AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.305

Styrväxel E39, reservdelstips?

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Upptäckte nyligen att styrväxelglapp drabbat min 523i. Kollade pris hos BMW och fick en riktig chock, drygt 9000:- för en UTBYTES!!!

Osannolikt dyrt med tanke på att man kan beställa en ny servoväxel till en rally/racingbil, måttbeställd helt enligt egna önskemål för 7-8000:-... Man upphör aldrig att förundras över biltillverkarnas reservdelspriser!

Nåja, nöjde mig inte med detta, utan efter snabbt letande hittade jag hos Euro Car Parts i UK en ny styrväxel för ca 5400:- (högerstyrd?), samt hos BMW24.de en för 5800:-.

Någon här som vet var man annars kan hitta en styrväxel (och andra delar till BMW) till bättre kurs än detta? Och finns det beg styrväxlar som man vet kommer att hålla, d.v.s. infördes någon ändring på senare årsmodeller?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Tycker du har hittat "billiga" styrväxlar måste jag säga...

Tyvärr har iaf jag inget tips på billigare fabriksnya?!? styrväxlar.

En sak till>>>Hur långt har din rullat?Kanske kan vara relevant för någon att veta..Tycker personligen att en styrväxel ska hålla betydligt över 20000mil hur som helst.

Sen vet jag tyvärr inte heller om det gjordes någonting/någon förbättring under E39:ans tillverknings tid på just styrväxeln :/

Du har förstås provat sök inläggsfunktionen här?
Kan finnas en del svar på detta där....möjligen.

Mvh Janne.
Om du vänder dig till Harrys Bilskrot utanför Malmö så kan du komma över en styrväxel i kanonskick för dryga 3000:- Jag bytte min på min gamla E34 och fick en styrväxel som var kanon...kollades av tekniker innan den lev!!!
stefannorr
Hej Jonas T> Vad var dina symtom på glappet och hur långt har bilen rullat.
Har mailat BMW Sverige för att höra hur dom ser på felen med styrväxlar (konstruktionsfel).
Har precis bytt bil och känner inte alls för att få byta styrväxel inom de närmaste åren,bilen har rullat 8600 mil men problemet med styrväxel verkar ju kunna hända vid vilket miltal som helst.
Vore kul/intressant om ägare av BMW 523-528 på detta forum kunde skriva ett kort svar om dom behövt byta eller ej.
Länk
Där skall du nog hitta ngt..

Länk
såg 10-12 st nyaste 3300 mil.. brukar kosta 35-50% av nypris betala inte mer än 50%!

Länk
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Hej alla,

Jag upptäckte glappet vid 14600 mil. Och jag håller med om att en styrväxel ska hålla betydligt längre, har aldrig haft problem överhuvudtaget på någon annan bil. Möjligen kan ju packningarna börja läcka eller damaskerna gå sönder, men glapp i en tät växel borde vara mycket ovanligt. Det brukar ju vara styrlederna som ger upp istället?

Symptom: "klonk" när man vickar på ratten fram och tillbaka, samt glapp i styrningen förstås. Dessutom verkar det vara ett visst glapp i ingående axellagringen, d.v.s. rycker jag i axeln känns ett litet glapp.

MVH Jonas
stefannorr
Jonas T> Hur mycket har du kört sen du upptäckte glappet? och hur mycket skulle Englunds ha för styrväxel + jobb?(finns själv i Luleå) och är nybliven ägare till en 523 Ia.
BMW Sverige har ej svarat på mailet ännu,men ser redan svaret framför mig...vi känner EJ till o s v.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Har väl gått ca 300 mil sedan symptomen startade. Till en början märktes bara en viss dödgång i ratten, när jag monterade nya sommarhjul (18") så blev det markant. Sista veckan eller så har det börjat klonka när man vevar lite med ratten fram och tillbaka. Spelet märks tydligt om man hissar upp bilen och känner.

Jag frågade aldrig om arbetskostnaden, tyckte att det borde vara rätt enkel operation att göra själv, man verkar kunna komma åt fint. Plus att jag känner en mek om det skulle börja gå på tok...

Apropå arbetskostnad vet jag att det tar ca 30 min effektiv tid att byta mellanaxel (fick det gjort på garanti hos Åke E där jag köpte bilen). Skulle vara kul att veta vad Englunds m.fl. tar för det jobbet ;-)

MVH Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.