AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.122

Göra följande med 325. skillnad?

St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Vet inte om detta blir skillnad, det finns så mycket delade meningar, men jag hade tänkt testa iallafall nu när vintern kommer och då undrar jag följande om detta skulle öka prestandan något effektmssigt mm??? vill gärna höra era erfarenheter.

Ta Bort katten och ersätta den med raka rör. efter bes.
Chippa,
Lätta svänghjulet ca 2 Kg,
Luftfilter sitter redan på med avskärmare, men verka bara låta lite häftigare.

Har också tänkt följande att byta ut bakväxeln till en 3:45 istället för 3:15 som sitter på, men då förlora jag diffbromsen som sitter på den nu så det skippar jag nog för tillfället,

mvh: Ste

Ste
kommer nog inte göra så stor skilland effektmässigt,nån extra hk kanske...

Vill ha E30 igen!!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ta bort katten...?
ÄR det värt det om det ger 5 extra hästar? Enbart otroligt korkat!!
Köp en 535 eller nåt om du ska ha mer hästar.
mvh

No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
Stavros: det finns människor som inte vill ha 535:a. i detta fall va ju frågan om ovanstående modifieringar skulle göra skillnad? sen tänkte jag påpeka att han kanske inte är så sugen att hoppa från 3 serie till 5 serie. isåfall hade m3 varit bättre val.

Ste: klart du kommer att märka att bilen kommer att bete sig annorlunda. du blir säkert nöjd ett tag.. det är ju inga stora pengar du kommer att plöja ner i din bil så.. go for it!

/NoFear
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
NoFear: Tack äntligen någon som svara artigt.

saken är ju att det inte ska kostar en massa. och som tex Stavros skriver om det är värt 5 HK så tycker jag absolut det de. även om det rör sig om så pass små marginaler. det är heller inget stort ingrepp om man har saker till att. så vad är det som är Korkat??? Och jag skulle absolut aldrig vilja byta till en 5 serie. Nu snackar jag om en e36 325 och inget annat varken 328 eller något värre, utan vad som kan göra med min 325a. så trött på alla som skriver Byt bil.

Finns det något mer man skulle kunna göra??? insug. Kammar??
grenrör?? Kamaxlarna är väl kanske det längsta jag kan sträcka mig till att göra.. iallafall just nu pengarmässigt.

Ste
s_
125
s_maid
318i -88 med m20b23 TiC
540iaT -97
du borde köpa extractor grenrör.... på min e30 2.3 blev det bra märkbar skillnad på höga varv.. men dom kostar ju ganska bra mycket också.. men med chippet borde du också märka skillnad.

BmwBasti
changco
Ste: kammar borde ge en del effekt vad jag hört men sånna kostar väl runt 6000:- men när du gjort allt det där och du satsar på en mappning/optimera din bil för bästa prestanda, Varför inte gas ?
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Försök att skaffa dig ett beg. lustgas system.
Ljuger jag om det finns att få tag på runt 5.000-6000:- beg?

flaskan 500:- fyllningen..

Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att bakaxelbytet bara kommer göra att bilen känns tröttare?
Om du växlar ut den mer så kommer bilen gå fortare men bli långsammare i accelerationen, 325:an har redan ganska hygglig toppfart och jag har inga problem att varva ur på sista växeln.
Lättat svänghjul ger lite rappare svar på gasen, men kan ge orolig tomgång och besvärliga lågfartsegenskaper.
Så om du är ute efter acc(vilket jag tror du är) så skall du inte ändra bakaxelutväxlingen, inte enligt din beskrivning iaf.

Men det andra verkar kul, prova. Det är ju bara att bygga tillbaka om du ångrar dig eller om bilen blir svårkörd (det lättade svänghjulet).
Hubbe:
Bytet han menar ger lägre toppfart.

Alltså lägre fart vid samma varvtal och växel rakt igenom.
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
ste: Det är det jag försökte säga. att ifall du ställer en fråga tex att du vil trimma din 316 tex. o nu undrar hur. så är kanske inte svaret "Köp en m3:a" det du förväntat dig..:-) jag förstår din irritation på där. men ta det lugnt. inte bara du ha fått det svaret.. så du är inte ensam..:-) nu till allvaret!

Försök hitta ett grenrör från en m3:a. det är grymt bra! o passar rakt på mot toppen. bästa är ifall du hittar även kattar från m3. då kanske du kan köra med dessa, eller rensa. sen om du nu inte har, bygg/köp lite grövre avgas. sen är det ju som Changco sa. kammar kanske är något att satsa på? o sen mappning. gas kan ju vara kul. men tyvär så räcker det inte så länge..

personligen skulle jag behålla din utväxling om du har diffbroms i den. trimmar du en bil då tjänar du på at ha lägre utväxling..

/NoFear
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.