AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.905

Sprutar olja ur mätstickeröret

An
5
Andrew
525TDS -tidig 95:a
Låg o snittade 180 på väg mellan uppsala-göteborg då bilen plötsligt bara dog efter ca 15 mil.
Tog in på en gör det själv hall och öppnade motorhuven-fullsmetad med olja. Gjort en rejäl motortvätt för lättare kunna göra felsökning.
Blir inte klok på den, så fort man varvar den över ca 3000 varv så sprutar det ut olja ur röret till där mätstickan sitter.
Det går att köra den men tomgången är kass o den gick sämre o sämre för varje kilometer till närmaste avfart.O bilen skakar som en gammal fiskebåt..
Nån som har ngn aning om vad det kan vara för vajsing på motorn??
All oljeservice är gjord i vanlig ordning etc..
Den har gått 19600 mil
Ja du...kanske igensatt vevhusventilation??En vild gissning bara!

Hej...
Jag har råkat ut för samma sak på en Alfa som jag hade förut...
PÅ den var det kolvringarna som hade spruckit på två cylindrar..
Om du tar ett kompprov så borde du kunna se det.
Lycka till
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Vevhuskompression brukar uppstå när det är dax att renovera tyvärr, hade det varit vinter kunde vevhusventilationen frusit igen men på sommaren (höst) brukar den inte sätta igen. Komptesta den som emfem skrev.

----BMW ///M3---
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Det är exakt samma sak som uppstår när membranet i bakkant av insuget går sönder på V8:an... Jag vet inte om det finns något motsvarande membran på en TDS, men eftersom det har med vevhusventilationen att göra så är det inte omöjligt eftersom detta finns på både bensinare och dieslar. Isåfall är det förhoppningsvis en ganska enkel och billig reparation, membranet kostade c:a 150:- till min och jag bytte det det på ungefär en timme.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Eller förresten... det blir iofs undertryck och inte övertryck i vevhuset på V8:an... men det kan kanske vara något sådant ändå, även om jag inte direkt kan svara på var övertrycket kommer ifrån..
Andrew:
Har du hittat felet än??
Ger du oss en uppdatering när du gör det?
Hoppas att det inte blir för dyrt till slut.
Hälsn.
Mathias
An
5
Andrew
525TDS -tidig 95:a
Jobbar på det fortfarande...

Efter mycket om och men,så har jag lyckats montera ner motorn i delar utan giltig instruktionsbok och utan att hissa upp motorn,(finns ingen Haynes-guide till 525 disel), till en viss del har jag använt mig av deras bok till 3-serien och det funkar relativt bra.

När jag stött på patrull så har jag fått improvissiera en del och tillverka egna special verktyg etc.

Inatt fick jag loss kolven ur 6:ans cylinder, den har skurit!! P.g.a hål i kolven-därav övertrycket i motorn. SHIIITT!

Har en teori att det kan ha berott på att spänn armen till fläktremmen var fusk monterad på motorn (importbil) med tiden så funkade den inte som den skulle o släppte efter titt som tätt -vilket jag inte alltid märkte förrens motorn blev varm o nödsystemet ströp bränsletillförseln-det skulle i så fall förklara skurningen på cylindern och små sprickorna på några av de övriga kolvarna, en-två stycken ett par millimeter långa.

Det förklarar dock ej hålet i själva kolven som måste ha uppstått av andra skäl,tolkat det som att det syns på nötningen att det pågått under en längre tid. Tomgången var ojämn på bilen redan när jag köpte den, förre ägaren påstod att det var bränsleinsprutarna som var smutsiga.(!)??
Vilket jag ej prioriterat nämnvärt eftersom bilen ändå gått lika fort som den ska ;)

2000 mil senare kan jag konstatera att vissa till synes banala saker ska man inte skjuta upp. Vet inte om min teori stämmer-tänkte ta reda på mer innan jag skrev, men eftersom Emfem undrade så svarar jag, utifrån vad jag själv tänkt ut.

Hade tänkt och göra en "gör det själv steg för steg guide" med foton och allting-för så jävla svårt är det inte att renovera en motor-det gäller bara att ha tid,plats samt att våga.
Får se hur det blir med det nu...

Men med en massa tur o lite kontakter så har jag nu under förmiddagen lyckats fixa en ny motor som bara gått ca 10.000 mil-Gratis från en icke namngiven BMW verkstad. Ska sätta mig o titta igenom den o se om jag kan plocka ihop en "ny" motor av detta.

För övrigt så vet jag att BMW-verkstäderna har alla bilmodellers steg för steg guide, fast i branchutförande, på CD-ROM.

Jobbar på att försöka fixa kopia på den-OM jag lyckas så är det ju GULD. Misstänker dock att det ligger på serverrack.
Min tanke är ju att alla glada bilmeckaramatörer ska kunna ladda ner den från BMW-power istället ;)

Ingen på forumet som har någon datakunnig kompis eller lillebror med för mycket fritid som kan hacka sig in o rippa ner den till allas glädje?

Återkommer med uppföljning..
//Andrew
Håll i kolven brukar uppstå om den får tjuvluft från avgasidan, eller att man har börjat pressa den absolut med detsamma man startat den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.