AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.416

Kan Ni "programmera" vindrutetorkarna?

Dufvis
Kollade på Länk och där står det att denna funktion finns på europeiska BMWs. Har haft ett antal och aldrig hört talas om det.

Någon?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hört talas om det också....
coolt! men vad menas egentligen med inter mittent possition?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Dufvis
Jag vill tro att det är intervalltorkning.....
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Detta har diskuterats tidigare här.. Har för mig att man tryckte ner spaken en gång och sen väntade man så länge man ville ha intervallen och då tryckte man ner den en gång till. Sen fortsatte den så per automatik tills man stängde av bilen.. Men testa och sök för mer info..

Två bilar är fler än en..
Är det inte så på alla lite nyare BMW?
Jag har det på min iaf.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
trycka ned spaken??? när jag trycker ned så kmmer ett intervall och sedan till baka till avstängd. Min intervall är upp ett snäpp... är alla så eller bara min??

försökte med att testa upp en kort gång vänta och sedan upp en gång till.. men intervalltiden blev samma som innan.. inte programerbar vad jag kunde lista ut..

"Don´t try to fix me, I´m not broken!"
Upp med spaken i intervall - tryck sedan ner den igen direkt, snabbt. Vänta x antal sekunder som då blir intervall tiden, tryck sedan upp den till intervall så är det klart.
Detta står i Manualen. finns på alla bilar utan regnsensor eller annan justering för intervall(tex på e46)

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
vad menar ni exakt med "ner" ? Alltså inte i samma rikting som man ökar och sänker hastigheten på vindrutetorkarna utan mot golvet där normalt inte finns nåt läge ?

____
Z3 4 ever: Om ja minns rätt från e36an så var de såhär.
Man kör intervall, lägger den i stop läget och väntar den tid man vill ha och sen för man den i intervall igen. Om man sen måste gå till stop och sen intervall igen för att aktivera den nya inställningen är ja inte helt bombis på.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Toppentips, provade igår och det fungerade precis som ni beskriver.
Slå på och direkt av intervalltorken, när det blir lagom mycket vatten på rutan slå på den igen och intervalltiden är perfekt!!!

Jag har haft bilen i 3,5år och förbannat den lite dyrare premiumbil som man har köpt som har en fast 3s intervall. Min första bil en Datsun Stanza by Nissan -82 hade ställbar tid för intervalltorken.

Det pinsamma är att jag är en nörd som läser instruktionsböckerna till allt jag köper. Jag måste kolla om det verkligen är beskrivet i instruktionsboken.

Alltid lär man sig något nytt
/Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En typ av manuell regnsensor :))

///MVH Hasso
Länk

pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Det här är ju helt sjukt! Jag har alltså haft denna funktion i alla mina BMW utan att veta om det?!? I e39:an har jag regnsensor förståss men i e36:an, min förra e34 (-94) och den e30 (-85) jag hade innan det så har alltså detta funnits och jag har aldrig greppat det!?!? Ofattbart... jag brukar också leta i instruktionsboken efter "coola" trix... men missat detta på 3 bilar alltså?!

Här har man alltså trott att intervallen ej var ställbar i alla dessa år och förundras över att den var ställbara i den gamla Ford Granadan från -83 som jag lärde mig köra i men ej i fina BMW... fy på oss alla som trott så illa om våra kära BMW! ;-)

Då är det bara att konstareta att det funkar inte hos mig...

____
Dufvis
Det fungerar inte på min bil heller......tyvärr.....
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Tyvärr upptäckte jag att det inte funkade på min 316g Compact heller... :-( Typiskt! Den hade jag ju kunnat ha användning av detta i ju...
av
167
ave
520dAT -12
Har konstaterat att denna funktion även saknas i min. Warum?
Dufvis
Gjorde lite ordentliga tester igår på väg hem från jobbet. I orginalläget så verkar intervalltorkaren vara hastighetsberoende så jämn fart intogs. Kunde sedan få torkarna att variera tiderna mellan svepen fast det verkar som om "fasta" steg användes alltså 1,5/3/6/9 sekunder.

Någon som upplevt ungefär samma?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.