osedvanligt klumpigt av BMW att göra olika kabeldragning i olika bilmodeller, men ändå använda samma kontaktdon. För säkerhets skull kan du ju ändå fråga om detta när du skaffar adaptern för att montera huvudenheten. |
|
V12 Racer |
Hej! Bra! Då finns det hopp i alla fall. Jag hämtar bilen på lördag så nästa vecka vet jag mer. Tänkte förbereda lite..... Har redan hittat lämplig adapter på www.mds.se för 249:- Är det lätt att ta loss BMW bandaren? Skruvad? Snäpp? //328:an |
|
För att få bort radion måste du lossa inredningslisten som går runt/över bandspelaren. Lirka försiktigt ut den rakt ut (akta så att du inte repar den eller bryter av den), listen över handskfacket behöver lossas/lyftas i vänstra ändan (den låser fast högra sidan av listen som går över radion). När listen är borta, ser du två skruvar. Sedan är det bara att dra ut radion. ...busenkelt! Om du har fjärrkontroll i ratten, kan de sluta fungera om du inte har en speciell adapter till nya radion. Det finns nog inte adaptrar till alla märken.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Använd en mejsel eller dylikt som du tejpar med eltejp för att inte repa, bänd loss listerna på vardera sidan om stereon (alla lister på höger sida om ratten måste loss). Listerna sitter med "friktions-clips" utan fasta lägen, och skall dras rakt ut. När listerna är borta sitter stereon med två stjärnskruv som du lossar (du ser dessa tydligt). Sen är det bara att byta stereo. När du är klar trycker du bara tillbaka listerna. // Joakim Admin, mailinglistan - BMWPower.nu Länk |
|
| Det kan finnas en adapter som gör att du kan utnyttja knapparna på ratten för volym, m m. Jag vet att det finns en till Pioneers DEX-P99R, men om den passar andra Pioneer modeller vet jag inte. Dessvärre var den inte billig, kostade över tusenlappen. | |
| Sitter det en bandare i E46?? | |
V12 Racer |
Hej Tack för alla goda tips. Bilen är en 99-årsmodell importerad från BMW tyskland i år. Utrustning skiljer lite från de svenska bilarna Kanske har bilfirman satt i en sämre stereo efteråt (har ej kollat) saknar även knappar på ratten. Det finns Nokia handsfree som passar min 6210 Måste man ta hänsyn till den när man kopplar in CD:n?? //R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.