|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har letat i forumet men inte hittat något svar på min enkla fråga: har 518iS e28 -88 kamkedja? Är spekulant på en sådan men mannen som ska sälja den påstår att kamremmen behöver bytas... Den har gått 26000 mil och enligt vad jag lärt mig kan väl en kamkedja gå >30000 mil? Kan det vara kamkedjan han menar? Ha det gott! /Johan | |
-Daniel- |
han har rätt det sitter nog en kamrem i bilen jag vet att gamla e34 karossen fram till -91 har en 12v motor och den har kamrem -91 kom 24v motorn (m50) och med den också kamkedjan är inte riktigt säker hur det ligger till med e28 men jag är nästan beredd att satsa en slant på att det sitter kamrem i den |
|
Check your mailbox. // Tommy NoFear |
|
|
Hmmm... är inte så säker på att det är kamrem. I de tidiga 518ie28, de med M10 motorn var det väl kamkedja? /Johan |
|
rsarits |
M10 motorn i 518 har kedja. iS står bara för shadowline (svarta lister runt dörrarna, lackade stötfångare m.m.) 518 -88 i sverige är exakt samma som -87, det är egentligen -87:or enl. bildelsimporten. just 518 var så populär i Sverige att man på Förenade bil köpte in alla kvaravarande -87 och sålde som -88:or i shadowlineutförande. Micke |
|
tommysbmw: tack för mailet, men sprängskissen gällde väl en 518i-e34 -90? Är inte säker på att det är samma motor. /Johan |
|
|
rsarits: då har alltså denna bil: Länk kamkedja? /Johan |
|
|
Johan Å, ja bilen på bilden har kedja! Alla 518i E28 hade M10-motorn med kedja, E34 518i hade aldrig M10 utan M40-motorn med kamrem fram till -94 (osäker på exakt årsmodell), därefter fick 518i M43-motorn och återigen kedja. Om jag inte minns fel så bytte man tillbaka till kedja eftersom man hade problem med att kamremmarna slets snabbt och fick bytas ofta. ___ Killar med kvalitet kör BMW! |
|
|
kedja.....har den. Billy B-10 Länk |
|
|
Nisse har helt rätt, dock var det först till 1995 års modell som E34 518i fick M43-motorn med kamkedja. Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
|
518iS har M10 = Kedja. "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.