AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.243

325IM -92 =värde

Sida 2 av 3
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Jag skulle också villa ha en E46:a men vilka unga killar kan köpa en E46:a? möjligtvis bortskämda snorunga med hjäp av pappas plånbok!?

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Bmw ludde:
"19 tum är inte helt gratis...."
Vill man ha ut något extra för typ fälgar/spoilers/väghållningskit o.s.v. brukar det vara mest ekonomiskt rätt att sälja dessa löst och montera på orginalgrejor. Men hittar man "rätt" köpare som tycker fälg/däckvalet är klockrent så kanske han betalar några tusen mer, eller kanske inte...
Kontentan är att de flesta av oss köper till saker till bilen för att göra den lite mer personlig, och de pengarna får man INTE igen när man säljer bilen.

/Wille
Bmw ludde
Men du kan ju inte påstå att bilens värde är detsamma om man har 15 tums plåtfälgar, jämfört med 19 tummare ?

Länk
Fina fälgar gör mer lättsåld, men värdet sticker knappast iväg.
Riktigt schyssta märkesfälgar typ BBS, Alpina, OZ tillhör jag skaran som kan betala en extra slant för.

/Wille
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
50-65 beroende på fälgar om bilen är i mycket bra skick. Annars är det bara att börja göra avdrag på vad som inte är bra.

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Jag förstår inte hur vissa tänker. Att inte extrautr skulle vara värt något utan bara mer lättsålda ???
Hur många kan tänka sej att köpa en 325 coupe inte har varken acc sportstolar eller ellucka eller elhissar med 15"plåtfälgar för 50000kr? inte jag i alla fall!!!

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jörgen,

Om du hänger på fälgar för 30´på din bil, hur mycket mer tror du folk betalar för den då?

ACC och elhissar kallar inte jag extrautrustning (saknas det så är det avsaknad av standardutrustning), Bra Stereo, kjolpaket och fälgar är typiskt extra däremot. Det är sånt som inte betalas tillbaka när man säljer bilen. Däremot kan den bli mer lättsåld, tror jag.

Länk Länk
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Jag menar inte att man kan få ut 30000 extra om man har fälgar för det.
Jag vet inet hur många som är som jag men jag resonerar så här:
En bil med feta o fräscha fälgar är jag bered att betala några extra kr för typ om de är nästan nya och har kostat 30000kr så skulle jag kunna tänka mej att betala 8-10000kr extra för att få med dom.
Vad det gäller övrig utr har ju vi alla krav på vad man vill ha.
Man får ju liksom för vad man är beredd att betala, så är det och kommer det alltid att vara.
skulle jag hitta en 325ic M med 19" och allt för 60000kr skulle jag inte bli nyfiken och intresserad utan mer skeptisk.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
jorgen:
Vad tror du själv är en lämplig prisnivå?

/Wille
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

typ runt 75000kr med 19" å allt

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Som exempel:
För 10' till (oprutat) annonseras en 323 coupé -96 med bl.a. m-paket och 18" BBS challange kopior på Powerbörsen:
Länk
4 år yngre bil, lägre premier, lägre soppa förbrukning, likvärdig prestanda.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Eftersom du skrev att du bara skulle betala extra för fälgar av märken som OZ, BBS mm blir jag lite fundersam med tanke på att det sitter kopior på den.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Willew: hur mycket skulle du värdera din 528 till( lite nyfiken)

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Försäljningspriset efter prut bör nog ligga kring 65 kkr. Marknadsvärdet på tidiga E36:or är ohyggligt högt. Jag skulle aldrig, aldrig, aldrig köpa en 12 år gammal treserie för de pengar som begärs idag. 65 kkr är mycket pengar för en så gammal bil som en E36 -92 trots allt är.
jörgen:
Touringen är inte till salu, drygt 10k mil, svensksåld, mycket slitdelar bytta, jag har inte mycket för att sälja den då e39 ligger lågt i pris idag. Jag har inte bett om en värdering på min bil till skillnad från dig.
Jag har inget intresse av 323'an den var bara en jämförelse.
Däremot sålde jag en 325ic -92 för två år sedan för lite mer än det du begär. Den var varken snikutrustad eller hade plåtfälgar/orginal 15" lm fälg.
Det är inte min avsikt att såga din bil, däremot ställer jag mig liksom bjoerck frågande till de höga värderingarna av tidiga e36'or, då det finns nyare alternativ (323 och 328, -95 och framåt) som de tidiga årsmodellerna konstigt nog ligger i nästan samma prisklass som tidiga 325'or.

Mvh

/Wille
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Jag menade inte att jag begär 75000:-. Det jag menade var att priset på en annons skulle jag ev sätta ut på 75000:- vid ev försäljning.
Jag blev bara lite nyfiken på vad du värderar din 528 till med tanke på att vi alla har olika syn på prisbilder.
Jag hade en liknade 325 för ett år sedan fast med 17" ej stolsvärme men den hade också M-chassi. Den satte jag ut på 75000:- det ringde så pass mång att jag behövde inte gå ner i pris en krona. Om jag inte missminer mej så blev jag av med den på tre dagar.
Jag vet inte om det är bara jag men när jag har bestämt mej för en viss bilmodell så är jag beredd att betala några kr extra för att få den som jag vill ha den istället för att köpa en billigare och sedan köpa till dyra saker men det är klart det är ju min åsikt:)

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Självklart tar man ju inte det billigaste alternativet på mobile.de och sätter det som en mall för vad alla motsvarande bilar bör kosta. Om man hittar en köpare som tänkt köpa alla saker som sitter på bilen och tycker den är kanonfin är det klart att den köparen är villig att betala mer än någon som bara är ute efter en "bil". Att sälja bil är väldigt trögt i år tyvärr. Köparens marknad gäller mer än någonsin.
Lycka till med bilförsäljningen!

/Wille
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Den är inte till salu. Jag la ut tråden för att jag trodde att det skulle kunna bli en intressant disskution om hur vi värderar våra ögonstenar och det blev det.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

De bmw som jag tycker är mest över värderade av vissa är E30 325 och speciellt E28 m535. för när man kan hitta en M535 -85 som har gått 28000mil för 45000kr och lika dyra E30 blir man lite häpen.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Och som vanligt så värderar ägaren sin bil högre än andra. Så har det alltid varit och kommer så förbli. ;)

Inte menat som någon kritik mot dig Jörgen, det är bara lustigt att det alltid blir så. Men jag antar att man alltid tycker att just MIN bil är välskött, fin och massor av grejer bytta etc... Sen när den ska säljas så blir det alltid till "underpris".

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.