|
|
|
|---|---|
|
När jag skall köra till jobbet imorse så gick motorn ojämnt direkt vid start men den dog inte utan gick bara ojämnt. Drog upp den till 3000 varv och lät den därefter gick ner i varv och efter totalt 15 sekunder så gick motorn lika silkeslent som den brukar göra. Vad kan detta vara? Den har aldrig gjort så här förr, tänkte bara ta itu med detta innan snö och slask (om den nu gör så fler gånger). Kanske man skall prova att byta tändstift? | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag har haft (kanske kommer igen) lika. Jag har problem med HC-halten på tomgång. Jag vet inte om det hör ihop. Bara jag varvar lite går HC-halten ner på en gång. Jag var nyss inne på en förbesiktning på BMW, och de hade inget svar på vad det kan vara. Jag har nyligen bytt en bränsleluftrör (retur) och det känns nu annorlunda vid kallstart, bl a lite högre tomgång. Röret var genomrostat, så det har nog kommit in tjuvluft, och kan ha varit orsaken. Den har inte hittills gått ojämnt, men vi får väl se. Annars finns det i forumet om orsaker till hög HC-halt. Kort förslag på vad det kan vara: tändstift, luftfilter, dåliga tändkablar (om du har några), dålig tändspole (sällsynt), felaktig lambdasond, (i värsta fall även att katalysatorn har tagit skada, men det tror jag inte i ditt fall). I mitt fall hjälpte inte tändstiftsbyte och luftfilterbyte mot ojämn gång, men det kanske funkar för dig. Mvh Rolf Black shining beauty |
| Rolf, kommer ditt problem konstant eller bara när bilen är kall? Jag körde 2 mil och stannade och startade och då utan några som helst problem. | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Bara när den var/(är?) kall, (står i källargarage så den står inte så fuktigt, ca 15 grader). Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Hej, Fick ni någon ordning på problemen. Jag fick ett likanande symptom när jag skulle starta bilen i kväll. Först så tände motorn till och gick väldigt ojämt, typ 5 cylindrar, för att sedan stanna. Sedan startade inte bilen alls, trots att startmotorn gick normalt. När jag kört på starten en stund, och motorn tänt till och dött några gånger, så startade slutligen bilen med en väldigt ojämn tomgång. Dock stabliserades detta efter 10-15 sekunder för att sedan gå helt normalt. Jag har tidigare märkt tendenser till detta då motorn ibland vid start verkat gått endast på 5 cylindrar, men efter bara några sekunder stabiliserat sig och gått normalt. Vad kan detta vara.....? Olle D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.