AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
986

325an startar inte.

Tjena. Nu börjar den krånga igen.
Har en 325 från 87 med 88ans motor.
Funkade bra för någon månad sen. Då började tomgången spöka, gick upp och ner hela tiden samt att bilen var väldigt svårstartad. Jag kom fram till att det var tomgångsmotorn som verkade vara trasig efter att dragit ur kontatken till den, då gick bilen som vanligt.
Bilen har spökat ännu mer på sistonde. Den har dött när man kört och stannat till, eller gasat. Den har iaf dött ett par gånger, men sedan startad efter många försök. Nu verkar den ha gett upp helt, den startar inte alls. Jag har gnista och den går igång med startgas, men sen så dör den, så den lär väl bara gå på gasen ett tag. Tändstiften verkar inte bli blöta.

Vad kan vara fel?
Bränslepumpen? Vart sitter den isåfall? Jag tog bort baksätet och skruvade upp den svarta luckan, men där verkade bara vara besinmätare. Eller sitter pumpen där i?
Bränsle filtret? Kan det vara dåligt? Vart sitter det?

Mvh Johan

Man kan höra att brämslepumpen startar ett kort ögonblick när tändningen slås till!Om så inte e fallet kan det vara bränslepumpsreläet eller som du själv säger pumpen...Att kontrollera vilket kan man göra genom att "brygga" lämpliga stift i relä sockeln,kommer själv inte ihåg vilka med det finns säkert nån annan som gör det:-)
Filtret satt på min 323i ungefär vid gummibälgen till insuget,eller rättare sagt under fäst mot innerskärmen typ...

Jag ska pröva att byta soppa pumpen först. Men jag vet inte ens vart den sitter. Tror den sitter under. Är det någon som vet om soppa pumpen sitter undertill på 87orna? Ser det ut som en typ cylinderformad sak så tror jag att den sitter under ;) Kollade lite undertill, va som en liten burk, cylinder med en kant i mitten.
Passar 320 pumparna till 325orna?
Mvh Johan

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

om du sliter bort baksätet så sitter väl soppapumpen under
en lucka? är jag ute och cyklar då?

Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot.
Nej du är inte ute och cyklar, men den satt undertill tills 87/88 nån gång. Jag kollade under sätet där men jag såg dock ingen pump. Det var som ett lock med två slangar på. Bränsle mätaren verkar sitta där i. Ska det vara så? Sitter pumpen i det här locket? Eller ska pumpen sitta för sig själv?

På brorsans 325 -88 så fanns det två luckor under baksätet. Den ena var till bränslemätaren o under den andra fanns pumpen.
Jag vet inte vad 87,orna har men om man har L-jetronic så ska det vara utanför tanken o en matarpump i tanken.
Har man Motronic ska det vara i tanken bara.
Et
81
Ettan 83
E36 320iA Touring -96
e30 320i -83
Jag har då Montronic men matarpumpen sitter i tanken medans den andra sitter utanför tanken!
Hur kollar man om man har motronic då? har man ingen fördelare osv då?

jag hade visst motronic. står på min styrbox.

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Ett hett tips är att söka på startproblem i forumet.

Mvh Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.