AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.821

Känns som en helt annan bil...

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har gått över till att endast köra på 98 oktanig soppa i E34:an.... wow... vilken skillnad gentemot 95 oktanig soppa...

Bättre bottendrag, och framför allt den går silkeslent... den har visserligen alltid gått lent men nu så kan inte avgöra om motorn är på eller av längre utan att kika på varvräknaren....

hade gratis soppa innan på Jet och där har man ingen grön 98 soppa... så det har alltid blivit 95 oktanig... men nu så kör jag 98 oktanig.... känns som en helt annan bil....

rekommenderas varmt....

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Har aldrig testat 98 oktan, men de flesta säger att det inte ska göra någon skillnad på en "vanlig" bil....

// Lazze
Länk
En riktig bil ska ha riktig bensin ;-)
Ac
143
Acer
520i -89
jag bytte också till 98oktan men har inte märkt nån skillnad nånstans, så blir tillbaxs till 95oktan....
Körde M5 3.8 för ett antal år sedan, den reagerade mycket positivt på 98 oktan, med bättre respons och lägre förbrukning c:a 1 dl/mil. Nu har har jag en 540 E39 som jag vid flera tillfällen provat att köra på 98 oktan, men jag kan tyvärr inte känna någon skillnad alls på vare sig respons eller förbrukning. Så det får bli 95oktan för mig också

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är framför allt tomgången som ger den största skillnaden... hade lite ojämn tomgång ibland...lite vibrationer om man så vill.... nu när jag kör med 98 så är de helt borta....

draget på lågvarv är bättre dessutom... det känns iaf så....

ska åka bort med bilen till helgen och det kommer att bli en 100 mil eller så med den, ska tanka i 95 oktanig soppa så får vi se om symptomen kommer tillbaka igen eller inte..

kan också tillägga att 95 oktanig soppan som jag har haft kommer från JET, den 98 oktaniga jag numera kör med är från Statoil om det nu har ngn betydelse..

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Läste en notis häromdan i en broschyr om E39-touring,såhär stod det under Teknik/Data: "De sex-och åttacylindriga bensinmotorerna är konstruerade för 98 oktan.Med lägre oktanhalt blir effekten något mindre och förbrukningen något högre."
Frågan är om det gäller äldre motorer oxå,jag menar typ E34:ans V8:or...?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Eftersom både M50 och M60 har både knacksensorer och DME styrning så gissar jag på att det blir skillnad. Motorn ställer in sig efter soppa kvaliten....

sen gissar jag på att alla motorer går sämre med felaktig soppa....

värt att veta: M50-motorn får knacksensor först 9/92 i samband med att vanos kommer!

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson

FKA Bmwlover
Giv mig en anledning att INTE tanka 98??

Länk
Man kanske skuller prova ett par gånger..
Märker du någon skillnad på din åtta Kilen?

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
so
46
soya
540 touring-95
ja tankar 98 och tycker det är skillnad

540 touring V8
Har tankat 98 dom senaste gångerna utan att märka någon skillnad.. kanske blir mer skillnad om man redan innan är inställd på att den ska gå mycket bättre med 98? ;)

Får se efter några tankningar till om förbrukningen minskat, det är ju iofs knappt någon skillnad i pris så jag kanske fortsätter med 98 även om jag inte märker någon skillnad. Enligt mina högst noggranna uträkningar så skiljer det väl ca30kr på en tank 98 och en tank95.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har testat att köra 95 i 535:an.. Det märktes en tydlig skillnad. Nu står det ju också i manualen att man ska tanka 98 i den.

///Jesper
Nån med m20 motorn som har märkt nån skillnad?
Jag har endast kört på 95 sen jag köpte min.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Patrik Nilsson:

Ganska tveksamt med tanke på att min bil är en 91:a och har knacksensorer...

Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Jag känner skillnad på min e28 mellan 96 och 98, jag får jämnare och högre tomgång och lite mer bottendrag kännms det som...
Men tomgången åker upp från 4-500 varv till stadiga 6-700 om jag tankar 98, dessutom så drar den mindre bensin när jag tankar 98...
Så när det inte är så dåligt med pengar får den sig en skvätt 98...

//Cosmos
Vadå Väghållning??
enl. etk ska knacksensorerna vara monterade fr.o.m 9/92, nåja ge mig ditt cahssinummer de 7 sista så ska ja kolla åt dig

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson

FKA Bmwlover
kilen: tja en bra anledning är väl att om det inte gör någon skillnad :) jag är inte insatt i det här, men jag pratade med en kunnig kille om det här som sa att det inte blir någon märkbar skillnad på "våra" bilar.
Jag ska testa 98 på skoj och se om jag märker någon skillnad :-)

// Lazze
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
Klart det är skillnad. Vissa modeller skall man ju inte köra på 95 om man vill ha ut originaleffekten. På min chipade V40 jag hade för några år sedan var det en jäkla skillnad 98 el. 95. Undras hur bi turbo killarna här på forumet tycker.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nu har jag varit och tankat i 95 på JET... ska snart ut och köra från Malmö till Jönköping, åter kommer om huruvida tomgången blir mera orolig eller ej.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.