|
|
|
|---|---|
|
Börjar ALLA nyimportade bilar med R S T?finns det inga svensksålda ? Mvh Mohsen | |
| Det finns ingen speciell nummerserie för importbilar längre. | |
|
Har det någonsin funnits? Mvh /NP |
|
| Svar ja. För 10-15 år sedan användes PAx yyy för importbilar. | |
| 10-15 år den e väl att ta i. Min kärra e intagen sent 99 å då hade man kommit till RAx-xxx. Nu kanske det e fimpat. | |
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Man valde från myndigheternas sida att "öronmärka" importfordon just i slutet av 80-talet. Dessa fick registeringsnummer som började på P.. Detta försvann efter ett par år och då kunde även bilar nysålda i Sverige få reg.nummer med början på P. Sedan därefter har fordon, både import och svensksålt fått reg.nummer vartefter det har varit ledigt i serien plus att man "återanvänder" gamla efter en viss tid. |
| Jag har TDL xxx | |
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
rob_t_j72: Ja, och det är ju precis som det ska vara eller det är något annat du funderade över? |
|
Bilar med R,S,T,U i början går att se om den är privatimporterade. Bilar med R,S,T i början genom regeln var tredje nummer går till importbilar 001,004,007,010,013 osv. Bilar med U i början är lite svårare men går att se där är det var femte nummer som går till import enligt regeln UAA; 1 resp, 6 på slutet UAB; 2 och 7, UAC; 3 och 8 UAZ; 3 och 8 UBA; 4 och 9. En detalj ska man komma i håg det är att mindre märken som Jaguar, Porsche, Rover och även Saab polisbilar även dom får importnummer eftersom anledningen till att det går att se om bilen är privatimporterad är att den har fått sitt regnummer via bilprovningen och inte via generalagenten som dom flesta fordon får vilka får långa serier från vägverket till exempel är alla bilar mellan UGF285 och UGG218 Volkswagen-grupp fordon självklart med undantag av importnummren. Mvh Stephan |
|
Mr 435 1602-72
Stephan735i: Det var intressant att veta. Hur har du denna vetskapen? Det är ju klart att det gäller alla märken, det importeras ju inte bara BMW, Mercedes, Volvo, Audi även om man skulle kunna tro det ibland... |
|
Det jag menade med Porsche, Rover osv. var att även sv-sålda bilar av dom märkena får regnummren via bilprovningen så där är det lite svårare att se om dom är import eller sv-sålda. Kunskapen har jag fått genom åren på grund av mitt stora bilintresse och då till exempel kunna se vilken årsmodell en bil har och det kan man se via regnummret det gäller sv-sålda bilar "till exempel har alla sv-sålda 93:or P i början" i och med det följde även importbilarna med. En mycket bra sida som har lärt mig en del av informationen är vägverket sida för beställa kontrollmärke där kan man knappa in regnummer och så får man reda på vilket fordon som döljer sig bakom regnummret Länk Mvh Stephan |
|
Mr 435 1602-72
Stephan735i: Oki, då är vi av samma skrot och korn då. Jag trodde att du arbetade med dettta på ett eller annat sätt och därigenom visste att det låg till så här. Har också samma "problem" med det här med registreringsnummer, och det sedan i mitten av 70-talet. ;o) Även tidigare än "P" går ju att identifiera, dock är ju inget med hundra procent säkerhet men med lite känsla för bilmodeller så går det ju att åldersbestämma ganska snabbt. Vägverkets sida har använts flitigt under några års tid.. Det skulle vara "kul" om man fått lite fler uppgifter om fordonet där, årsmodell, första regdatum och så vidare. Nu får man ju ta till talsvar eller faxutskrift för att få mer information. |
|
Det kommer mera på vv.se inom en snar framtid. Snart ska man kunna fråga på fordon även där. Problemet är att man bara kan få upp fordon på juridiska person, företag, myndigheter m.m. Ej på privatpersoner p.g.a PUL. I nästa etapp kommer man kunna få fram alla fordon men inte dess ägaruppgifter. Denna tjänst lanseras nu den 1:a oktober. |
|
|
Mr.Nullzwei; Kul att det finns fler som har samma intresse! För att få fram mer information använder jag även Länk funkar tyvärr bara på bilar registrade fram till årskiftet 97-98. Mekonomens sida är bra för att se vilken motor som sitter i när det inte framkommer på vägverkets sida Länk Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.