|
|
|
|---|---|
|
Hej! Knepig rubrik kanske, men kom inte på vad jag skulle skriva. Nu till problemet: Har en 730i -92 med V8. Problemet är att den tar 3,5A ström när allt är (ska vara) avstängt. Har letat mej fram till att det är något som sitter på säkring 20 som drar en helvetes massa ström. Plockar jag ur säkringen så blir resultatet 0,16A. Någon som kan lista de komponenter som sitter på nämnda säkring? Jag är inte vass på Tyska, så jag fattar nada av vad som står i säkringsdosan. Någon som har haft liknande problem? Detta är ju ett jätte problem för batteriet drar ju ur över en natt. Mvh: Nicke | |
| Jag vet tyvär inte vad som sitter på säkring 20, men om du skriver vad som står i säkringsdosan så finns det säkert någon vänlig själ som kan översätta det åt dig. | |
|
Det är flera komponenter... Bordcomputer, Check-Control-modul, Heizungsregelung, Instrumentenkombination, Standheizung, Standluftung, Zeituhr. Vissa saker har man ju sett som slutade funka när jag ryckte säkringen, men behöver ha allt översatt för att kunna felsöka. |
|
|
heizungsregelung = värmereglering (troligast värmeventilerna) standheizung = troligtvis tomgångsvärmepump eller nå sånt standluftung = tomgångsventilation (va de nu ska vara) är de ac på 730:n? isåfall tror jag att de är kondensorfläkten "Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår." -Homer Simpson FKA Bmwlover |
|
|
btw: zeituhr = klocka "Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår." -Homer Simpson FKA Bmwlover |
|
|
Patrik! Menade du att du tror det är kondensorfläkten som jävlas eller att det var betydelsen på ett av orden? BTW, Passagerar framdörrens C-lås funkar inte, totaldöd. Kan det ha nåt med skiten att göra? C-låset dog ju även det när jag drog ur säkringen. |
|
|
menade att de var ett av tysk-ordens betydelse. men ac-fläkten sitter på ett utsatt ställe och efter många år så går den tyngre o tyngre, tillslut brinner säkringen så man får ta och rycka loss fronten och komma åt fläkten med smörjmedel, t.ex 5-56 tills den går lätt "Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår." -Homer Simpson FKA Bmwlover |
|
|
Översättning: Bordcomputer = Färddator Check-Control-modul = Samma Heizungsreglung = Värmereglage Instrumentenkombination = Instrmentering Standheizung = Bensindriven parkeringsvärmare Standluftung = Parkeringsventilation (som startar kupéfläkten med färddatorn) Zeituhr = Klocka Vad som är fel? Börja beta av en efter en av dessa och saker i närheten. Bakom klädseln på höger sida i bagagerummet sitter styrenhet och extrabatteri till parkeringsvärmaren, kolla så batteriet är ok. 3,5A är ganska mycket (=42W) , du bör märka att det blir varmt någonstans. Låt bilen stå så den är riktigt kall (utan säkring) och sätt i den och känn om du märker att det blir varmt någonstans. Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Jag har stött på en BMW som hade eftermonterat larm, som på något sätt störde bilen så att den inte gick in i "sleepmode" efter 15 minuter som den skall göra. På BMW fick dom bara ner bilen i sleepmode genom att montera ur klima-panelen. Jätteskumt! Hur som helst så lyckades vi lokalisera felet till larmet. Det var kanske långsökt, men dock ett tips! :-) | |
Paap Reeder |
Hej! Har en E32 -91:a. För ett halvår sedan höll jag på och tömma batteriet p g a att värmeventilerna "stod och tickade". Upptäckte av en slump efter ngn timme. Tror idag att jag på nått sätt fepplat med Webaston/batteri urkopplat eller nått dylikt. Kom dock inte så långt som Du i min felsökning till säkring 20. MVH /// Paap R |
|
Paap! Detta Webaston/batteri du nämner... Är det samma som Erikw menar när han talar om parkeringsvärmare och dens extrabatteri? Detta är min första BMW och det kunde börjat bättre... Bytt bägge kattar + lambdor och nu har jag denna krypström. |
|
|
Parkeringsvärmaren tillverkas av Webasto, så den brukar gå under det namnet också. Som sagt, lossa inredningen i bagagen på högersidan, där sitter batteri, säkringar och styrenhet. Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hallå!!! Vad händer om man åker omkring utan detta batteri då? Har just köpt min 750-92 och har inte något sådant batteri på plats, endast kabelskor som ligger och skramlar. Kan jag förstöra nånting eller? |
|
| Nu så har jag kommit fram till att nånting är vajs med värme kontrollern. Så fort jag kopplar i den så drar spolarna på denna "klump med massa slangar på" som sitter bredvid säkringsdosan. Av någon anledning får den spänning även vid avstängd bil, då blir resultatet 2-3,5A. Kopplar jag ur kontrollern så har jag 0,6A även det är högt men vad jag fattat på folk så går bilen in i ett sleepmode efter 15 minuter. Nån som kan förklara vad det innebär? Skulle bli tacksam om någon kunde kolla vad de har för strömförbrukning direkt efter avslagen bil så man har något att jämföra med. | |
Paap Reeder |
Hej! Precis exakt så hade jag också. Fick ett tag åka utan att ha kontakten ansluten till värmeventilerna......... sedan försvann felet. Som tur var var det på sommaren varvid ventilerna ändå skulle vara stängda. Har inte researchat detta till botten. MVH /// Paap R |
| Paap! Du skulle inte kunna tänka dej att göra en mätning på hur många Ampere din bil tar direkt i samband med att du varit ute o kört? Jag lossade jordkabeln och mätte både vid kall bil och direkt efter färd för att undersöka om det var någon skillnad, men icke! Ska bli kul att se om bileländet startar imorgon, jag lämnade nämligen säkringen i inatt. | |
Paap Reeder |
Hej dreamspace! Min står numera med vintermössan på. Villogärna lossa batteriets anslutningar iom att jag då till våren måste boota om boxarna. MVH /// Paap R |
|
Måste batteriet i skuffen vara 25A? Vad händer om jag sätter i ett på 42A? Kan något paja då eller? |
|
|
Batteriet används väl för extravärmaren när bilen står stilla, för att inte startbatteriet skall tömmas av misstag/slarv. Visst kan du köra utan batteriet, och får du plats med 42Ah så borde detta gå bra istf ett 25Ah. FP |
|
| Nu är problemet med urladdningen löst iaf! Det visade sej vara fläktkontrollkortet som brunnit! Bytte det idag och märkte att allt började funka som det skulle... Även PDC:n blev ok igen. Tur att lokala skroten har en kopia av min bil så det bara är att hämta prylar om det behövs! *S* Hoppas detta hjälper om någon annan får samma problem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.