AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
697

högtalare i taket till Z3 coupé

Jo
48
JoAx
320xd F31 -14
435i F33 -16 mppk

En kompis har köpt en Z3 coupé som har väldigt klent ljudi högtalarna, nu funderar vi på högtalarna bak i taket, någon som har några erfarnheter av att byta ut dem? vad är det för storlek och kan det bli bra ljud där i taket eller är "lådan" alldeles för liten för högtalarna?

/Jonas
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hejsan,

Sitter 5½" + fäste för diskant, så ett tvåvägssystem borde ni kunna peta in där utan problem. Det enda att tänka på är väl kanske att hitta ett par som dels är lättdrivna (om du inte har ett extra steg) och dels har ett litet filter som får plats däruppe i taket. "Lådan" är liten men ska nog räcka till, antar att han har "stora" systemet eller H/K vilket isåfall innebär att det bara sitter den diskant i taket, m.a.o. det blir bra mycket bättre hur man än gör.. :)

Jag bytte framsystem och satte in en förstärkare samt bas+låda, men jag tyckte det lät bra ändå så jag skippade att röra bakhögtalarna.

Mitt tips är dock att sätta en lättdriven tvåvägshögtalare i 5½" hålet, speciellt om han som sagt inte har ett steg att driva högtalarna med.

/eFx
Jo
48
JoAx
320xd F31 -14
435i F33 -16 mppk

Tack för svaret, han har inte orginal stereo så det finns alla möjligheter att bygga vidare! Förhoppningsvis så kommer både han och jag till drottningholm på lördag, i.a.f en liten sväng, kanske vi kan se lite bra installationer på andra Z3 coupéer.

/Jonas
eF
900
eFx
520d Touring -09
Kanon! Synd att jag inte kan visa min längre då =/

/eFx
JaAx. Enligt tidningen Performence BMW är det ingen egentlig fel på högtalarna. det är Business CD som inte har tillräckligt med kläm för dem. Går att lösa med extra slutsteg enligt dem. Tidningen rekommenderar Sony's minsting som får plats bakom konsolen. Finns koppligsdel som gör det enkelt att koppla in utan att böka med sladdar. Sök en tråd om detta på Z forumet.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.