AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
843

Vinterdäck från 1996/1997

Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Tjena!

Har har en uppsättning vinterdäck från 1996/1997, är det någon mening att ens fundera på att köra med dom i vinter? Mönstret är ca 5mm men jag kan tänka mig att dom är stenhårda. Vad tror ni?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag skulle låta bli. Dels är 5mm inte särskilt mycket och 7 år är rätt många år som sagt...

Nya och fräscha vinterdäck är en bra investering. :)
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Trodde inte att det skulle funka så bra, vi kan svänga lite i tråden med en följdfråga: Är det någon skillnad mellan regummerat och vanliga däck nuförtiden?
Priset

Udo Dirkelsniff
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Man får vad man betalar för....
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Vissa regummerade har ryckt upp sig såpass att de tävlar i samma division som "riktiga" däck.
Tror att det var AGI Sarek2 som överraskade riktigt positivt i däcktesterna förra året.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Från aftonbladets däckstest:

Agi
Soft Sarek
Hastighetskod: Q
Pris: 634 kronor

Här märks det att lilla Agi inte har resurser att utveckla riktigt bra däck för alla smaker. På is räcker inte greppet till, sladdarna kommer plötsligt och när bakhjulen far i väg krävs en rutinerad förare - eller ren tur! På snö fungerar det bättre men även här kommer sladdarna utan förvarning. På barmark är däcket hyfsat. I slask ligger det i topp.

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Ja det är det odubbade alternativet från AGI, jag syftade på det dubbade.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Även om vissa regumerade däck har hyffsat vintergrepp, brukar de tyvärr slitas hårt samt bullra en hel del.

Som ofta: man får vad man betalar för!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Som sagt 5 mm mönsterdjup är inte speciellt mycket att lira på. Men vad gäller åldern så tror jag inte att det är någon större fara, iof så beror det på om det är ett lågbudgetdäck eller ett märkesdäck typ Nokian. Är det ett märkesdäck så bör det ej vara för gammalt och hårt, då det brukar vara bra sammanblandning av gummi.

Mitt tips som de flesta andra, byt däck om du har råd då 5 mm är ganska lite mönsterdjup, men byt inte för att du tror att däcket är för gammalt utan just för att det är väldigt lite mönster kvar!!!!

För skojs skull så kan du kolla med en däcksfirma vad dem tycker om åldern på däcken!?

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pininfarina*
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att ett däck lagras korrekt åldras det väldigt långsamt, det är först när däcket används det åldras på allvar.
Har däcket legat i ett däcklager sedan nytt och togs i bruk t.ex förra vintern ska det inte vara något problem med åldern. Har det däremot gått varje vinter sedan det var nytt ska man inte använda det.
Vägverket rekommenderar inte att man använder ett vinterdäck som är äldre än fem år, men är det lagrat korrekt delar av den tiden kan man naturligtvis använda det även om det är äldre...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
Hej!
"Skärper upp" detta ämne en aning:

Enligt min mening är det näst intill rent Bullshit- snack om "åldrande däck".
Iaf om man håller sig från 1960 och framåt och har tillämpat en vettig lagring.

Kan säkert analyseras på labb men inte på väg.
Plasebo-effekterna är dock ännu mer enorma när det gäller däck än då vi talar om olika oljor. "Jag slog i Guexxon SLPTQ -s och motorn blev helt tyst" - man hör bara det man vill??

När det gäller däck anser jag att skillnaderna kan beskrivas enligt:

Ett dubbat "nytt" TRX 240-45-415 från 1988 med 10 mm mönsterdjup är bättre och säkrare att köra på än ett dito från 2003 men med 5 mm mönsterdjup.
När mönsterdjupen är 5 mm lika på båda "årsmodellerna" är de lika dåliga och osäkra at köra på.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Paap Reeder: Når det gjelder plutselig skillnad på ljud når man skifter olje, sier det vel noe om den gamle oljen. Man kan høre når oljen trenger å skiftes! Har hørt det på bil, og spesielt på en moped jeg hadde. Med gammel olje skramlet motoren, men ble "mjuk" med ny olje.

Ja, nok om det.

Det gjelder vel (som sagt) med dekk som med bil forøvrig. Det er skikket det kommer an på, ikke alderen.

På en vinterdekk-test fra fjoråret som jeg nylig kastet et blikk over, kom et regumiert dekk meget godt ut i testen. Kommer ikke ihåg hvilket merke det var, men det hadde iallefall jevnt gode egenskaper, bl.a på is og snø. Av en eller annen grunn frister det meg likevel ikke - jeg avstår.

Dubbdekk eller inte? : Länk

Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Bilen lämnade bilhandlaren i Juni 1997 så däcken borde vara från den tiden. Det är Pirellidäck, 5mm kom jag fram till med ögonmåttet så det kan vara värt att kolla med en "sticka". Men det lutar åt nya däck ändå, inte så grymt dyrt.
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Mina vinterdäck är 15år gammla, alltså äldre än bilen. Jag behöver inte ens ha någon luft i dom :)

Mvh,
Tryggve - BMW CS #05162

Min bil: Länk
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Tryggvesson: Du får väl ändå inte köra bilen så då kvittar det väl;-)

Två bilar är fler än en..
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hehe..

Betryggende? :)
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
MetallicaMats:
Nae inte själv men med skylt på bakluckan och en handledare i passagerar stolen så är det inga problem. Men jag har ändå inga planer på att köra med dessa "knasterpuckar"...
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Säger inte lagen 6mm?
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Lagen säger 1,6mm på sommaren och 3mm på vintern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.