AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.036

Wow! Rätt däckstryck = helt ny bil

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Har följt diskutionerna om M'ens instabila vägegenskaper med intresse då den har varit allt annat än rolig i högre farter.

Tror att det var Ave som kollade med Dunlop om rekomenderat tryck på däcken och kollade därefter upp mitt eget tryck då jag inte kollat det sedan köpet i juni *** skäms ***.

Runt om var det ca 3,5kilo och efter en sänkning till 2,4 fram /2,6 bak är bilen som ny, trots fortfarande usla däck och avsaknad framvagninställning. Trycket är ju faktiskt det som står på lilla lappen i dörrsidan.

Spårigheten är nästan som bortbåst (har iofs bara testat upp till 220), greppet i sidled är mycket bättre, bilen släpper på ett mycket trevligare sätt när man leker och till på köpet blev såklart komforten bättre (för de som bryr sig om sådant).

Helt underbar tur till jobbet idag på morgonen alltså. Synd bara att säsongen är slut snart... :-(

/Caspar
har du orginal hjul?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jupp

245 resp 225 på 17"

/Caspar
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Alltså, som jag sa innan. Jag förstår inte direktiven här på forumet ibland, finns ett antal trådar där man säger 'på 18" kan man i princip inte ha för högt tryck' eller 'kör med 3.5kg runtom!'.

Det är sånt (om ni ursäktar mig) otroligt amatörskitsnack.

Vad jag fått lära mig, efter min långa resa genom däck/fälg-världen är. Däcket måste ju arbeta, och få "smetas" ut lite på asfalten för att fylla sin funktion. Självklart, har du 3.5kg i däcket blir däcket som ett puck-liknande föremål på asfalten och anpassar sig överhuvudtaget inte efter ojämnheter och spår.

Caspar: Jag upplevde precis samma sak som dig, sänkte trycket, helt ny bil.. Min är dock fortfarande sjukligt spårkänslig och jag verkar vara långt ifrån lösningen på mitt problem med 18". Men visst är det enorm skillnad mot innan då jag efter samråd med forumet la i 3kg i varje däck.

/Vol
volatile: du skulle provköra nån annan bil ett tag sedan för att känna skillnaden. gjorde du det?. en tråkig sak att fråga men: har du funderat på att din bil möjligen var krockskadad innan du fick det?

____
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
volatile: den är ju fortfarande mer spårkänslig än 528, men då är inte däcken bytta (dåliga) och framvagnen fick sig en rejäl smäll tidigare (låta någon annan köra är aldrig bra), men den är inte så överdrivet spårkänslig längre, helt ok egentligen. Har Du fortfarande del "smala" däcken på Dina breda fälgar??

Z3c 4 ever/volatile: Om jag minns rätt så var det väl en ny bil från Novation, man kan ju hoppas att de inte säljer nya, smällda bilar :-)

/Caspar
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Z3C:

Svårt att tro, det är en 02:a som hade gått 600 mil när jag köpte den, tidigare som tjänstebil på BMW. Köpte somsagt på Novation.

Sen har jag ju provat original 17" på den, och då gick den hur bra som helst :).

Det jag har kvar att testa är 265/35 bak, plus byta däck till något med "rakt spår". Typ förstärkta Dunlop SP8080, istället för SP Sport 9000... Nu kör jag ju 245 bak på en 9.5" fälg, det kan ju påverka en del... Men så har vi ju detta med tid och kostnader som jag redan lagt så mycket av nu, och fortfarande inte löst det helt... Då känns allt rätt hopplöst.. Dessutom närmar sig vintern även Göteborg med raska steg.

Men, blir väl en hel del övertid i vinter... Ny uppsättning däck, min firma tyckte jag skulle skaffa förstärkta SP8080 istället (sitter tydligen på M3/M5 original)... Han menade på att de flesta sportbilar idag, framförallt porsche och liknande kör med rak-spåriga däck. Dom är tydligen mindre känsliga för spår/ojämnheter.

/Vol
vi håller andan i väntan på resultat. Men vore jag dig skulle jag satsa på 17" i så fall. Visst är stora hjul snygga men det finns många fördelar med 17" oxå. Bland annat att dem väger mycket mindre än 18". På ett ungäfär är mina Momo 18"x9" två gånger tyngre än BMW 17"x 7,5" orginal var (vilket är helt naturligt: mer metal, mer gummi).

____
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Jooo, momo-fälgarna är ovanligt tunga faktist. Min däckfirma var inte alls förtjust i momo. Dock är Breyton extremt lätta för att vara 18". Nästan lika lätta som ett par BMW original 17".. Så där klarar jag mig nog ganska bra.

Men somsagt, jag säger till när jag provat bredare bakdäck :)

/Vol
så många däck du har testat det kan inte vara billigt...

____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.