AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.947

Rätta kopplingstekniken?

Sida 1 av 2
Tänkte höra hur ni använder kopplingen för att slita så lite på den som möjligt?! T.ex ska man gasa lätt i starter eller är det bättre att bara släppa upp helt o sen trycka till? Vid nerväxlingar, motorbromsing ska man hjälpa till med gasen? Fullgas växlingar mellan 2 o 3 t.ex ska man trycka ned kopplingen, växla, släppa upp med eller utan gas?

Ja, detta var lite frågor till en som e lite osäker!

Tackar...

/Manray/
Bra fråga...själv håller ja i princip motorn på tomgång ända tills kopplingen e helt uppsläppt i ettan innan ja gasar på...när ja växlar upp möter ja upp med gas(inte så att bilen bromsar motorvarvet dock) så att växlingen blir helt "smärtfri"...Sen beror de ju på om man kör "sportigt" eller "normalt",det ja skrev e så ja kör i ungefär 90% av tiden sen e de klart att man ibland drar på lite mer...Vid rödlysen o liknande har ja alltid bilen i friläge,vill inte slita på urtrampningslagret i onödan:-).Vid nerväxling,tex om du går från säg 5:an i ca 110 till 3:an så brukar ja göra som så att ja först lägger bilen i friläge...sen stampar ja till fullt på gasen snabbt med bilen i friläge trycker sedan omgående kvickt ner kopplingen,3an formligen "sugs" in sen e de bara o kliva o kopplingen helt o möta bra med gas...dessa växlingar blir me lite övning helt perfekta o utan minsta ryck...men de tar lite tid o få upp snitsen...:-)

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
oj så ni håller på????

Manray... fullgasväxlingar är väll ganska ondödigt så länge man inte kör med stressfläkt dock kan man ju andvända sig av den tekniken vid nedväxling...
Dawwe: Du är nog en av få som dubbeltrampar med en bil som har synkroniserad låda...
DJWasp;
"Fullgas växlingar mellan 2 o 3 t.ex ska man trycka ned kopplingen, växla, släppa upp med eller utan gas?"
Det var alltså en fråga hur det går till, alltså inget "så ni håller på" ;)

/Manray/
Bjoerck:E de så de kallas??*hade ingen aning*Fördelen e ju att man slipper "boxa" in växeln..den bara suuugs in:-)

Dawwe: Din teknik var vanligt förekommande förr i tiden på lastbilar där synkronisering saknades. Ner med kopplinen, i med friläget, upp med kopplingen, ner med kopplingen och slutligen skicka i nästa växel och lyft kopplingen.

Du slipper "boxa" i växeln om du matchar motorns varvtal vid nedväxling. För att göra det behövs inte växeln läggas ur. Det räcker att trampa ner kopplingen och varva upp motorn till lämpligt varvtal. Går både enklare och snabbare än att dubbeltrampa, vilket är helt meningslöst på en synkroniserad låda.
Har ju testat o göra så som du beskriver men de blir ändå inte lika lätt o få i växeln som med den där "stenålderstekniken"...
Nu e de ju inte så att ja åker omkring o dubbeltrampar hela tiden precis utan bara när det behövs typ när man ska gå till 3an från 5 då,varvet hamnar ju i 3:a på ca 4500-5000...Hela proceduren görs ju snabbt tar väl allt-som-allt max 2sek...Har testat detta på flertalet bilar bland annat helt nya bilar,o alla jag testat på har växlarna bara "sugits" in jämfört om man gör på "vanligt vis" o matchar med gas...Fast å andra sidan e de ju sällan man går från 5:an till 3:an utan man går förmodligen via 4:an....men i ibland så behövs det trots allt...Tro nu inte att ja åker omkring o dubbeltrampar för i 95% av mina växlingar så växlar ja helt vanligt!!!

PETER.O
Fullgas-växling är ju som det låter,alltså med fullgas.
Man håller fullgas hela tiden, vid växling är det bara
att stampa till kopplingen samtidigt som man rycker
till i växelspaken.Ett utmärkt sätt att förstöra växellådor
,bakaxlar,drivaxlar,knutar,kopplingar och motorer på.
Fast det låter ju rätt fräckt.

Peter
Ok, hade missförstått begreppet "fullgasväxling" då! ;) Det lät ju inte så trevligt....trodde att man helt enkelt växlade så fort som möjligt vid fullt acc på ett normalt sett.

/Manray/
st
25
stenhord
525i M Sport - 03
Men va fan. det är väll bara trycka ner kopplingen och kvasta i en ny växel och släppa upp den..

Det får bära eller brista
D-diddy
eller så håller man fullt tills ingejörerna i Bayern tycker det är dags att växla och gör det åt dig... (läs automatlåda) Har alltid varit anti mot automat men måste faktiskt erkänna att det är skönt 90% av all körning. saknar dock att kunna planera en kurva som jag vill med rätt växel för att ha rätt drag ut ur kurvorna när jag kör "sportigt". men mina sportkörningar blir allt färre med åren.
David
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vi ska inte överdriva det här, för dagens växellådor tål ganska mycket.

Vill man att synkringarna ska hålla längre kan man dubbeltrampa, jag gör själv så bland.
Speciellt 1:an är känslig för detta, många brukar "tvinga" in ettan i ganska hög hastighet. Det sliter på synkringarna, bättre är att vänta med ettan tills man står still (eller har lägre hastighet) eller dubbeltrampa.

Bjoerck: För att vid nedväxling sätta fart på växellådans ingående axel måste man dubbeltrampa (eller slita på synkringarna). Att bara varva upp utan att dubbeltrampa sätter endast fart på ingående axel till kopplingen och sparar alltså kopplingslamellerna. Växeln går inte i lättare av detta.

Egentligen kan man växla utan att koppla alls, det gäller bara att anpassa vartalet till växeln. Jag har själv kört en del lastbilar med osynkad låda och man lär sig ganska snabbt hur man ska göra.

Något som stör mig är att många står och hänger på kopplingen vid rödljus i uppförsbacke - inte bra. Man sliter då lameller helt i onödan.

Erik

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Dawwe:
Du är inte ensam om att dubbel trampa, jag va väldigt trött på min fars tajande (gammal lastbils chaffis) när han lärde mig köra bil, men när man väl fått in det i ryggmärgen så underlättar det en hel del vid "hård körning".

Om inte annars så märks det när man kör lite "tuffare" bilar som inte är så konstruerade kring komfort som BMW. (läs Lotus, Ferrari, Lamborghini mfl...)
Min växlåda är helsynkad förutom på backväxeln & den är betydligt mer lättarbetad om man dubbeltrampar vid nedväling på dom lägre växlarna eftersom det är där skillnaden på varvtal är som störst. Mellan 5 & 4 skiljer inte varvtalet lika mkt som mellan 2 & 1.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Alltså jag fattar inte mycket just nu...
Vad är det ni vill uppnå egentligen med dessa sk dubbeltrampningskopplingar? Är det att varvtalet skall vara/bli lägre innan ni ni lägger i en lägre växel (Och varför i hela världen skulle man villja det?)? Då är det väl bara att trampa ner koppplingen och hålla den där tills ni uppnår det varvtal ni vill ha eller?

Snälla förklara utförligt vad det är ni sysslar med utöver att stärka lårmuskeln i vänstra benet...för det verkar vara det ni pysslar med...

*BAWORAK*
En vild gissning....Det man uppnår e att axlarna o allt inkråm i lådan redan snurrar rejält fort(dvs skillnaden mellan ingående o utgående axel blir minimal) ja menar när du går från 5 till 3 i ca 100 så stiger ju motorvarvtalet o så även ingående axels hastighet markant....Det enda ja vet är att det funkar alldeles utmärkt!Jag tror att "Biffen" kan förklara!!

Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Tycker att Dawwe gjorde en ganska OK förklaring.

En växellåda har ju en "ingående axel" & en "utgående axel" på dessa sitter "dreven" (växlarna) och i mellan dessa "synkringarna".
Axlarna hastighet iförhållande tillvarandra förändras beroende på vilken växel som används, (det är ju själva meningen med en växellåda) eftersom "drevens" storlekar är olika.
Hur stora drev man har (utväxling) på varje växel brukar stå i bilens handbok, ofta har man en sk "direkt växel" alltså där förhållandet mellan ingående & utgåend axel är 1:1 (brukar normal vara 4:an).
För att kompensera hastighet skillanden mellan axlarna vid nedväxling (för att underlätta för synkringarna, dom kan ju faktiskt ta slut !!!) lägger man då ur växel (friläge) släpper upp kopplingen, varvar motorn, trycker ned kopplingen & lägger i ny växel, släpp upp kopplingen & lee stort eftersom du inte sliter på din dyra växellåda.

För er som inte förstod min "förenklade förklaring", växla ned "normalt" (som bilskolan lärde er) från 5:an till 3:an å kolla på varvmätaren när ni släpper upp kopplingen ! (motorbroms !? är det ett bakant uttryck !?), vid "dubbeltramp" har man redan höjt motorns varvtal (ingående axel).

För att inte behöva skriva en halvmeter långt inlägg förklarar jag det såhär förenklat.

Ni andra "besservissrar" får klaga på min beskrivning om ni vill, man lär ju sig som sagt något nytt varje dag...

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
OK,
Jag tackar för denna förklaring.
Men en annan som inte har allt för jvla stor koll på mekaniken; Skulle du inte få samma varvtal/effekt om du bara gav faan i att släppa gasen när du väl kopplar ur för att lägga i en lägre växel?

Varför tar synkningarna stryk btw?

*BAWORAK*
st
25
stenhord
525i M Sport - 03
Tjena! Ja nog lär man sig nått nytt varje dag. Men endå dagens växel lådor är jhu bättre konstruerade så de måste jhu kunna tåla lite hårdare nerväxlingar.. Har man tekniken som vissa av er har i ryggmärgen så e det jhu bara att fortsätta.. men jag tvivlar att jag någonsin kommer att få till nått dyligt

Det får bära eller brista
320-325
jag trodde att fullgasväxling var att hålla fullt sen samtidigt som du stampar ner kopplingen drar växelspaken till en ny växel OCH släpper gasen helt . sen för att släppa kopplingen samtidigt som du ger fullt igen.. så gör iallafall jag på typ alla växlar vid rejs FÖRUTOM femmans växel .. och möjligen 1-2ans beroende på väggreppet.. men det blir ett duktigt ryck som gör att det känns som man får en spark i ryggen hela bilen sätter sej gött på ändan vid varje växling.. men det är klart att det sliter men man kör ju BMW och det är inte DRIVLINAN som är den svaga länken på BMW E30 m20b25....

och ändå kör jag med 320i drivlina...
gör som bjoerck sa....funkar klockrent och är mycket smidigt oxå!

BMW, Bayerische Motoren Werke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.