AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.166

Är väldans sugen på en 740 -94/95 E38, Råd och Rön?.

Sida 1 av 2
Har ägt v8a förut, en 540ia -93, och älskar motorerna.

men jag har alltid varit förälskad i E38ans kaross, snygg, linjeformad, men ändå BMW upp i dagen, och väldigt respektingivande.

jag vill helst ha en 740 med 6vxl manuell.. en 94/95.

hade tänkt mig kring 90.000/100.000kr att den får kosta..

dessa motorer är juh om dom är rätt skötta riktiga pärlor, dessutom har juh inte 4.4an oljebults problemet..

som sagt, vad känner ni allmänt om mina funderingar?.

barnsjukdomar?, andra grejjer?, vad kostar dom i försäkring på en man i 46års åldern, massa skadefria år, och boende med egen tomt i boden i norrbotten.. dvs bra förutsätningar.

540in gick på runt 6000kr, är det rimligt att förvänta sig samma för 740in?.

som sagt, skriv gärna tankar osv, har velat ha en sån här bil väldigt länge nu.

/mvh jocke

Scheckheft
Hej
De två första årsmodellerna levererades med med M 60 motorn på 4,0l. "Bultproblemet" måste alltså kollas upp på de två första årsmodellerna. Bromsar och framvagn är bra att kolla upp.
Fel och brister som kan förekomma:
Pixelbortfall instrumenthuset + klimadisplayen
kolla upp katalysatorerna
vissa har haft problem med rost på bagageluckan
växellådan ska växla mjukt (adaptiv), olja ska bytas
läckage slangarna till servobehållaren
handbromsen (standardfel på bilar med automat)
känn på bromsskivorna (tung bil)
kolla under bilen efter oljeläckage
Väldok. ska det vara (kvitto, servicebok)

6 växlad är sällsynta och inte så lättsålda. Satsa på en välutrustad bil. Lyssna inte på de som säger att de har en fullutrustad bil till salu. Hittills har jag inte sett någon fullutrustad E 38. Försäkring kan väl ligga runt en 8000 - 10 000:/ år i Norrbotten.
E 38:an är en dyr bil att äga. Ha en buffert.

Använd också gärna sökfunktionen - mycket läsning.

Lyckat till

Mvh
Scheckheft
______
Länk
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Scheckheft,

Vad ska man säga om man verkligen har en fullutrustad bil till salu? *garvar*

/J
"folk" tycker att så mycket utrustning som bara är möjligt är det absolut viktigaste. Motor, kaross, skick osv kommer tydligen i andra hand...märkligt tycker jag!

// Lazze
Länk
Scheckheft
Hej
jesperw: att hitta en fullutrustad E 38 är lika sannolikt som 13 rätt på tipset :DD
Lazze: visst är det så hos vissa köpare. Såg att du ska sälja din. Vad blir för bil då?

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Scheckheft: Just nu så lutar det åt en svart E39 540iA Shadowline....vi får se....

// Lazze
Länk
Scheckheft
Hej
Lazze: Shadowline? Visste att du skulle ta ditt förnuft till fånga ;)

Lycka till med försäljningen

Mvh
Scheckheft
______
Länk
jokko: Ja en 7:a är ganska dyr att äga, men jag tror inte att det skiljer så mycket jämfört med en t.ex 540.

90-100k får du ingen "pärla" för (inte i Sverige iaf), men du får en E38:a långmilare som inte är påkostad för fem öre (men det kanske är det som du är ute efter)

// Lazze
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lazze: Jag har en svart 540 E39 shadowline men den är såld tyvärr:D
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Schekheft: vad är din definition på en fullutrustad 7:a?

Är det inte som man brukar säga: beauty is in the eye of the beholder?
Lazze,

har du koll på 740 e38 försäljningar? Vore intressant att höra om man verkligen får extra betalt för extra välvårdade 740 e38or eller om det mer att den går att sälja? Har fått uppfattningen att man kommer långt med 90-100KSEK för att få en fin 740 e38....eller har jag fel? Svårbedömda bilar prismässigt sjuserie....

/Simon
jag kollade runt lite, och verkar inte vara enbart lik direkt för 90 - 100.000kr.

bara för att du betalt mer för din, behöver inte betyda att en annan måste göra det.

dessutom, ingen nödvändighet för sarkasm, ska självklart inte köpa nån rishög, utan letar tills jag hittar rätt ex för rätt pengar.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
-Daniel-
kollar man på mobile.de så finns det ju 740 för 60.000 okey dom kanske inte är att rekomendera men 100.000 är ju nästan dubbelt som mycket så man borde väl kunna hitta en fin bil med rätt bra utrustning för 100.000 i tyskland eller?

Scheckheft det där med bultproblemet du beskriver på första årsmodellerna är det så att du skulle avråda att köpa en tex 740 som jag funderar på av dom första 2 årsmodellerna

är det något annat man ska tänka på när man köper 740?, jag menar som facelifts som ev är gjorda eller annat som gör att man borde avstå eller sikta på en viss årsmodell

vad jag har funderar på är en 740 runt 94-98
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Avråda när det gäller de tidigare 8:orna skulle jag inte vilja göra. Kolla bara att pumpen är dragen eller om det finns papper på att det är gjort. Ganska enkelt att kolla själv vid oljebyte. Sök bland tidigare inlägg så hittar du instruktion med bilder. En tidig långmilare i bra skick borde du få för den nämda prisklassen.
Kolla avgasvärdena en extra gång före köp!

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
Asken: Jo jag vet att den är såld (lyllo han/hon), men för min del så bryter jag trenden och siktar på en sedán :)

simon_en: tror att jag har hyfsad koll på E38a försäljningar, klart man får x-tra betalt för x-tra välvårdade E38:or om det tydligt framgår med blotta ögat + riklig dokumentation, OCH lättare att sälja såklart. Kommer långt med 90-100k...tja de beror ju på hur stora krav du har...t.ex lite mumsigare fälgar än original så åker ju prislappen upp lite....eller har jag fel?

jokko: har inte sagt att man får ett lik för den pengen, men du får inget extra, möjligtvis extra många mil på mätaren ;)

// Lazze
Länk
Hittade ett bra exempel --> Länk

// Lazze
Länk
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Om du är ute efter manuell så varför inte slå en kik på min pärla?! Den står med på BMW-börsen med 20" BBS hjul och är navarraviolett. Mvh. Janne
Återstår att se var det landar på för "jokko". Bara att önska honom lycka till!!

/Simon
Tror inte du får en specielt fin E38a för 100 000kr, d beror ju ifs på vad man menar med en fin oxå. Snarare runt 140 och uppåt för d äldsta. Duktigt med utrustning och bra skick och relativt lågt miltal spelar in på hur "fin" den är.

Mvh/Soki
Ny bild 22sep-
Länk
Scheckheft
Hej
jesperw: begreppet fullutrustad är mycket knepigt vad det gäller BMW modeller i allmänhet och E 38:an i synnerhet. Till E 38:an finns en mängd paketutrustningar, tillbehör, Individualbeställningar m m. Jag använder inte begreppet "fullutrustad" överhuvudtaget när jag diskuterar E 38. Däremot finns bilar som är väldigt väl utrustad.
Att annonser förses med begreppet "fullutrustad" kan bl a bero på följande:
* En produkt ska säljas - gäller att hitta intressenter/konsumenter
* Okunnighet - man vet inte vilka utrustningsdetaljer som finns att tillgå.
* Slarv
* Nonchalans (säljaren ids inte räkna upp den befintliga utrustningen)

Angående prisbilden för E 38:an:
Som Simon skriver är den här modellen svårvärderad. Varje exemplar ska nog bedömas för sig. Att blanda exemplar för 60t i Tyskland är inte relevant för den här diskussionen. Jag brukar besöka den tyska sidan 7er.com ofta för att skaffa mig en överblick över prisbilden och annan nyttig information. Jag tror ingen där skulle rekommendera en bil för 6000 Euro.
Daniel: Nej, jag avråder inte någon från att köpa de två första årsmodellerna. Kolla bara upp bultarna. Har själv ägt en 95:a. Se min hemsida.

Jokko: Lycka till med ditt bilköp. Trevligt med fler E 38:or i Luleå och Norrbotten

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Scheckheft
Hej
Kunde bara inte låta bli att ge ett exempel på en välutrustad 740 Individual :DD
Länk

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.