AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.451

Mobil olja i M3 ?

Ta
124
Tabasco
330i Touring -01
Nån som har använt Mobil 5w50 Rallyformula ?

Kan få bra pris på denna så jag undrar om den är bra att ha i M3:an ?

Vet att det är ganska känsligt vad man har för olja i motorn för den är kräsen så synpunker är mycket välkomna.

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Har haft mobil1 rally 5w50 de två senaste oljebytena.
Funkar väldigt bra för mig.

/// Fredrik
Är säkert inte fel att köra med mobil1 olja. Själv använder jag ju dock Castrol enbart för att bmw rekommenderar detta. Kör med TWS i min.

Oljan byter jag var 500:e mil... = ungefär 2ggr om året...

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
www.robban.org - Snart färdig!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag ska byta olja och filter innan jag ställer av min..
och det blir castrol TWS 10w60...har hört att den ska vara bra för s50 motorn...

///M3
Kör också Castrol TWS eftersom det är vad BMW rekommenderar. Mobil1 5w50 borde ju också vara ok tycker jag.

Jens
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Det är den oljan BMW rekommenderade när jag köpte min bil år 2000. Har kört med det hela tiden sedan dess.
Vad får du ge för oljan?

M3-97
Kör oxå på Mobil1 5w50 Rally, och ännu har inget gått sönder.
Min går också på Mobil 1 5w50. Verkar helt super! (M5)

-We can't stay here, this is bad country!
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag köpte Mobil 1 Rally Formula hos en smörjmedelsgrossist igår till ett bra pris. Vad jag sedan upptäckte var att oljan tydligen var producerad för den ryska marknaden. Det var nämligen så att ettiketten på baksidan av dunken där produktinfon finns var påklistrad och när jag rev bort den stod det på ryska under.

Nu är jag ytterst tveksam till om jag vågar använda denna olja i m3:an, det kanske inte ens är äkta Mobil olja eller så kanske oljan till den ryska marknaden är utav en lägre kvalitet då deras vagnpark antagligen inte kräver lika bra oljor som i väst.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du hittat "piratolja" :))).
Jämnför specarna med den olja som säljs i Sverige är de samma så är det OK. Mobil skulle aldrig sätt sitt varumärke på nått som det inte var fullgog kvalitet på. För övrigt så har Ryssland betydligt kärvare klimat och det kräver säkert minst lika bra olja som vi har här. Var inte så många år sedan som Amerikansk Mobil olja såldes hos Biltema till 1/3 av priset hos macken
De nöjer sig knappast med sämre olja i USA än vad vi gör.
"för övrigt så går det nog åt en hel del fin olja i Ryssland osså, de har garanterat en och annan Alpina B12 bla och andra finbilar som försvunnit här och där":))
Din försäljande grossist är väl den som ska förklara varför det ser ut som det gör på dunken.

///MVH Hasso
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tittade lite noggranare under den påklistrade etiketten nu och det står iaf att oljan är tillverkad i EU och att den uppfyller bla. API SL/CF så den borde väl kanske vara ok då.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att oljan har en etikett som är avsedd för ryska marknaden är inget att oroa sig för.

Om API- och ACEA-klassningarna på etiketten är "de rätta" är det samma olja!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mean machine:

Kan garantera att du inte behöver byta TWS:n två gånger per år, byt oljefiltret varannan gång istället!

"Bra" syntetolja håller minst 2-3000 mil...
TWS:n är väl longlifeklassad? Naturligtvis ska du ju göra som du vill, men om du tycker att den är lite dyr så är det ju ett tips...

MVH Robban
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
JN:

API SL är den högsta klassningen, så oljan är högkvalitativ!

MVH Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.