AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.048

Behöver tips på hur en "Budgetlackering" går till

To
246
Tommy^
325 diesel touring -07
Hejsan!
Jag har nyligen inhandlat en e30 323i coupé-85.
enda riktiga felet är att lacken är enormt skabbig.

Finns det några företag som gör lackeringar för ett bra pris dvs. under 5000.

Eller kan man på något annat sätt lacka bilen så att et blir dugligt?

*Var köper man färg?
*slipar?
*spackel?
*spraya med burkar eller sprutlacka?
*m.m

Mycket tacksam för svar
MvH/Tommy

Mitt liv:
Länk
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Vi har lackerare på forumet...

Kom igen, jag vill också veta. Hur man sprutar med spruta...
Har ingen någon typ av guide?

Hur? varför? När?

Primer:
Märkfärg:
Vått i vått:
Härdare:
Hur mycket av allt...... osv osv

Inte rudis på lack, kan lacka med burk så det blir som om det var riktig lack med hjälp av våtslip och polermaskin osv men dock tar det f**annat med tid och blir inte lika hållbart.
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Ja du kan ju börja då WTECH. Beskriv hur du får snygg lack med spray burk. För det får inte jag.. =) Tid har jag så det är inget problem
Det största problemet jag har vid lack är att få klarlacken blank och fin.. min blir bara dassig..

/Jimmy
Länk
whywhy99
Åk till närmsta lackverkstad och hör vad de skall ha för jobbet, erbjud dig att hjälpa till med maskering,slipning, demontering mm. Låt proffsen göra det de kan och hjälp till med det du kan. Det går att få bra pris bara du hittar rätt kille, tyvärr är färg inte det billigaste som finns. Metallic är dyrare och kräver mkt noggrant underarbete för att det skall bli bra. Om du har en bil m metallic lack så kanske det bara räcker med ny klarlack.

Undvik sprayburksvarianten, det är kanske snyggt ett tag. Men råkar du använda fel avfettning så kan det gå illa. Satsa på riktig 2K färg, det har du igen när du skall sälja bilen.

/Mattias
Man kan få snygg lack på det sätt som WTECH beskriver men INTE på alltför stora ytor,svårt o få jämn "sprutbild" med sprayflaska.Har själv "lackat" en halv bakskärm med sprayburk o de blev helt ok,dock blev det inte lika "perfekt" som när ja lackade främre skärmakanten då jag INTE orkade sprutspackla/våtslippa så kopiöst mycket...
Mitt tips är att åka runt till lackverkstäder o ta en offert öga mot öga,alternativt om de kanske finns nån gymnasie skola eller liknande som kan ha din bil som "övningsbil":-)
Tommy: Färg kan du köpa i "lösvikt" på sprayburk eller vanlig burk hos tex Akzo Nobel Car Refinshes i Tyresö.Självklart måste man slippa ner den gamla lacken o fixa all rost innan om det skall bli bra,görs inte detta rätt utan bara lite halvdant så tar det inte lång tid innan lacken reser sig,har för mig att det räcker att köra med 400 sandpapper.Därefter lägger man en "slipgrund" o rättar till alla ojämnheter,ser till att ytan blir helt jämn.Sen e de bara o lägga på färgen o därefter klarlack.Vill man ha lite extra finish så kan man sen matta ner klarlacken med VÄLDIGT fint sandpapper o lägga på ytterligare ett lager klarlack...Kan tipsa dig om en seriös firma med bra priser, Kassmyra billack.Jag e rätt säker på att du kan få ett kanonpris hos honom,du får väl tala om för honom att du INTE behöver en "utställningslack" utan mer en "brukslack"...Deras nr hittar du på gulasidorna...

WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Jaå då gör ja väll de dau... sprayburks varianten asså...

1: Rikta kaross prylen (läs: fixa rosten)

2: Spackla alla ojämnheter med fin-spackel, hellre lite för lite än för mycket, det är mindre möda att spackla en gång till.

3: Avsluta med 600 våtslip, skicka på någon typ av ljusgul färg på det som skall lackeras (allt som inte är bra har en tendens att komma fram med gul färg?!!)
Ser det det inte hyggligt ut så är det bara att fortsätta spackla...

4: Grunda delen med primer, inte för tjock så det blir omöjligt att slipa (färgen skall inte vara för tjock! Använd inte bodyspray på huven :-) )

5: Nu ser man allt damm man fick in i färgen jippey!!! Men det försvinner med nermattningen man gör i detta steg.
Våtslipa med 600 våtslip igen tills fin och lite matt yta uppstår.

6: Är allt perfekt? Trodde inte det heller, men är det bara små små nersjunkningar på sina ställen så fixar vi det i detta steg annars åter till ruta 3

7: Sprutspackla (hagmans sprayburk) Här är det sketviktigt att det har torkat under riktigt bra (våtslipen) Hyggligt torrt i luften är även att föredra. Sprutspackel är en utomordentligt bra tingest för den sissta touch upen, i djupare sliprepor m.m men kommer det fukt med så blir det bubblor sen.

8: Grunda

9: Våtslipa med 600

10: Sluta andas och rör dig inte. Nu skall det dammas så lite så möjligt.
Lägg färgen, ordentliga lager, vänta en kvart och lägg nästa.
FEGA!!!! INTE MED FÄRGEN. Riningar i själva slutfärgen är det lättaste att fixxa!!!

11: I 10:an mugga vi på så mycket färga att vi har möjligheten till att göra skillnaden mellan snyggt lack och vanligt spraypåburklack resultat.
Våtslipa alla riningar (typ 2-3 st på en dörr hel dörr asså!!!) så att allt blir i nivå, Matta sedan ner apelsinskals effekten å kan vi inte det så har vi FFFEEEEGGGATTT!!! i 10:ans steg. Hur som helst ner med allt i samma nivå. Bas fär dvs svart röd blå gul vit osv utan klarlack hoppa till steg (14) Metalic gå till nästa.

12: Nu är ytan mer eller mindre perfekt. Då är det dags för klarlack, lägg denna på samma sätt som beskrivs i 10ans steg.
Grummligt resultat är inget att oroa sig över

13: När klarlacken är laggd alla sina lager skall även denna slipas som i steg 11 men med 1200papper! 600 kan man ta om man är van på riningarna i klarlacken.
När apelsinskals effekten är bortam, åtminstonde nästan( beror på tålamod)

14: Polera ytan med polermaskin med repbortaganderubbing (någon kemisk rubbing iaf) typ Smartab Easycut sedan kör man på deras complete nu har vi fått tillbaks den blanka ytan igen och sisst men inte minst lackförseglingen eller vax om man nu gör det.

Vooila du har gjort av med oförskämt mycket tid och möda på något du kunde betalat dubbelt upp för men sluppit göra allt.
D_
55
D_man
525 touring-92
så gör man EPA-traktor metoden,dessutom går det en hel del sprayburkar..dyrt...bättre att köpa typ 2liter 1k eller2k å sen äre bara å gjöra som åvan men med färgspruta
betydligt enklare än sprayburk å bättre resultat
mr_olzon
man kan också åka till ett fordonsprogramm som har lackutbildning, dom brukar bara ta betalt för materialet! och det brukar väll kosta ca 5000-6000 om man bra lackar utsidan på bilen!
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
tack WTECH, men oj oj oj! Måste det vara så jobbigt? Vet inte om latmasken här orkar med det =/ Dock så är min plånbok för smal för o låta någon annan göra det.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag lackade Metalpartiet som håller i njurarna på min bil.. och du måste komma NÄRA NÄRA för att du ska sse att jag varit där med en Sprayburk på det... NU våt slipa jag bara en gång och tvätta den sen och la tjockt lager med färg och sen på med Klarlack (Klar lack!?!.. jag som har Solid Färg Jet black!!) Ja för utan klarlacken så fick jag fel nyans!?!? Eller så är mina ögon Svartblinda... men men.. det funkade iaf.. och det ser bra mycket bättre ut än med 1000 stenskott och stenskotts rost fläckar!!! Och jag anser att det inte finns några medel som inte är tillåtna för att slippa rosten!

Tackar WTech för tippset om 1200 pappret..

Och lugn folk.. jag ska aldrig sälja bilen.. den ska jag äga tills den dör... för jag har lagt fööör mkt pengar på den...!

Länk

Länk
När farsan lackerar använder han Imron 700 färg då behöver man inte kladda med klarlack bara att spruta på med lacksprutan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man thinnertvättar bilen samt lägger konsistensfett på rutor och lister och så blåser man på ny färg och torkar sedan bort fettet.
Det är budgetlackering:))), kallas nått annat men skriver jag det blir det hets mot folkgrupp.

///MVH Hasso
Länk

To
246
Tommy^
325 diesel touring -07
Var ska man köpa färgen nånnstans då?

Jag har tänkt köpa "Smurfblå" färg..
Ser ut ungefär såhär : Länk

Nånn som vet var den finns? eller åtminstånde nånn färg som liknar denna

Mitt liv:
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Bästa stället att köpa färg på är hos en trevlig billackare.Dom flesta har baserna för alla nyanser.Själv köper jag min färg hos billackarn blir billigare oxo än färgaffären.
Minst krångligt att blanda är vanlig syntetfärg=tillsätt bara förtunning.Nackdelen är torktid+blir mjuk i ytan.
2komponent gillar jag bäst ,lite krångligare o blanda (det finns stickor) finns bara en (enligt mitt tycke) nackdel ha bra ventilation.
2k kan man göra om en solidfärg till basfärg så att man kan klarlacka.Lackade om en 1502 i veronaröd med 5lager klarlack oj vilken skillnad det blev mot utan klarlack.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Ma
116
Macduck
320i -89 4d
WTECH har ganske greit forklart hvordan en kan får speilglans ut av en vanlig sprayboks.

bare 1 ting som jeg vil legge til som er ganske vesentlig.

all farge på sprayboks har lite herder, og herder som tar SYKT lang tid å herde. vi snakker her om flere UKER (veckor)!
årsaken er at om det blandet "ekte" lakk på en sprayboks, så herder det nærmest før du får mulightene til å bruke den.

så om en vannsliper finishen til en er fornøyd og polerer opp glansen kort tid etter siste lag med klart er lagt, kan jeg garantere deg at "appelsinhuden" kommer tilbake igjen!

vanlig er at 50% av klarlakken er løsemiddel, og mens lakken herder fordamper løsemiddelet. din glatte fine overflate vil gradvis få tilbake "appelsinhuden"

når jeg sliper, starter jeg med 600-papir, og følger på med 1200-, 1500-, og til sist 2000-papir. så autoglym paint renovator (eller 3m perfect it, alt etter hva jeg har for handen) på en poleringsmaskin, så vanlig voks og eventuelt lakkforsegler om jeg gidder :)

mye arbeid men er det noe bedre enn gleden av noe selvgjort?? ;)
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
åk till en skola dom får bara ta betalt för matrialet
To
246
Tommy^
325 diesel touring -07
Är det nånn som har nått tips på en bra inköpslista?

Alltså var ska man köpa slippapper och sånt ?
Och vad för grejer är det man behöver?

Primer te.x vad är det för nått?
Jag är extremt mycket nybörjare när det gäller lackering :)

Mitt liv:
Länk
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Tommy: wheeey! Jag är inte ensam =P

Mycket bra frågor för övrigt.
318 grabben: säker på det?, mig veterligen tar dom pröjsat för arbete på en yrkesskola (gymnasium) här uppe i västerbotten, ska kanske fara dit o lacka om min stackars huv med fem miljoner stenskott

FKA Bmwlover

You can call me Putte!!!
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Tommy: Primer är en helmatt färg med goda vidhäftningsegenskaper (åt båda håll), som man lägger innan lacken. Ett slags grundfärg altså. När jag lackar använder jag en zinkfärg som ju är rostskyddande.. Den är dock ganska "tjock" vilket gör att man lätt får lackskarvar. Zinkfärg finns på macken, annars har bildelsfirmor typ AD-Bildelar bra utbud.

Två bilar är fler än en..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.