|
|
|
|---|---|
|
Jag ska under vintern sänka bilen några cm, inget överdrivet. Bara lagom. Då undrar jag vilka fjädrar jag ska ha. Samt vad jag ska ha för dämpare. MVH Morgan. Länk | |
|
Bilstein Sport Kit ifrån MotorNord kanske? Länk Länk |
|
|
Kilen 40/35 är helt ok fjädrar. Eftersom du har Bilstein Sprint dämpare med inverterad kolvstång behöver du knappast byta dessa om de är i gott skick. mvh ///Jonas Länk |
|
|
Jag tycker att den känns lite för svampig över huvud taget. Så jag ska byta allt. MVH Morgan. Länk |
|
|
Jag tänkte få lite väghållning i loket. Så det ska sänkas litegrann, så blir det nog KONI dämpare, fjäderbenstag fram och bak, styvare krängningshämmare fram och bak. Det borde göra en del i alla fall. =) Så ska jag nog uppgradera bromsarna också. Men det är ett senare problem. MVH Morgan. Länk |
|
|
Jag har sänkt min och monterat kränghämmare från M635 fram och bak, och det gjorde en ordentlig skillnad! Har än så länge bara kört på Kinnekulle på En dag på racerbanan, men det blev en positiv upplevelse. Instruktörerna som åkte med, som själva var tävlingsförare, var klart imponerade av väghållningen. En sa t.o.m att han var "oerhört imponerad"! Trodde inte att det skulle bli så bra redan efter så lite åtgärder. Har inte bytt stötdämpare ännu men ska under vintern. Sedan finns de en hel del mer att göra åt väghållningen, men en sak i taget... Tjäder |
|
|
Konidämparen är lite mjukare än bilstien dämparen, och det finns koni dämpare som är justerbara. Vilket är en klar fördel...samt att kvalitets och pris mässigt så ligger konidämparen snäppet under bilstien. Sänknings fjädrar / sportfjädrar funkar bra på gata samt om man kör någon gång då och då på banträffar....men om man ska köra lite mer avancerat....bygg om sakerna så du kan köra med 2,25 " fjädrar och kan köra med eget fjädervärde. Men vad du än monterar dit..annvänd linjära fjädrar och inte progressiva fjädrar! Precis som Mathias nämner så gör grövre k-hämmare mycket på bilens uppträdande...om man har ambitioner att köra bana så finns där även justerbara k-hämmare att montera dit. Min första reaktion när jag monterade dit e28 m-5 hämmarna var att bilen blev stabilare samt mer ballanserad. Och sen när jag körde med justerbart...då kunde jag justera in det riktigt ordentligt...så man nästan kan ta hårnålar utan problem :-) |
|
Hello Nasty! |
Pelle har du tips på var man kan köpa 2.25" fjädrar, hela kittet med gängade rör o juster och lås? Är det Dalhems som gäller eller har du andra förslag? Tänkte jag skulle plocka ihop nytt runt om på bilen, hur hårda samt hur långa fjädrar bör man använda? Kör med Bilstein sprintdämpare, hur löser man det bak är det bara att pressa på röret över dämparen eller vågar man svetsa? Varför ska man inte åka med progressiva fjädrar? Mvh/Henrik |
|
Fjädrar köper man billigast från UK tex från rally design mfl Länk Länk Länk Här i landet tror jag att Länk som ligger bland dom lägre. Finns ingen orsak att göda dom som tar +500 för en 2,25" fjäder. Ett alt till rören är att bygga om fjäderbenen, med 51x2,6mm Konstruktionsrör och slå gänger på dom. Funkar bra att svetsa fast rören i bef spindel. Bak så passar inte rören klockrent på så dom har större innerdia än dämparens ytter diameter..antingen så fär man limma dit dom på dämparen så dom inte dansar runt, eller så letar man upp ett mer passande rör och slår gänga på. ett annat alt är att montera avo, gaz dämpare eller något likvärdigt. I min värd går progfjädrar bort pga det är väldigt svårt att räkna fram bra värde samt dom är inte konstanta i sitt betende. Ett råd jag har fått av alla som jag har pratat med som rejsar med e28an, är grova k-hämmare...och dom kan inte ha allt för fel med det. Längd och hårdhet måste ränkas ut just till den bilen det ska annvändas på.... /Pelle |
|
Hello Nasty! |
Tackar för hjälpen, tror jag går på att köra bort den gamla skålen på fjäderbenen fram och sätter ett rör över det. Bak får man klura lite på hur man ska göra men alt. limma funkar säkert bra. K-hämmare har jag redan från M5 så det borde funka bra, 25mm fram, 18mm bak. Mvh/Henrik |
|
han rekomendera dig att använda Bilstein Sprint dämpare med HR´s sänkningsats, det blir mycket snyggt o vilken väghållning....jag hade det på min M535:a....bättre o lägga lite mer pengar o få det klockrent!! har bilder på hur den sänkningen ser ut:) |
|
Hello Nasty! |
HR´s fjädrar är inte det vanliga fjädrar? Mvh/Henrik |
|
HR tillverkar "race" fjädrar...men dom kostar lite mer och är inte bättre. Jag tror oxå det kommer att funka klockrent om man låter den undre koppen sitta kvar på dämparen (man kan kapa till den så den ser bättre ut) och sedan limmar dit röret på dämpar kroppen så den ligger still. Igentligen så borde man tillverka nya övrefäste/fjäderkoppar-fjäderbens lagringar. Man kan göra nytt i aluminium, så man plockar bort den flexande gummi historian. Jag har fått tillverkat nytt justerbart fjäderbens lager fram och bak så blir det en specialare i stål (pga dämparens längd och övre infästning) men dom stressar även fjäderbens tornen extra mkt. Och det är redan en svag länk. Men jag rekomenderar att man helsvetsar skarvarna till fjäderbens tornen även om man inte kör helstum fjäderbens lagring. Samt om man kör med "sten" hårda fjädrar så kan tornen ge sig...så det skadar inte att förstärka dom...spec där fram. Håller med dig...det är betydligt lättare att sätta ett gängat rör utanpå det bef fjäderbenet. Men röret till fjäderbenet är ca 0,5 för grovt och måste svarvas av för man ska få dit det...men det är ett mindre problem. När jag raggade efter fjädrar så menade bla avo att det inte behövs mellan ring mellan huvudfjäder och hjälpfjädern, även om det inte kan sticka i väg så rekomenderar jag att du monterar dit en mellan ring ändå. /Pelle |
|
|
www.shockabsorber.com där kan du handla bra & billiga sänksatser, har sånna själv till min. =) |
|
Hello Nasty! |
Jo *skratt* jag menade att Nuclear tänkte på vanliga fjädrar i sitt tidigare inlägg, HR vet jag att dom har raceprylar. Mvh/Henrik |
Henningsson |
HR:s fjädrar har då bara jag hört bra om. MVH Rogga. |
|
HR fjädrar är det inget fel på men det känns inte rätt att ge 635:- st för dom när AVO kostar 350:- st...och man kan även beställa fjädrar från mindre kända tillverkare i UK för 165:- st /Pelle |
|
|
Obs det är 2,25" fjädrar. Inte sportfjädersattser, för då är HR kit ett bra alt. /Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.