AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.124

Förklara sk. "slipstream" lite närmare?

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag har hört ordet "slipstream" ett flertal tillfällen, vad jag förstår så utnyttjar man det "sug" som bildas bakom bilen framför.
Men hur utnyttjar man det på bästa sätt?
Hur nära måste man ligga bakom fordonet (bil/buss/långtradare osv) för att utnyttja detta fenomen?
Och även vid omkörning?

/Hammar
//
169
///Majk
540iAT '96 Individual
"Diaper express"
För optimal slipstream så kan man väl säga ... ju närmare desto bättre ... typ 1-3 meter bakom framförvarande. Detta används väl mest på bana när man har nån egentlig nytta av det ... rent tekniskt funkar det så att för ta sig om en snabbare bil framför kan man lägga sig tätt bakom och slipstreama för att få lite ytterligare fart och framförallt kan man med en motorsvagare hänga på en starkare.
Man lägger sig bakom en bil på en raksträcka och ligger där ju tätare bakom desto bättre när man sedan närmar sig kurvan kliver man ut på insidan av framförvarande bil och nyttjar slipstreamen och glider förbi.

Hoppas det redde ut i denna osammanhängande förklaring. :)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är ett fenomen som endast hör hemma på en tävlingsbana!
Gör du det i trafiken, kommer du att bli bötfälld om polisen ser det!

Dessutom är det direkt olämpligt med tanke på att du då utsätter dig själv och andra i trafiken för stora risker.

Som jag brukar säga: Har du inte tillräckligt stark motor i din bil, är det inte meningen att du skall köra om! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tror inte att Hammar behöver slipstreama för att komma om med sin 540...
Var nog bara nyfiken på begreppet och tekniken.
En nackdel med slipstreaming är att du får dåligt med luft till kylning av bromsar och däck, vilket resulterar i att de slits snabbare.
Men som sagt, bara vid bankörning är detta aktuellt.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Glömde lägga in att även luft till spoilers m.m minskar så man får lägre downforce, därför slits däcken mer.
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Som en jämförelse: titta på tävlingscyklister i en klunga, när det går riktigt fort ligger de hjul i hjul för att framförvarande ska ta så mycket av luftmotståndet som möjligt, med andra ord, det är för att minimera ditt eget luftmotstånd du lägger dig bakom framförvarande bil/cykel/containerfartyg. Provade att lägga mig bakom en kranbil på cykel och det gick väldigt lätt att hålla hög fart bakom den (typ 50 kmh på en gammal 5-växlad cykel). Avståndet du behöver hålla beror på hur den du slipstreamar ser ut (fordonet, inte föraren), i vissa fall blir det bara mer turbulenta luftströmmar om du ligger för nära. Kanske inget man testar sig fram till på motorvägen precis. Moralkaka: Det här hör hemma i tävlingssammanhang, på bana, inte i vardagstrafiken. Hoppas jag inte varit för osammanhängande.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tackar för beskrivningen av slipstream, suveränt!
jag lovar, det är inget jag kommer att använda i trafiken. :-)
Hoppas ingen annan gör det heller...

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hubbe325 har helt rätt i att jag är mer intresserad av begreppet och tekniken.

Det var också intressant att läsa hur det påverkar bilen i övrigt, med däck, bromsar och sådant.

*Skrytläge*
Han har även rätt i att min 540 klarar sig nog ganska bra ändå utan sådan teknik. :-)

/Hammar
//
169
///Majk
540iAT '96 Individual
"Diaper express"
hammar

Inte om du möter en annan 540 :)

som en gammal cyklist kan jag säga att den effekten får man olika beroende på hastigheten. i farter runt 40km/h får man det när man ligger längst 1 m efter cyklisten framför. Då ska du tänka på att det finns 2 hjul mellan er i sånt läge, hans och ditt. därför kan avståndet mellan hjulen ligga på så lite som 2cm. I en sån klungkörning är varje inbromsning lika med krasch. däremot om farten är högre så kan även avstånden utökas. I nerförskörning känner man av det vi typ 60-70km/h även om man ligger 2-3 meter bakom (1-1,5 meter mellan hjulen). Man kan alltså hålla samma fart som framförvarande cyklist utan att jobba med pedalerna även om han framför trampar som galen.
Kör du så i biltrafik så råkar du garanterat illa ut rätt snabbt. Bilister har inte samma bromsdisciplin som cyklister.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Det är faktiskt intressant att se hur bränsleförbrukningen sjunker om man ligger bakom en lastbil. Det är faktiskt ganska mycket.

MVH Morgan.

Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Slipstream....inte bara i F1

Körde budbil i Stockholm i min ungdom, en Pegot diesel med flak och STORT kapell, den toppade 95 km som max på plan väg.

Körde oräkneligt antal resor City-Arlanda med paket. Ofta kom flygbussen dånade i 110 km/h. Hade man tur och kunde klämma sig in bakom den kunde man ligga där i 110 med obefintlig lucka och halvgas hela vägen bakom bussen i 3 mil. Råkade man tappa lite så det blev en lucka var det kört, bussen försvann som en raket utom räckhåll och man fick vänta på nästa.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
JanF: Men då snackar vi väl om att inte använda 3-sekunders regeln när du skriver "obefintlig lucka" = ej lämpligt i trafik? :-/

/Hammar
Ja
760
JanF
530i-93
I min ungdom = preskriberat nu!

Jag tror det var 3 millisekudersregeln som gällde på den tiden.

Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
En liten fundering om detta...
Om man nu ligger bakom framförvarande bil och drar nytta av dennes luftströmmar borde inte den då få arbeta mer (dra mer bränsle) än om jag inte låg bakom honom?
Om man tänker på energiomvandlingslagen och sådant...
Överkurs kanske men någon fysiker eller klipsk person kanske kan bättre än jag.
Som sagt... låna "grannens" Volvo 940 och lägg dig bakom en lastbil, som kommer du nog märka vad tyst det går helt plötsligt, och vips drar inte bilen alls lika mycket soppa!

Där har du en kanske mer märkbar effekt utan att behöva ligga 2 meter ifrån.

// Björn Eriksson
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Så man kan utnyttja en lastbil till att dra ner bränslekostnaderna och ändå ligga på ett lagligt avstånd från denna?

/Hammar
I princip så fungerar det ja.. Polisen kommer knappast att stoppa dig iaf, men däremot kommer nog chauffören att uppfatta det som störande om du ligger "på gränsen" så att det inte riktigt går att se din bil i spegeln..

Men som sagt, närma dig en tradare som håller ca 80-90 så märker du ju när du fastnar i hans sug.. Då låter det som om det "stormar" lite utanför istället för det vanliga vindbruset, och på en del bilar som motorn hörs mycket på kommer du märka att den går lättare med..

Det funkar ju såklart inte att ligga 100 meter bakom, men däremot betydligt längre än typ 2-3 meter som gäller för en personbil!

// Björn Eriksson
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Jo, jag vet hur det blir för mig och min bil. Vad jag är lite intresserad av är hur det blir för den första bilen, lastbilen i det här fallet.
Som jag ser det så drar min bil mindre (som jag redan visste och vilket alla har sagt). Men hur är det med lastbilen? Den borde ju dra mer bränsle eftersom den får "dra" mig i sin luftström. Vore kul om nån visste hur det ligger till med detta.
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Logiskt sett borde det inte bli någon förändring för framförvarande eftersom det lilla undertryck som blir bakom dels inte är starkt nog för att 'dra' fram bakomvarande och att hans (framförvarandes alltså) luftmotstånd inte påverkas av att någon ligger bakom. Att den som slipstreamar får lägre förbrukning kan helt och hållet tillskrivas lägre luftmotstånd.
Bra fråga du :)

Jag tror nog inte att det märks alls, oavsett om lägger en lastbil efter eller en personbil efter...

Däremot märks det nog väldigt mycket om du gör även akterpartiet på lastbilen i fråga strömlinjeformat...

Jämför med järnvägen t.ex.!

Ställ dig på perongen vid en hållplats där tåget inte stannar och det är t.ex. 120 km/h tillåten hastighet.
Jämför ett vanlig intercity-tåg, alltså den "gamla" modellen, med ett någorlunda nyare X2000. På X2000-setet som har ett lok i varje ände, och således har samma strömlinjeform såväg bak som fram, kommer luftsuget som blir då tåget har passerat betydligt lugnare, än det som bildas av intercity-tåget!

Däremot tror jag som tidigare talar skrivit inte alls att det går tyngre för lastbilen i sig, bara för att någon lägger sig bakom. Det är nog en 100% -igt miljövänlig åtgärd! Om än inte 100% trafiksäker..

// Björn Eriksson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.