|
|
|
|---|---|
|
Jag har en tvådörrars e30 och jag skulle vilja trycka in två (fällbara) sportstolar med fyrpunktsbälten. Frågan lyder alltså: Hur får jag dit bältena utan att behöva installera en störtbur? Vill kunna ha folk baksätet trots bältena. Sen undrar jag också var man köper snygga (fällbara) sportstolar och bälten. // Engström | |
|
Till att börja med så är det fullkomligt livsfarligt att ha 4punktsbälte i en bil utan bur. Rullar bilen och taket trycks in så bryter du garanterat nacken. Med 3punktsbälte så glider man ju åt sidan, och nacken klarar sig. Mitt tips: Sätt in bur i bilen. Då löser det sig automatiskt med infästningar för bältena också. ///Jesper |
|
|
MEN i stort sett alla andra olyckssituationer är ett 4-punktsbälte bättre. Så det du får ta med i beräkningen är hur ofta du voltar jämfört med hur ofta du krockar/kör av "som vanligt". I min iX har jag 4-punktsbälte och glasfibersparco, ingen bur. Det är fäst i bakre fästbultarna till stolen och i bultarna som håller bakbältet. Har inget baksäte i men det borde nog gå att pilla dit. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Det går utmärkt att fästa fyrpunktsbälten i originalbälteshålen. Alltså i 3-punktarnas fästpunkter fram och i bakbältenas fästpunkter bak. Går även med lite våld att få dit med baksätet i. Precis så har jag. Med baksätet kvar. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jag skulle dock inte ta den risken. Har sett för många bilar som voltat. Det vanligaste när man far av vägen i hög fart är ju tyvärr att bilen slår ett par rundor i diket. ///Jesper |
|
|
Då finns valet 4-punktare på bana och 3-punkt på gatan. På bana stannar det oftast i lekakulorna eller däckstraven om man går av. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Låter ju som en bra ide..Dessutom laglig till skillnad från att köra med 4-punktsbälte utan bur på allmän väg. ///Jesper |
|
|
Kan ju meddela att jag har alla originalbälten kvar i bilen + fyrpunktare och det funkar finfint. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jo..Så länge man har 3-punktarna kvar vid bes. så är det ju inga problem. :) ///Jesper |
|
|
Jag kör bara 4-punkt på bana. I vanlig trafik är det 3 punkts rullbälte... mycket bekvämare/säkrare och går dessutom mycket snabbare att sätta på sig. Jag använder ALLTID bilbälte, för min egen skull, inte för att det finns poliser som kontrollerar. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.