AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.144

Tragisk olycka

Sida 2 av 2
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jepp, dette er tragisk. ;(

Kjente selv en 19-åring som omkom i frontkollisjon på fredag. En kamerat for tidligere tider. Ytterligere en jente på 25 år (fører av samme bilen) døde også på stedet. Uvirkelig.
Usch! Det e alltid lika hemskt när detta inträffar =( Vi hade en olycka här i Åkersberga i helgen. En man körde på en moped mitt i natten. På mopeden satt det 2 flickor i 16års åldern. Den ena flickan dog senare på Karolinska. Det är helt ofattbart när man tänker på det! =( Den ena sekunden är du vid liv och lycklig. Den andra sekunden kämpar du för ditt liv. Det är en märklig värld vi lever i! :-/

Ta det lugnt där ute!

Mvh Tobias
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Haglund2306 ->

va du där i fredags /lördags? om inte så kan ja ju medela att då va de fan stenkoll på grejjerna, även publik och förarna/pasagerarna,

förhoppningsvis så kommer dom att köra med samma stenhårdfa koll som i helgen, o de e klart mycke säkrare än vad det är på andra olagliga körningar som jag varit på,

//Erik

(O==00==O)

02 rullar fetast
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
JaJsEn:
Jag var inte där i helgen. Var där för några helger sedan och kikade.

Varför jämför du med andra olagliga alternativ?
Jämför med lagliga alternativ istället. Varför jämföra sig med det sämsta istället för något bättre?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Alltså alla kan ju direkt säga att säkerheten är under all kritik på
illegala streetrace. Snackar vi tex en gräns för 10 sek bilar
så krävs det 3 st brandbilar med full styrka, samt minst en
ambulans... Ja okej jag har inte alla siffror rätt, men nått sånt
är det!

Jag tycker att det är så jäkla tråkigt att det inte kan bli bättre
säkerhet, Som just olycka nr 2 visar så behövs det uppenbarligen.
För människor kommer inte att sluta köra streetrace.

Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Bra Kalle, detta att även du nu framhåller att säkerheten är under all kristik under dessa olagliga streetrace, det var en faktor jag tog upp i mitt sista inlägg, men då lät det annat Kalle....

Håller med dig Haglund det måste till att man organiserar sig och arbetar för att det ordnas lagliga race, detta med den senaste veckans olyckor tror jag bara är början.

Många unga män tror de är kungar på vägarna, ja det finns även äldere män som tror detta. I min "ungdom" körde jag friskt i skogen med mina bilar, då åkte man längst in på skogsvägen, vände och körde tillbaka till startplatsen, då viste man att det var tomt på bilar, därefter gasades det riktigt. Det man då riskerade var sin egen hälsa inte inte andras. Motståndaren då var klockan.

Vänligen Tommy

NoFear
Måste instämma kring idiotin att ha åskådare ståendes vid start och längs banan. Helt obegripligt att det finns människor som känner sig "manade" att raca när det står folk vid banan. Lika obegripligt att någon vågar stå där de står. Om olyckan är framme skördar man formligen människor längs vägen. Hittills har jag aldrig sett ett enda illegalt race som organiserats ordentligt på den här punkten. Inte för att låta bitchig, det är kul med race, men detta är minst sagt rätt farligt.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hva kan vi si om vi tar denne tråden i betrakning når vi diskuterer emner som fartskameraer (hvor dumt det er osv)?

De som setter de strenge reglene (som muligens er "for strenge" til tider) har tydligvis innsikt i hva som skjer på veiene hver dag. Alle disse meningsløse dødsfall. Ett noe dumt tiltak er verdt forsøket om det kan redde ett menneske i løpet av 10 år.. Om mitt ressonement var til å forstå her da.

Spesielt bør man kjøre sikkert når man har på andre passasjerer i bilen, noe jeg ofte tenker på: Min verste tanke er å overleve en kræsj mens de som sitter på mister livet. Og det er jo ofte det som skjer; sjåføren sitter mer trygt bakom rattet.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Blackrace är bra tror jag. De illegala 201 meters racen verkar ha minskat i Helsingborg iaf nu när dom börjat med Blackrace.
När en grupp på ca 15 personer lägger ner flera hundra timmar på att få en laglig sträcka att köra på. Allt är så gått som klart när polisen helt plötsligt backar ur. Tror fan att vi tänker fortsätta köra på båberg. Man kan inte jämföra ett laglit race med ett olagligt. Säkerheten på båberg kan inte bli bättre med de resurser vi har idag. Jag försvarar inte oss som kör olagligt, jag vet att det är fel.
Skulle vi ha fått en laglig sträcka att köra på eller att polisen inte skulle ha gjort rassia så skulle förmodligen inte olyckan i Thn ha hänt då killen ifråga skulle ha fått gasa av sig under mer eller mindre kontrollerade former.
Det är alltid jobbigt när någon ung person förorsakas, jag antar att de flesta av oss har misst nån nära i trafiken.
/Jonas Lidberg
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Mera Racing Banor.. Det som är det enda rätta.. Där kan man verkligen få utlopp för sin lilla djävul... 402m eggar bara till att folk bygger monster bilar som sen skall ut och köras på gatan efter tävling... Tala inte emot det... för så är det! Efter senaste Racet här i stan så hörde man Vinande V8 or Yla hela natten.. Detta som polisen inte gillar... Så vill man köra fort så gör det på bana!
Jag är 22 i år och har krockat 3 ggr.. en Allvarlig krock där vi var fullpackad bil och fick sladd in i ett räcke... Alla klarade sig utom mig.. jag har men för resten av mitt liv... Detta berode absolut inte på Streetrace.. utan bristande omdöme.. och det har man tyvärr i ung ålder, som många redan sagt! Ska tillägga att det var jag som körde.. Nu har jag en Whiplash skada som gör att jag inte kan sova som folk och vara som folk...
Tyvärr så tror jag inte på att Mera "StreetRace" är bättre...

Sen om de illegala.. är det inte lika säkert som de legala... Så är de ju inte säkra... eller har jag fel?! Polis och Brandkårens uppgift är ju att bedöma säkerheten... och dom vet ju vad de talar om! Lägg ner liter arbete i föreningsliv oh lokala klubbar för att få till stånd legala race istället! Lägg energin på rätt ställe!

Länk

Länk
Glömde att säga att olyckan med M5:an skedde ca en mil ifrån där vi kör våra race. Polisen stoppade racen kl.22 och olyckan skedde inte förrän ca 24. Det är ett stort fel av media att säga att det är streetracens fel. De flesta (tyvärr inte alla) av oss kör lungt till och från racen.
Ta det lungt i trafiken!
/J Lidberg
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Tommy: Det var mest med vandaliserande polisbilar jag inte kände igen. Att säkerheten är undermålig vid ett illegalt race, vs
ett lagligt vet jag om, dock så finns det dessa människor som
kan styra upp ett "race" väldigt bra, räknat med det små resurser
som dem har, men självklart så räcker inte det.

Så det låter fortfarande som det alltid har gjort ;)

Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Så länge man kan begränsa deltagandet vid streetrace till enbart sådana som kör, och som gör det frivilligt, så tycker jag det är helt rätt och mer därtill. Den som ger sig i leken får leken tåla... Jag tänker inte ha något slags moral om det här med streetrace, i och med att många, exempelvis politiker, tycker det är sa satans rätt att bygga fotbollsplaner, basketplaner med mera, men de vill inte lägga två fingrar i kors för att bistå dem som har snabba bilar som intresse. Inte konstigt att racen hamnar på gatan istället om man nekas en plats att köra på. Och nej, alla har inte råd att åka till Stockholm/Helsingborg eller annan avlägsen storstad för att utöva detta lagligt när de känner för det.

Att köra streetrace behöver inte vara mer farligt än exempelvis en basketmatch eller vad man vill (man kan bli knuffad, ramla och bryta nacken etc), så det argument många använder, att det skulle vara för farligt, tycker jag inte håller någonstans.

Det jag däremot håller med om är att de som själva inte kör, de har inte på ett stretrace att göra. Vill de vara åskådare, så be någon montera en videokamera på bilen och spela in förloppet, så kan dessa personer titta lugnt framför TVn i vardagsrummet istället. Man bör dessutom inte hålla till på allmäna vägar, utan snarare på avsides vägsträckor där man kan förvissa sig om att trafik inte förekommer vid de tider då streetracen hålls. Eller kort sagt, så länge man ser till att den enda skada som kan uppstå begränsas till förarna och deras egna bilar så tycker jag streetrace är helt rätt.

Självklart är det alltid tragiskt när olyckor händer, menar absolut ingenting annat. Men jag anser att de som kör själva borde vara fullt medvetna om de eventuella konsekvenserna av sitt handlande, och är de det inte så borde de låta bli att köra. Är man medveten om riskerna och ändå vill köra, så är det bara till att berömma för kulor av stål och lyckönska personen i fråga.

Naturligtvis skulle jag alla gånger hellre kunna köra lagligt på vid ett lagligt "blackrace", men så länge politkerna/poliserna (eller vilken den rätta myndigheten månde vara) vägrar ens ge någon form av tillstånd, så tycker jag streetrace är helt rätt om ovanstående punkter följs.

Får säkert också en stämpel som oansvarig och idiotisk förare på mig nu, men då får det bli så... Tycker det är för mycket dubbelmoral i allt det här snacket.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.