AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.036

Tur ska man ha!

Krickan4
Körde igår sön mellan Löddeköpinge och Helsingborg jag hede typ 160-170 på mätaren!
Kör för bi Rydebäcks på farten kör om två bilar tittar i bakspeglen och ser en taxi tror jag som ligger typ 100-200m bakom mig och närmar sig snabbt!
Tar en extra titt och inser att det är en snut!
Jag drar för fullt i handbromsen och min tjej sitter undrande brevid!
Kommer ner till ca 120 och låsar att det rengnar,dom passerar mig i typ 200 och jag kan andas ut!

Handbroms är bra till mycket!!!

Jag undrar en liten sak?
Måste inte snuten ha blå ljusen på om dom ska köra fortare en hastinghetsgränsen!
-Daniel-
iaf inte när dom följer en tex om dom kör med en civilbil och ligger baki för att mäta hastigheten...då kan det ju landa en bra bit över hastighetsgränsen jag har själv åkt dit 2 gånger när snuten har legat baki och mätt farten

jag har själv blivit omkörd av poliser som har kört bra mycket fortare än av skyltarna säger om dom får göra det eller inte det var jag inte
Nej, blåljus och sirener används för att påkalla uppmärksamhet. De FÅR köra fortare än hastighetsbegränsningarna om de åker på ett s.k. tjänsteärende.

/Wille
Utrykningsfordon får bryta mot trafikregler under utryckning utan att använda utryckningssignaler.

En intressantare frågeställning är om DU får bryta mot hastighetsgränen utan blåljus? :-)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det där med att dra i handbromsen är bara löjligt. Vad skulle det hjälpa till? Har dom mätt din hastighet så gör det ju knappast någon skillnad, och har dom inte gjort det så lär dom väll inte stoppa dig bara för att du använder bromsen.

///Jesper
-Daniel-
jo tvärnita ser väldigt misstänksamt ut om man nu som polis är en bra bit bakom och inte riktigt har någon uppfattning om hur fort bilen framför kör..

en mjuk inbromsning hade nog varit smidigare
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jo..Men hur misstänksam polisen än blir så kan han ju inte göra något om han inte har mätt farten. Polisen kan ju inte göra något bara för att "det såg ut som att han körde för fort". Ungefär samma fenomen som när folk ställer sig på bromsen när det kommer en polisbil i mötande körfält.

///Jesper
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Greppar inte detta: Dra i handbromsen i 160knyck? Vad händer då???
Inte ett skvatt vad jag vet iaf...men det är kanske annorlunda på äldre bilar vad vet jag...
Min är iaf verkningslös i sådana hastigheter.

*BAWORAK*
De små trummorna som utgör handbromsen och sitter på bland annat BMW brukar brinna upp om de aktiveras i hög fart.
NOLL7NOLL
Jag tror inte handbromsen mår skitbra av det heller eller? Den slits nog ut lite fortare om man ligger i 160 och drar fullt i den.

-Daniel-
jo det stämmer dredd men dra handbromsen i 160 är nog inte att rekomendera hade nog använt vanliga bromsen i sånna fall
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Mjae, jag har använt handbromsen flitigt på is och på skoj i bland.
De pallar väldigt väldigt mycket!! Polarens har en fix idé att typ aldrig lägga i handbromsen för att det "sliter" på den. Den bilen rullade en gång över grannens gräsmatta o pajjade staketet.....
Tänk om det varit ett drös snorungar som lekt på gräsmattan då?

Använd handbromsen mer!! =)
Inte i 160 km/h dock....

jag pratade just med polisen om detta de får bryta mot all regler utom de (lokala): rödljus stop plikt om det inte är för utryckning givetvis, så sa han till mig. men som att hålla hstighet ocj blinka osv, de behöver dem inte göra,, bara så ni vet. prata med poliserna själva ist, för att höra vad polarnas polare har sagt lr hört. t´at lungt grabbar.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Daniel: Precis

///Jesper
st
25
stenhord
525i M Sport - 03
Det är klart att det inte sliter nått på snö och is när du då låser jhulen.. men när inte jhulen låser sig så sliter det nog... men jag tvivlar på att sliter så oerhört mycket... tror snarare att det kan vara nyttigt emellanåt att rensa skivorna från diverse saker =P

Det får bära eller brista
Krickan4
För det första så låste jag inte hjulen,sen så kan ni prova köra i typ 160 och släppa gasen och dra i handbromse så ser ni att ha hastigheten minskar!
Sen så är det rätt så bra att andvända handbromsen mer en en gång om året,mer en när ni besiktigar och då står ni där och kliar er i huvudet jag förstår inte varför den har rostat fast!!!
Handbromsen har redat mig många gången och det är inte bara när jag ska minska farten för snten uttan när det har gåt rakt fram och det inte ska det,så andvänd handbromsen lite mer när ni kör det bilr rolligare körning!

Den kan även andvänds när man kör och inte bara när man står stilla!!!
max f
jag blev stoppade av en trafikpolis när jag åkte i 150blås det gjorde alla andra också men jag körde en taxi sen gick han bara fram och sa att han skulle skriva lite och ge mig en lapp sen kunde jag åka.
jag vart bara stoppad för att hastigheten skulle sjunka allmänt men några böter fick jag inte bara en vanligt ifylld böteslapp som det stod makulerad på över hela också har den kvar fortfarande som minne.
st
25
stenhord
525i M Sport - 03
Max f

Hehe så det ska vara, man kanske ska sätta på en taxi skylt på taket ikväll

Det får bära eller brista
Klart att handbromsen skall användas men den är inte dimensionerad för att bromsa en bil från 160 knutar. Används handbromsen vid parkering kommer inte mekaniken kärva fast. Trummorna kan man rengöra genom att dra i handbromsen under färd i ca 30km/h. Kom även ihåg att dra åt handbromsen så hårt det går när den används. En halvt åtdragen handbroms är lätt att glömma när man kör iväg. Följden blir att bromsen bränns sönder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.