AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.080

Får inte loss kulled

Er
56
Erik B
525i -95
Hej!

Börjar med att skriva att jag hittade väldigt lie när jag sökte efter svar.

Har nu slagit på samma casterstags-kulled i ett par timmar, använder en 40cm gaffel (Biltemas) som som jag bankar på men det händer nada!
Är det någon som vill komma med ett par tips eller uppmuntrande ord så jag mentalt orkar fortsätta (ska byta 4 st)

Erik.
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
när jag bytte casterstag på min satte jag "kulsidan" av en kulhammare på bulten (jag hade ingen gaffel)..sen var det bara plocka fram musklerna :) och slå med en annan hammare.. sitter som f-n! Så jag skulle tro att det är bara banka på..snart säger det schläpp ska du se!
Min ena led satt utav h-e när vi bytte för ett par månader sedan, vi fick värma med gassvets innan det släppte. Men ändå så tog det ett tag vill jag lova. Nu är det ju lite trångt och jäkligt just vid den leden, men det finns ju avdragare typ som fjäderspännare som du kan trycka dit för att sedan skruva tills leden ploppar av. Det är nog det enklaste sättet att få bort den, men det är ju som sagt trångt så det bör vara exakt rätt storlek på verktyget för att det ska funka.

____
Reach the door with a breath and a scream.
so
46
soya
540 touring-95
De är bara att slå så mycket som du orkar och lite till
så kommer den nog att lossna, ja annvände Yxa och den lilla gaffeln.
se upp med skärmkanten bara
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En spindelledsavdragare är 1000ggr bättre och lättare att använda än gaffeln. Finns på biltema i olika storlek. Klart värt pengarna. (typ 100kr)

///Jesper
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kan du inte hissa upp bilen så du kan stå under den..då behöver du bara be någon hålla ett dorn med en tång på undersidan ett slag med storslägga och allt är klart...jag böt på min förra veckan..och de sitter som satan utan att överdriva och gaffel funkar egentligen inte riktigt bra..om du har en kolvdomkraft så kan du även pressa upp den från undersida sen slå på ovansida bredvid kulan det funkar också
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Som sagt. Med en spindelledsavdragare behövs ingen kraft ens.. Bara skruva lite så ploppar leden av. Har aldrig riktigt förstått varför folk envisas med stora släggor och prylar. Risken blir ju bara större att man har sönder något på bilen eller sig själv.

///Jesper
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
På biltema finns dessa två som fungerar aldeles utmärkt.. Kostar 50 spänn:

Länk
Länk

///Jesper
Er
56
Erik B
525i -95
Tack grabbar, även om tipsen handlade mycket om muskler :) så känns det som jag fått styrka att fortsätta!

Erik.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Lite värme brukar göra susen! 1-2 minuter med varmluftspistol är otroligt effektivt!

mvh Kristian
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Dredd; Kan ju upplysa dig om att till och med märkesverkstad använder slägga och dorn...men du kan ju tipsa även dom om avdragare från biltema *S*
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ja, vill man slita i onödan kan man ju använda slägga och dorn. Dom verkstäder jag har besökt använder avdragare. Dock inte från biltema.

///Jesper
Problemet är väl att när man verkligen behöver en spindelledsavdragare (d v s när det sitter hårt) så håller inte de verktyg som Biltema m fl säljer utan det krävs proffsverktyg gjorda av rätt sorts stål. Har själv med lätthet dragit sönder bägge modellerna som länkas till ovan och även andra avdragare som inhandlats billigt. Kör numera med en proffsavdragare som jag tror kostade c a 700, men den går inte sönder innan leden släpper och den ger bra kraft genom liten stigning på gängorna.

Annars kan även slägga vara effektivt, men jag tycker inte att det hjälper att slå på själva bulten, utan det gäller ju att få materialet runt konan att flexa. Just på E34 är det svårt att komma åt bra kring vissa leder + att det är för mycket material för att en slägga ska få det att flexa tillräckligt. Då är nog en (bra) avdragare bättre. Lycka till!
in
34
infiniteslim
525 tdsa touring
Har själv också haft sönder båda verktygen. Åkte till verktaden som bytte den inköpa styrleden för mindre än 500 kronor.
Förmodligen kommer jag behöva byta fler leder framöver och då skulle det vara bra att ha riktiga verktyg.
Var köpte du ditt?
Det är väldigt trångt vid casterstagsleden så har man inte exakt rätt storlek på avdragaren så funkar det inte, därav att det säkert är många som bankar och slår istället.
in
34
infiniteslim
525 tdsa touring
Jag hade en gaffel som var lite för stor öppning på. Så det kan vara en anledning. Trångt är det.
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
lånade en spindeledsavdragare på en verkstad och det gick hur smidigt som helst...satte det ordentligt i spänn och klappade till med en kopparslägga...kan inte uttala mig om biltemas grejer...hoppas att det går bra!

Frazze

Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag har den lite grövre av biltemas avdragare.. Den har inte gått sönder ännu. Men som sagt.. Gör man inget annat hela dagarna än att byta kulleder, så ska man nog inte köpa biltemas avdragare.

///Jesper
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
Jag har bytt mina spindelleder(casterstag) på bägge sidor, men vad man oftast gör fel är att man slår direkt på bulten, man ska knacka på själva stålet bulten sitter i då ger sig bulten, den är lite konad så den åker ut av sig själv. Slå intensivt på änden av stålet som bulten är skruvad i ( fjäderbenet) så kommer den säker som smör: Ett tips bara ....
MVH / Peter
Er
56
Erik B
525i -95
Tack för alla svar!
Fick loss samtliga leder tillslut. Fick tipset av en polare (nå'n av er kanske nämde det oxå) att slå från sidan på godset samt på själva "kulhuset".

Bilen blev en helt annan efteråt, alla kluck och så gott som alla vibbrationer (te.x. 90-100km/h samt bromsning) är borta. Styrningen är fortf. lite glapp men jag såg att iaf en styrled var dålig och sen ska nog styrväxeln få sig en översyn oxå, men det får nog vänta lite :)

Erik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.