|
|
|
|---|---|
Cabman |
325i-88 (Snart tic) Hur går man till väga med retur-röret från turbon? Kan man sätta T-nippel från oljetryckskontakten till tryck röret tilll turbon? Behöver man ändra nått mer, Byta bränsletycksregulator, Är det luftmasse eller mängdmätare? Skall den sitta innan turbon? |
Tu 135 1602 -75
318is M-TechII -90 325i Touring M-TechII -90 325turbo M-TechII -89 M5 -91 525i Touring -92. |
Returen från turbon skall in i tråget ovanför oljenivån. Ja det går bra. Mycket bränsle är nyckeln till framgång om man överladdar så en progressiv bränsletrycksregulator eller liknande kan vara på sin plats. Det brukar vara lämpligast att suga genon mängdmätaren, så den skall sitta innan turbon. Lycka till... |
|
Hej! Oljereturen från turbon: Jag borrade och gängade ett hål i bloket som jag skruvade i en vinklad nittel i. På höger sida av motorn gansk långt bak, ca: 10 cm upp från blockets underkant sitter det en liten rund utbuktnad i godset stor som en krona ungefär. Där gjorde jag hålet. Och det funkar. Risken finns att 325:ans mängdmätare är för liten och kan strypa luften. Så jag vet att vissa har tagit en från en större modell typ. 535:ans Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
| Tänk på att du måste ha fall oljereturen hela vägen så att det inte bildas några luftfickor. Jag har rasat en turbo pga det...:( | |
|
Gör som Bonje tipsade om... Luftmängdmätare......... Jag har en från en 535:a som du kan få köpa om du vill.. //Jesper |
|
|
Jag funderade på om det inte är enklare att ha ett eget oljesystem till turbon? Liten plastbehållare + elektrisk oljepump + (liten olje kylare om det behövs). Man slipper att borra i block eller tråg och riskera att minska oljetryck i motorn genom avledning till turbo. Dessutom minskar uppvärming av motorolja och turbo oljan förblir ren. En sista fördel vore väl att man kan starta oljepumpen innan motorn respektive låta den gå nån minut efter avstängning? Vad tycker ni? /Eric |
|
Diesel_Power |
kan va lite riskabelt det med, va händer om skäringen lr motorn till oljepumpen brinner? sen tor ja oljan kommer koka mycket lättare iom att det är mycket mindre mängd å mindre chans att kyla sig, men som sagt, bara hypoteser det med Turbo Diesel är det enda rätta |
|
Hej! Tja det går säkert.... Tänk på att det finns inte så jätte mycke utrymme för ännu en oljekylare och extra oljebehållare osv. i motorrummet på en E30. Sedan ska du ha en elektrisk pump som tål att pumpa varm olja. Turbon vill sedan ha ett oljeflöde på minst ca: 0,5-2,0 L/min. Jag skulle inte tro att den pumpen är särskilt billig. Nej..... det låter som om det kostar mer än det smakar. Sedan tror jag inte att det är någon fara med varken oren olja eller oljetryck. Det blir förmodligen inget tryckfall över huvud taget, då oljepumpen har en övertrycks ventil som gör att det är rätt tryck hela tiden. Pumpen är nog anpassad från början så att det finns vissa marginaler. Tex. om du har en duktigt sliten motor med taskiga lager, då går det ju åt endel extra olja för att hålla samma tryck som en fräsch motor. Gör som jag har gjort det funkar utmärkt. Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
| En kamrat kör med separat smörjsystem till aggregaten på sin Chevrolet. Anledningen är att han vill slippa byta aggregat när motorn går sönder och tvärtom. Man kan säga att han lärt sig den dyra vägen. | |
Grusse |
Någon som kan svara på hur mycket fall det måste vara på returen? Det är så att jag vill ha turbon neråt, och där den passar som bäst är ca:8cm från blocket precis ovanför tråget. Så detta skulle medföra att om jag ska gå in i blocket med returen, så kommer det inte bli mer än någon millimeters fall på returen. Ska jag hellre satsa på att sätta den i tråget eftersom det blir mer fall då, eller har det ingen betydelse hur mycket fall det är eftersom det är så kort bit mellan turbo och block? Min M3 E30: Länk |
| De e inte säkert att de räcker med prog bränslerycks reg o då får du byta till större pump o spridare oxå... | |
|
När jag har laborerat med några biliga och begagnade TB03 agg har jag prövat några olika sätt att dra oljereturen. Båda mina bilar har haft turbon under grenröret, det har resulterat i mindre plats för att få ett bra fall på rören. På min gamla 318T borrade jag först ett 8mm hål i oljetappluggen och ledde in oljan där, men detta resulterade i att oljan skött ur turbon. Jag tog då istället och svetsade en kraftigare rörkoppling i plåttråget under oljenivån. Då gick bara bra! Min nuvarande 323TIC har ett 16mm kopparrör från turbo till en ombyggd oljenivågivare under generatorn. Tyvärr kan jag inte påstå att röret har något fall, men hittills verkar det fungera bra! Länk |
|
|
Hur funkar det där med större lmm? Borde inte det ge "fel" signaler? |
|
| Läste nånstans (kanske här på forumet?) att om man ökar arean på LMM lika många % som man ökar flödet på spridarna så kommer det att fungera hyffsat bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.