AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
633

Tüv/Dekra kontor ?

Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Hej igen ! Nu letar jag efter nämsta ställe att skaffa exportplåtar på. Kärran i fråga står i Waiblingen 71332 utanför Stuttgart. Funkar alla Tüv/Dekra kontor eller har dom speciella i inriktingar ? Har hittat ett Auto-Tüv Service Center i Fellbach ca 3 mil fr Waiblingen enl Route 66. E det ett ställa att skaffa plåtar på ?

MVH // CB
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Nu tror jag att det börjar ljusna ! Tüv e som våran bilbesiktning eller ? Fixar dom plåtar på alla sådana kontor ?
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Eller kanske mer som trafiksäkerhetsverket ? F*n det skulle va bra å kunna tyska !
Scheckheft
Hej
Både TÜV och Dekra har rätt att besikta bilar (Hauptuntersuchung, Abgaskontrolle). Hos båda kan du också göra en optartisk bedömning/genomgång av bilen du tänker köpa. Angående exportskyltar gör du detta hos Zulassungsstelle. Verkar som att den tyske bilhandlaren du är i kontakt med inte verkar vara särskilt tjänstvillig.

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Scheckheft: Tack för det, jodå fram tills att jag va fräck nog att börja "pruta" lite på priset. Sen e ju min Tyska helt obefintlig så vi har nog lite svårt att förstå varandra. Ska ringa ner till honom imorgon och se om det fungerar bättre verbalt :-)
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Och hur söker jag upp närmsta Zulassungsstelle ? det verkar vara en rätt spretig verksamhet med gott om träffar på nätet.
Scheckheft
Hej
Nu vet jag inte i vilken stad du tänker köpa bilen, men de flesta städerna har Zulassungsstelle. Antingen frågar du bilhandlaren eller så kollar du på webben, t ex wwww."stad".de och klickar dig vidare eller så söker du på staden namn och zulassungstelle, tex
hamburg + zulassungsstelle.

Lycka till

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Tack igen ! E de här Länk ett ställe som man kan fixa plåtarna på ?
Scheckheft
Hej
Jepp!
Läs också Importguiden här i vänstermenyn för lite mer info.

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Tack igen ! Imp guiden har jag på papper och allt verkar så lätt då. Nu försökte jag tala klarspråk med min Tyske vän och när han väl hajade vad jag ville så hjälper han gladeligen till. Verkar vara trevligt folk med knepigt språk, som greker å italienare ungefär :-))
Det känns lite pirrigt att åka 160 mil och sen kasta sej in i en massa byråkrati som man inte fattar ett smack av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.