|
|
|
|---|---|
|
Tjena, tänkte uppgradera ljudet i bilen framöver. Hade tänkt mig: 4x "grymma" 5.25 (Infinity KAPPA Perfect fram o bak) och sedan en Basslink låda i bagaget. Ett 4-kanalassteg för att driva 5.25:orna också. Vad tror ni om detta? Andra alternativ till bättre/mer prisvärda element? Tack på förhand! /Manray/ | |
|
Inga experter? ;) /Manray/ |
|
Robsarve |
Högtalare bör man lyssna sig till vad man gilar, men det finns många som gillar just infinity. DLS och Amega är två andra populära alternativ. Basslinken är riktigt trevlig, även om man kan får en specialbyggd lösning för vad den kostar. |
|
Basslinken är hyffsat dyr (3600) och bara en 10:a. Men den är inte så stor, rätt diskret och så kan man styra BassBoosten från förarplatsen. Den specialbyggda lösningen, tänker du på t.ex 2x12 då eller? Är ju ett alternativ också, men kommer inte den att ge en för grov ljudbild? Dvs. inte lika rent som en Basslink kanske? /Manray/ |
|
Robsarve |
Du skall tänka på att du får ett bassteg, en kvalitetsbas och en låda för 3600. Då är det inte jättedyrt. En bra tia räcker mycket långt idag, basslinkens är kanske inte världsklass men helt ok. Framförallt är den enkel att installera och därmed ta med till nästa bil. Normalt så spelar två tolvor dock RENARE då de inte behöver pressas så mycket. Jag hade bett att få prova basslinken i min bil hos en återförsäljare och sett om jag blev nöjd. |
|
Ska åka o kolla på bilstereo nästa vecka, lyssna på Basslink och andra baslådor m.m. Hittade förresten Basslinken för 1500 kr i Usa (ny). Så då verkar det ju verkligen prisvärt... En annan fråga Robsarve, vad tror du ger bäst ljud i en E39 sedan? Dvs. framsystem + baslåda, framsystem + hatthyllesystem + baslåda, eller.....? Känns som många säger olika. Jag vill ha rent ljud med djup bas, inte mer än 15'. Vad säger du? :) /Manray/ |
|
Robsarve |
Beror på hur mycket jobb man är beredd att lägga ned, själv har jag 8" fram och EN tia i bagaget (en bra tia, driven med 550 W RMS) och det låter inte dåligt. En rimligare arbets och pengainsats är att byta framkitet till ett baskapabelt 5,25" system, behålla orginal bakhögtalare för utfyllnad bak och en baslåda igenom skidluckan. Avrunda med ett rejält fyrakanalssteg till att driva framhögtalare +bas. |
|
OK, så då behövs bakhögtalarna inte bytas ut? De låter ju för j-vla dåligt....Och du rekomenderar EN bra 10:a bak? Blir ju mycket billigare då! ;) /Manray/ |
|
Robsarve |
Frågan är som alltid villken tia eller tolva du skall ha, viktigt är att steget passar effektbehovet. Vad gäller bakhögtalarna, jag brukar använda en 100 uF bipolär konding till varje för att filtrera bort basen, då brukar de duga bra till uttfyllnad. Kostar ca 20:- för två på Biltema. |
|
Tack för din hjälp! :-) /Manray/ |
|
|
Blev det någon provlyssning av Basslink? Är mycket sugen själv på en sådan. Mvh Björn Länk |
|
|
Svar: Nej! Har pratat med "proffsen" och de sa att det blir mycket bättre ljud med en baslåda på t.ex 2x10-12 plus att det blir billigare...(om man nu inte hämtar den från USA) Ha det bra! /Manray/ |
|
|
Hallå! Jag har en polare som har en baslink! OK, det låter hyffsat, men bara till en viss gräns! Har själv inga SUPER grejor, men det låter bättre än hans! Köpte nyss en alpine enhet med tidskomp. Ett ORION HCCA 275 (2*75 RMS i 4 ohm) 1200W RMS 1 ohm bryggat! Baslåda med 2 st. Rockford Punch 15" som bryggas. Kör med ett 5.25" system fram som jag troligast kommer i framtiden att driva med ORION steget, eftersom jag kommer att uppgradera mig till ett större steg till basen. Det du ska kolla på är hur strömstarka sakerna är, för det är hur mycket ström det kan leverera i kontunierlig drift som är viktigast. Inte PEAK topparna! Kablage är en viktig sak att tänka på. Trodde själv att det inte skulle göra så mycket, men när jag bytte till 35 kvmm. både jord & matere så blev det en stor skilnad. Även en konding gör suset, men tänk på att den ska inte användas vid Crank! BMW följer inte utvecklingen! BMW leder den! |
|
|
Master; Du kör alltså med 2x5,25 fram och 2x15" bak? Måste bli en hel del bas ;) Kör du utan högtlare bak? (alltså förutom basarna) Låter det bra? /Manray/ |
|
|
Sådär det är väl inge finlir! Ska köpa högtalare bak, men det har sinat i kasssan! Går ju i skolan, så man får ta sakerna pi om pö! Basarna har några år på nacken, så de är lite trötta! Detta gör att lådan behöver så mycket volym. De nya basarna kan man få ner lådvolymen mycket. Det du ska tänka på ,är att det är du som förare, som ska ha det bästa ljudet. Därför är det ett bra tips att ha kickpaneler som riktas mot dig på förarplatsen. Det är ingen bra lösning som E34:an har. 5.25:erna nere vid fötterna och skrikarna i panelen! Skrikarna och mellanregistret ska ligga nära varandra tycker jag ialla fall. Annars kommer ljudet att träffa dig olika tidpunkter. Speleneheten som jag köpt finns det tidskomp. på. Då kan jag ställa samtliga högtalare utom basen, så att de tidsförskjuts. Därigenom kan man reglera så att ljudet träffar lyssnaren ( föraren) samtidigt. Jag är inge proffs, men man vill ju inte ha nått skitljud för det. Man vill ju lösa MELODIKRYSSET korrekt när man sitter i bilen :) BMW följer inte utvecklingen! BMW leder den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.