|
|
|
|---|---|
Nordanvind |
Mina bromsok tar lite ojämt, samt kärvar aningen bak. Bilen har gått 25 000 mil, antagligen dags att byta eller renovera dem. Dyrt att byta, dock finns det renoveringssatser har jag sett och det klarar jag själv samt att det kostar mindre än ett utbytesok att renovera alla fyra. Frågan är om det är värt pengarna och besväret eller blir de snabbt lika dåliga igen? Mvh Joakim |
-BeeMWe- |
Skitlätt att renovera, köpa lite kopparpasta(om jag minns rätt) på biltema. Borsta dem rena med stålborste och fetta in cylindern. För att få in cylindern använder du dig av en vanlig handtving. Allt detta kostar väll en 19 kr + din tid? Gjorde detta fram på min 535a. |
|
Om du gör det nogrannt (renoverar) så kommer det att hålla bra ! Billy B-10 Länk |
|
|
Du skall nog inte använda kopparpasta till bromsokskolvarna utan speciellt bromscylinderfett som gummipackningarna tål! Instämmer annars att det är lätt att "renovera" dom. Enda svårigheten är att få ut kärvande kolvar men det brukar gå bra om man trycker ut dom med bromspedalen innan man skruvar bort bromsledningarna! Man får hålla emot den/dom kolven/kolvarna som går lättast för dom ploppar ut lätt medan dom tröga sitter kvar. På min 3.0S -72 har jag haft isär oken runt vart tredje år i drygt 20 år och oftast har jag inte ens behövt byta ut packningarna utan satt dit dom igen. Det som tar mest stryk är dammtätningen. Efter många år kan kolvarna börja rosta nära dammtätningen och då behöver dom bytas ut. Nu efter 62500 mil och 32 år skall jag byta ut oken fram för bromsklossarna har slitit väl mycket där dom ligger emot oken! Per L |
|
|
Per L m fl: byter du bara gummi/dammtätningen inte stålringarna mm som ingår i renoveringssatsen? Jag har en bil som står mkt. Där får man jobba upp bromsarna varje vår. Annars låser dom sig. Luftning av systemet kan ju tilläggas. |
|
| Du kan andvända också en luft kompressor för att demontera bort cilinderna!!!!! | |
|
EsaPekka: Normalt byter jag inget när jag renoverar oken! Kolvtätningen, dammtätningen och stålfjädern (till dammtätningen) använder jag till minst 5 renoveringar, kanske 10! Visserligen dinitrolar jag stålringen så att den inte skall rosta sönder men ändå! Går något sönder så är det oftast dammtätningen och med sönder menas då oftast att den förlorar spänsten kring kolven så att det lätt kommer in fukt/vatten och då kärvar kolvarna mycket snart Maurixt: Om det skall gå att "blåsa" ut kolvarna med tryckluft får dom inte kärva speciellt mycket sedan räcker inte lufttrycket till. I princip kan man säga att om man märker att bromsarna drar snett pga kärvande kolvar eller ligger på då man släppt bromspedalen då går det inte att använda tryckluft. Gör man som jag "renoverar" (= plockar isär, gör rent, smörjer in med bromscylinderfett och plockar ihop) vart tredje år så hinner dom oftast inte kärva så mycket och då går det utmärkt med tryckluft. Pumpa ut kolvarna med bromspedalen innan man tagit bort bromsledningarna är enklast om kolvarna sitter fast rejält. Man kan också sätta dit en smörjnipel och pumpa ut kolvarna med en smörjspruta som ju kan prestera ett mycket högt tryck. Per L |
|
|
Ett litet tips när ni pratar bromsar så glöm ej att byta bromsvätska, rosten kommer även inifrån.Byt gärna vartannat år eller åtminstone vart tredje. Tat lungt med tryckluften, jag känner en kille som fick operera handen när den va på ett olämpligt ställe=mellan kolv o ok. mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
Pontus Fritsche |
Kopparpasta får gummi att svälla och släpper gärmed in salt och skit.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.