AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.322

M3 GT ägare?

P, Sundh
Hej, undrar bara om det finns fler m3 gt ägare här på forumet?
hade varit kul att komma i kontakt med någon som har tips och råd om min bil (nyinköpt)
får gärna råd av andra m3 ägare oxå :)

BMW M3 is a great car, the GT is outstanding experiance!
Länk

detta är väl din bil?
ErikNilsson
Tipset är nog att köra lugnt till en början med den bilen. Johans förra bil är i fint skick och inget man ska köra skiten ur i ett år och sedan sälja.
P, Sundh
Jo, det är bilen på bilderna :)
mmm, du har helt rätt, den bilen kommer till 99% aldrig mer att vara till salu, lite av en dröm bil för mig...
skicket är odiskutabelt :) vem som än ser den undrar om den är ny!!
Väldigt kul att köra är den med, lite ovant men man lär sig... (min första bakhjulsdrivna bil),skulle blivigt en porsche men se så mycket bättre det blev :)

BMW M3 is a great car, the GT is an outstanding experiance!
bm
47
bmw m3gt-95
bmw m3gt-95
Jag har en mycket fin gt nr 165 som är till salu! helt klart den roligaste bil jag haft!

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Grattis P, Sundh.
Kan bara säga att jag har haft den M3:an på skrivbordet i 1 år eller nåt. Helt klart den fräshaste M3:an jag sett....
Verkar vara i rena drömskicket....

///M3
P, Sundh
Tack M3_Lover :) jupp, den är verkligen i kanon skick.
otroligt nöjd med den, har ju i och för sig bara haft den typ 3 veckor :)
kommer nog många roliga stunder med den, kanske finns några kul träffar man kan åka till:)

Fan vad bilen ser fett ut, oxå min dröm bil
Jag hade en M3 GT innan... helt underbar bil måste jag säga... ångrar mig lite att jag sålde den.

___
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Hej Pär!

Kul att du gillar min gamla bil! Lova nu att vårda den som ett barn, som jag gjort. Angående bromsarna bak som du tog upp innan, så kan jag bara såga att du kanske bör strunta i dom helt enkelt. Både skivorna o beläggen är kalasfina! Spara stålarna och köp nåt annat kul för dom, för bromsar bak lönar sig inte (du har kanske en bromsverkan på 30% bak). Nä, GT2 ok + skivor fram (ja, sen går ju inte org.fälgarna på så det får bli 18 tum där) så börjar vi snacka bett i hejdarna! Det är ju som sagt M3:ans akilleshäl, just att få stopp på vagnen...

Nåja, kul att du uppskattar bilen, själv saknar jag den lite faktiskt (trots att jag köpt en "värre") och som jag sagt innan, bara ring om det är något!

Johan

Länk
P, Sundh
hej Johan! :)
japp, lovar att vårda den väll, blir inte mycket kört till nu, innan den går i vintervila... problemet är som sagt fälgarna, vill ju att den ska se orginal ut som en gt ska göra :) men vill samtidigt ha lite bättre stoppare... fundera på om det finns firmor som tillverkar special fälgar, kanske kunde beställa 18-19 tumms som ser lika ut med orginalen.. undra vad det hade kostat :)

Det där lät seriöst! Låta tillverka GT-fälgar i 18"... antar att det skulle kosta skjortan eller t o m hela garderoben :) Problemet med att byta till större bromsar är ju att det inte blir så lätt att återställa bilen till originalskick om du skulle vilja det. Då måste du ju byta bromsar innan du kan sätta dit originalfälgarna. Tror du inte att du klarar dig med bromsar som ryms inom 17-tummarna då? Det finns ju väldigt bra bromskit som är anpassade för M3 E36 från Brembo, Movit, Tarox m fl. Kombinera detta med belägg från Performance Friction, stålomspunna slangar och bättre bromsvätska så har du nog bromsförmåga så det räcker och som håller bra varv efter varv på vilken bana som helst!

Jens
Det handlar väl mer om pengar antar jag. Att köpa Porsche-ok och köra på typ M3E46 skivor blir mycket billigare än att köpa färdiga bromssatser från AP, Brembo, Tarox m.m.
AP kostar ju ca 27.000:- för framaxel och lika mkt där bak...tyvärr glömmer många bakbromsarna som är ganska viktiga.

GT2-ok är overkill men snygg och lite tyngre....så länge du kan låsa hjulen med r-däck behöver du ju inte värre bromsar, ofta handlar det om uthålligheten på bromsarna.

Vilken tur att man har köpt AP-racing både fram och bak :)
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

P, Sundh: Din GT har redan stålomspunna bromsslangar om jag inte har helt fel för mig. Var och tittade på den GTn när Johan la ut sin annons första gången. Tyvärr velade jag för länge.

Satsa på bättre skivor fram, samt belägg som matchar högre arbetstemperatur. Du vill nog inte modifiera en så find GT och förlora bilens fina orginalskick. Slitsade eller hålborrade skivor fram borde räcka för att matcha ditt behov (om du kombinerar med bättre belägg). Jag gjorde en liknande uppgradering på min e36 328'a och det blev väldigt bra. Kostade inte en förmögenhet och bromsverkan är mycket bättre än orginal.

Var rädd om GTn för den är i ett väldigt fint orginalskick, samt har väldigt bra dokumentation. Johan har gjort ett bra jobb. Förvalta den väl.

Länk
Det behöver ju inte vara hela bromskit. I första hand kanske man ska prova med stålomspunna slangar, uppgraderad bromsvätska och bättre belägg. Om man inte nöjer sig med det så kan man ju köpa skivor som håller för högre temperaturer och har högre friktion för bättre bromsverkan. Då kan man ju hålla sig till skivor som passar med originaloken men som är slitsade och/eller hålborrade som Phippi skriver.

Allt beror ju egentligen på ens behov. Ska du köra mycket bana eller blir det bara ett par helger om året?

Jens
Performance Friction Brakes belägg, PFC 97 har jag hört mycket gott om:
Länk
Man får ju förbereda sig på att det låter lite mer än orginalbelägg men ska du köra bana är det väl värt det?

/Wille
P, Sundh
Nu kom det många trevliga förslag :)
jo, behålla orginal skicket är som sagt AoO, alla fall till utseendet :)
skulle ju inte skada med orginal utseende på fälgar men en tum större + trevligare fälgar... och det fick jag ju många bra förslag på... lät bra med GT2 oken men satsar helt klart på både fram och bak då..
ska bara hitta någon som kan göra fälgar.. :)
gör jag inte det så blir det bättre skivor och belägg...
får se vad som händer över vinter vilan...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.