AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.424

Oljeläckage pga skada på topplockspackning? Sant eller falskt?

of
3
offrecord
528i -84
Är på väg att skaffa mig en 318is-88. Ägaren säger att den har ett litet hål i topplockspackningen som gör att den läcker olja, inga större mängder.
I min värld så är det inte så mycket olja som cirkulerar uppe i toppen, endast för ventilsmörjningen. Stämmer detta? Risken är väll att det kan har blandats med kylvattnet och därmed vid kyla kanske spänga blocket. Bara funderingar. Har jag rätt eller fel. Vad skall man fråga om? Tomgång, motorgång, rök, oljan.
Problemet är att jag befinner mig 50 mil bort från bilen och inte kan kolla direkt själv.
ro
57
ronnie325E
BMW 325E Supereta -87
M20B27
Blivande Turbobygge
Be han fixa felet först.Den kommer att börja läcka mer senare.Eller ta med kostnaden i beräkningarna vid köpet.
Pratar du om ventilkåpan eller topplocket? Är det bara ventilkåpspackningen som behöver bytas så blir det inte så blodigt (kring 1000:-). Om det är topplockspackningen så är det en helt annan femma. Vart läcker oljan ut nånstans? Uppe vid översta "skarven" vid ventilkåpan eller längre ner vid topplocket?

Jens
1000 bagis för o byta ventilkåpspackningen??Omöjligt!Nåja om man lämnar den på BMW kanske...Packningen i säg kostar väl inte mer än 200 typ....En toppackning kostar typ mellan 500-1000,själv gav ja 500 för en Ehlring toppackning till min gamla M20-motor.

1000 kr är om man byter ventilkåpspackningen inkl alla "småpackningar" kring bultarna, och det är inkl arbete. I och för sig tänkte jag inte på att det var en 318, det kanske blir något billigare då.

Jens
of
3
offrecord
528i -84
Har pratat med killen igen. Tydligen så har verkstadskillen sagt att det är ett litet hål i topplockspackningen. De gjorde full service i juli och bilen har rullat 400 mil sen dess utan några problem och någon speciell oljeåtgång. Det som uppstår är nån enstaka oljedroppe som lägger sig på backen efter bilen stått ett tag efter långkörning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.