AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
980

Chip beställt...

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Nu har jag beställt ett chip till bilen..mest för att jag är nyfiken + att det var väldigt billigt. (600kr) Nån som köpt ett dylikt chip? Skriv gärna här om ni har positiva/negativa erfarenheter. (Annonsen finns på börsen.)

Jag kommer testa (högst ovetenskapligt) om det blir nån skillnad före/efter chippning., tänkte köra 80-120, 70-140 osv..detta borde ge en fingervisning om det ger nån effekt överhuvudtaget. Jag kommer redovisa resultaten i denna tråd och således bidra med något som jag tycker saknas i chipdebatten, före resp efter "fakta"
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Skynda på ;) Är intresserad av att läsa om det ger någon märkbar prestanda?! 18hk för ett chip på en sugmotor tycker jag låter mycket?! (dålig programmering från fabrik?)
-Daniel-
vore väldigt roligt att veta vad du tycker det verkar ju onödigt om man ska få ett bra fungerande chip för 600 så man inte behöver lägga ut en hög med tusenlappar som en del firmor vill ha

personligen tror jag inte att det kommer att bli någon större skillnad men man hoppas ju, vore ju kul att ge bilen några extra hk sådär billigt
320-325
jag är oxå intresserad av resultatet går själv i funderingar
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror inte skillnaden är himmelsvid, däremot kan ju varvtalsstoppet höjas... =)
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
jag förväntar mig inga stordåd, men det ska bli kul att se om det blir NÅN skillnad..att höja varvtalsstoppet känns inte som det skulle göra så mycket..motorn har ju gett sitt bästa före 6000rpm. Hoppas jag får det i veckan, då ska ni få ett utlåtande :)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Väntar otåligt! ;p
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
efter att ha först ha fått ett chip som bilen inte startade med :( fick jag igår ett nytt chip..denna gång inga probs! startade direkt..

nå blev det mer power då?? njaa, mina mätningar före/efter visade inga större skillnader..kollade 80-120 på trean och det låg på ganska precis samma. Körde även 100-200 några gånger och om jag ska var lite positiv så var bilen nåågot snabbare i detta intervall.

Rent subjektivt kan jag inte heller påstå att jag kände nån direkt förbättring.. kanske nåågot piggare på att varva ur, men som sagt..ingen "wow" känsla infann sig ;)

Dock så har jag inte kört bilen speciellt mycket, kanske blir bättre och bättre..i så fall plingar jag till här.

Slutsats: Några 18hk och 20nm (som "alla" lovar till 535:an) tror jag inte att det blev..men ska du köpa ett chip och inte vill lägga ut stora pengar..varför inte.

Måste ge cred till killen jag köpte det av, inget krux när mitt första chip inte funkade, skickade tom två olika chip för att testa efter det.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Skönt att chipet funkade. Tyvärr så är det ju som du beskriver med trimchip, man upplever ingen större skillnad annat än om man varvar ur, inte heller infinner sig några subjektiva 15-20 hk extra, fast allt detta skriver jag ju ut i annonsen ;).

Chipning är ju en generell omprogrammering baserad på ett genomsnitt av motorer dvs ej anpassat till en speciell bil som mappning är. Vissa bilar har i tester tom fått sämre prestanda med trimchip i än med originalchipet, medan andra får upp emot 20-25 hk extra givetvis med hänsyn taget till motorvolym mm. Generellt kan man säga att det inte spelar någon nämnvärd roll om du köper ett motornord chip eller en piratkopia då detta handlar i grund och botten om samma skillnad som att köpa ett canal digitalkort eller ett pirat...man får samma resultat. Det skiljer sig otroligt lite vad gäller eventuell prestandaökning mellan olika tillverkare av chip eftersom de endast kan laborera med samma parametrar, det som gör skillnaden är hur pass välinställd din motor är från början. Har du ett kasst program från början upplever du skillnad, annars högst marginellt.

Mvh
Tommy

Ps glöm inte att skicka tillbaka det chipet som inte funkade....så blir jag glad

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.