AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.835

Har jag blivit blåst, eller (mörk olja efter 100 mil)?

In
2
Ingemar J
Z3 3.0 -01
316i -89
När jag köpte min Z3 (från aukt ÅF) gjordes en oljeservice precis innan jag fick bilen. Nu kollade jag oljan efter att ha kört ca 100
mil och jag tyckte den såg alldeles för mörk ut. Bilen har gått
totalt 1800 mil och då ska det väl ta ett tag innan den blir svart
(oljan alltså). Jag hade trott att den skulle se ut som ny.
Jag har faktiskt provat sökfunktionen och hittade något i stil med "...kolla om oljan blir svart ovanligt fort,
typ efter 2-300 mil..." vilket får mig misstänksam mot om den
verkligen är bytt...

Det jag undrar är alltså om oljan överhuvudtaget kan
mörkna så snabbt som efter 100 mil.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Efter 100 mil vågar jag påsta att oljan skall vara gyllenbrun, dvs nästan som den ser ut som när den töms ur burken och inte mörkbrun.

Mitt tips är att byta olja ändå, oavsett vad företaget i fråga påstår. Det skadar inte, och du kan vara lugnare... Byt oljan själv, stämpel har du ju redan. :)
Detta fenomen har jag sett på någon 330 jag provat. de står i service boken att olejservice blivit utförd för mindre än 300 mil sedan men oljan sen nästan sotsvart ut. Är de någon som vet vad det beror på? Jag betvivlar inte att återfösäljaren skulle snåla med oljebyte då jag vet att de är bmw sverige som betalar deras servicekostnader pga fri service.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Vad säger våran oljeexpert Johan.B?

BMWCS Syd #05392
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Saken är ju den att 1800 mil efter första bytet är rätt så långt, kanske speciellt med tanke på att det är första bytet efter inkörning. Sen vet man ju inte hur mycket av den gamla oljan (som kanske varit rejält sotig och förorenad) som legat kvar och skvalpat och som inte tömdes...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ingmar J: Mycket viktigt i det läget är att påpeka för säljarna att det ser ut så och fråga dem vad Du skall göra.

Fick själv problem med en slutväxel och eftersom jag inte kontaktade säljande BMW firma innan arbetet utfördes, ville de absolut inte befatta sig med kostnaderna, trots 1 mån garanti. 22000 sämre blev köpet mao...

Låter riktigt suspekt med svart olja efter 100 mil om det verkligen utfördes ett korrekt oljebyte, så risken finns ju för fel i motorn och det kan bli dyrt.

Så påpeka/informara/fråga säljande ÅF och byt sedan olja själv (Castrol bla bla 10-60 någonting rekomenderas i annan tråd om Z4 problem) och se hur den utvecklas.

/Caspar
Johan: Det hade varit intressant att få höra din synvinkel på detta fenomen.

BMWCS Syd #05392
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, jag har inte varit inne på forumet under hela eftermiddagen pga strömavbrott och ett möte! ;o)

Att oljan blir svart är som sagt ett tecken på att den binder sot eller liknande föroreningar.

Vid vissa körförhållanden då man bara kör korta sträckor och motorn sällan eller aldrig blir riktigt varm, kan det bildas "kallslamm". Det är en tjock svart smet som kan bildas då oljan reagerar med kondensvatten och sura förbränningsrester i oljan.

Om motorn har gått under sådana förhållanden kan det bildas en del föroreningar som sedan löses upp av den nya oljan = oljan blir svart väldigt snabbt.

Som jag ser det finns det två alternativ.
1. Gör en oljeanalys för några hundra, då får du reda på hur oljan "mår". (bland annat Preem har åtminstone haft denna tjänst)
2. Gör ett oljebyte (plus filter) så är du på den säkra sidan ändå. (och slipper kostnaden för oljeanalysen, som kanske kommer fram till att du ändå måste byta oljan...)

Sedan bör man vara medveten om att motorn knappt är inkörd vid 1800 mil, vilket kan göra att oljan blir mer förorenad än när motorn har blivit ordentligt inkörd!

Glöm inte heller att vissa oljor kan vara rätt mörka redan när de är nya!

Vet du hur bilen har körts innan du köpte den, Ingemar J?
Är det gjort några modifieringar med motorn (t ex sportluftfilter)?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde en sak!

Att bilen bara gått 1800 mil innan första servicen tyder antingen på att den servats före ordinarie tidpunkt enligt serviceprogramet, eller att den har dragit mycket bensin fram till servicetillfället. (man har 2500 liter bensin på sig innan serviceindikatorn säger till att det är dags att serva bilen.)

Om den har dragit mycket bensin, beror det troligen på att bilen har gått mycket kortsträckor och/eller gått hårt.

Båda dessa sista scenarion kan ge mycket föroreningar i oljan, inte minst i kombination med en motor som inte är riktigt inkörd.

Mvh

Johan: Du är förlåten, även jag tvingas gå på möten ibland :)

Till ditt ovanstående inlägg så har jag dock ett tillägg.
Du har alldeles rätt i att om de bara gått 1800 mil mellan serviceintervallen har motorn gått ordentligt hårt.
Men det fria serviceavtalet säger följande:
Gratis service i 3 år eller 8000 mil.
Dock är de så att oljebyte ska göras var 12 månad eller
var 2500 mil, vilket som nu kommer först.

Jag visste inte heller själv om detta, men har fått reda på det nu
när ja jagat lågmilade 330.
Så de behöver inte alls vara fel att bilen blivit oljeservad vid 1800 mil. Det troliga scenariot är att förra ägaren inte vetat om att de är fritt oljebyte var 12 månad och när bilfirman bytte in bilen så byttes oljan och serviceindikatorn nollas.

Dock är 1800 mil ganska mycket att köra på samma olja och därav beläggningar o sot. Som du konstaterar ovan så har en del sot o klegg blivit kvar i motorn och färgat även den fräscha nya castrol oljan.

Ingemar J: Mitt tips till dig är att åka in till firman o begära ett nytt oljebyte. Visa dom oljan och berätta lite om ovanstående så ska de inte vara något problem.

BMWCS Syd #05392
In
2
Ingemar J
Z3 3.0 -01
316i -89
Tack allihop!
Man får ju nästan snabbare svar här än att ringa till vekstaden. :-)

Jag börjar luta lite åt Anders S teori för anledningen till att jag
började rota i alltihop var att när jag kollade oljenivån så var det
för mycket olja i. Antagligen har inte all gammal olja tömts ur och sedan när man fyllt på så har man vickat i en viss mängd utan
att kolla hur mycket det fick plats. Det var väl så pass mycket gammal olja kvar att den missfärgade den nya.

Jag ringde en annan verkstad än den jag köpte bilen hos och
dom sa att det borde bytts olja efter ett år (precis som ni
påpekat). Han rekommenderade också att jag bytte själv.
Castrol SLX (om jag hörde rätt) skulle man visst ha.

När det gäller om bilen gått hårt för att det var dags för service
efter enbart 1700 mil så kan jag säga att det var en grön lampa
kvar som lyste innan dom servade den. Nu vet man ju inte hur
mycket som återstod på den lampan men ändå.
Inga modifieringar är gjorda utan bilen är helt orginal.

Jag har lite väl långt att åka till verkstaden jag köpte bilen hos
så jag kör ett oljebyte + filter hemma. Stämpeln har jag ju som
sagt redan...
Ingemar: Notera väldigt gärna i denna tråden om problemet kvarstår efter oljebyte i denna tråden.

BMWCS Syd #05392
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ingemar, häng inte upp dig på just Castrol SLX! Det finns andra oljor som är BMW-longlife 01-klassade!

Därmed inte sagt att SLX är en dålig olja, för den är det definitivt inte!
Men det finns som sagt andra oljor som är likvärdiga!

Kolla i denna tabell, så ser du några av dem:
Länk

Som sagt: Skriv gärna i denna tråd hur det går!

Wendtan, du har rätt i att man har rätt till ett oljebyte varje år inom "fri service", om man inte kör så långt att serviceindikatorn säger att det är dags att byta oljan.

Även när den fria servicen har gått ut, bör man se till att oljan byts minst en gång om året.
Oljan åldras genom bland annat oxidation i motorn även om man inte kör så mycket.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.