|
|
|
|---|---|
|
Hjälp! Med ljus å lykta, karta å kompass har jag försökt hitta luftningsskruv för kylssystemet på min 540 -95... Finns det en luftningsskruv? Var?? Eller är det något slags automatiskt förfarande? I vilket fall har jag problem med en tempmätare som går ner till överkant av blått då och då... (Ibland tycks mecklande med värmereglage påverka systemet så tempmätaren hoppar tillbaka till mitten) Info: Endast AC och nyligen byt termostat (H)elp | |
|
Hej, Prova att söka efter just detta så får du lite tips. Klicka på "Sök inlägg". Lycka till! |
|
|
Som info kan jag nämna att jag har sökt... Jag har lusläst Bently´s och letandet har skett tillsammans med en van mekaniker... (Dock ej BMW-märkesverkstad) Expansionskärlet sitter ovanför/bakom motorn (högsta punkten) varmed automatisk luftning inte låter helt otroligt... Men om det nu är automatisk luftning - varför har jag då problem som verkar som "luft i systemet"?? |
|
|
Sitter den inte på termostathuset? Där sitter den på mina i alla fall. Sexkantig 10a tror jag det är. Mvh Ola Thomasson |
|
| dem kan vara kluriga att få "luftfria" som du säkert har sett i tidigare trådar. Tror bästa försöket görs genom att ställa bilen i ordentligt uppförslut, på med full värme + blås och öppna locket på expansionskärlet (med förnuft) samt klämma på kylarslangen/arna. Kanske upprepa efter ett par mil. | |
| När jag har luftat min, brukar jag hälla i kylarvätska upp till korken, och skruva upp klämmare till de slangar som är högt uppe på maskin, och låta luften komma bort ifall det finns luft där. Jag har aldrig haft problem med luft i mitt system. Men jag tror också att det som Booya sa kan vara bra. Ha bilen på tomgång och ha bort korken med full värme på. fläkten har ingen skillnad. De går också att prova skruva bort klämmarna på de slangar som finns vid ventilpaketet för värme styrningen. Det verkar ju som om problemet ändrar då du ställer om värmen. Men jag tror inte att det hjälper att bara klämma på slangarna. Luften måste slippa bort och det är enklast ifall du skruvar loss klämmorna och får bort slangarna. | |
|
Kraftigt uppförslut? Tja, varför inte??!! Massera slangar - visst, kan väl prova... Okey Booya - jag ska prova!! AndersH - har jag fattat rätt om jag tolkar att du "överfyller" och låter det rinna ut genom de slangar du lossar "klämmorna på"? Å därigenom får ut eventuell luft? Men - är det egentligen rimligt att den blir för kall av luft i systemet? Tack för respons!! |
|
|
Ja de stämmer. Det är enklare att få ut luften ifall det finns tillräckligt med vatten så att vatten rinner ut på samma gång som eventuell luft följer med, annars kan ju luft komma in där du har bort klämmorna. Det kan ju vara så att det bildas en luftficka där tempgivaren befinner sig. Då kan visaren mycket säkert ändra sig, men det betyder inte att maskinen blir kall. |
|
|
Problemet löst! Luftningsskruv saknas forfarande varmed slutsatsen blir att luftningen är automatisk på min bil!? Efter mycket klämmande, lutande och påfyllande försvann inte problemet (tempmätare i överkant av blått då och då) men när de bägge givarna (varav en är tempgivaren) lossades och kontaktsprayades och monterades 5 gånger försvann problematiken... Faan - många timmar och ett onödigt termostatbyte senare har man lärt sig att kontaktspray borde vara första åtgärden på en så'n här gammal bil... Tack för hjälpen (även om jag inte fått bekräftelse på automatisk luftning) Med nysprayad reläbox |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.