|
|
|
|---|---|
|
Ja som topic lyder: finns det någon som regbes en E30 med M50 motor i? Om det finns någon vad har ni byggt på,316,318,320,323,325 samt årsmodell? Har setta att detta diskuterats innan men inte funnit någon som har det på papper. Mvh/Magnus | |
|
Du ska se till att du skaffar en bil utan katalysator, och då menar jag att den i originalskick inte hade det. Det innebär en bil från före 1989 då det blev lag på det, men BMW hade katalysator 1987 och framåt på de flesta modeller. Så en 1986:a eller tidigare.. Det du undviker genom detta är att du slipper ordna avgasintyg från BMW som inte är speciellt pigga på att skriva sådana, det här brukade utföras av SBP men de har slutat med det så vitt jag förstår. Men även om du hittar en bil utan katalysator så måste bilen vara godkänd för effekten/vridmomentet som motorn har. Det innebär minst att du måste se till att bromsarna uppfyller kraven.. Det är säkert mer jag inte nämnt här som måste var i ordning men det kanske någon annan kan fylla på med. MVH/Mattias |
|
|
Mja, alla M50 är ju utrustade med kat så du måste ändå ha kat på bilen och motorn måste vara avgascertifierad i det skick du använder den. Och håller du dej innom 20% mer effekt och 10% mer vrid än originalmotorn så krävs inga intyg från tillverkaren (vilket inte "går" att få ändå). Då ska en "jämförande besiktning" (eller vaffan det hette) genomföras för att konstatera att motorn du monterat är vad du säger att den är samt att den stämmer med avgascertifieringen (dvs är omodifierad). Är osäker på om man även var tvungen att göra ett speciellt avgastest. Men jag har inte gjort detta själv. Än iaf... Kiip Spiiding! |
|
|
Motorn som ska läggas i ska vara utrustad med katalysator ja, men om bilen som motorn ska ligga i saknade katalysator från början underlättar detta mycket. Då räcker det med en jämförande kontroll (komponentkontroll) förutsatt att effektökningen ligger inom de tillåtna gränserna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Vad är det för jobb/kostnad som tillkommer om bilen har KAT vid motorbytet? | |
|
Så låt oss säga att om man har en 325a -87a utan kat om det finns,och en M50 194hk. Detta skall alltså inte vara några problem att typa om om jag har tolkat reglerna rätt ang 15kw/100kg? Läste något om E36ans motorfästen i E30+M50,någon som kan bekräfta om det passar,Wardof? har just nu en 318-90 och tillgång till två st m50 från krockade bilar ~94or |
|
|
E36ans motorfästen passar perfekt, jag kör med dem i min bil som är en 320 från början. 15kw/100kg gäller ombyggd fordon. |
|
|
15kw/100kg-regeln gäller amatörbyggda fordon. För övriga fordon är begränsningarna max 20% effektökning eller 10% vridmomentsökning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hehe tackar för snabba svar Wardof Du har möjligtvis ingen hemsida om din bil och lite info om hur du gjort vid konverteringen? Hur är den att köra förövrigt,framtung? |
|
| Vad är det för jobb/kostnad som tillkommer om bilen har KAT vid motorbytet? | |
|
Inte säker på att jag uppfattat frågan riktigt... Om man registrerar en bil som från början saknar katalysator med en motor utrustad med katalysator har man en "allmän dispens" utfärdad av naturvårdsverket. Detta medför att bara en jämförande kontroll behöver utföras... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
loboz Nej jag har ingen hemsida men jag gjorde som det står här. Länk Den är inte mera framtung än med m20 motorn. m50 väger bara runt 15 kg mera. |
|
|
15kw/100kg gäller också ombyggdt fordon. så här står det i Vägverkets föreskrifter. Länk 9 § Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger. 1. en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten, 2. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om denna högre tillåtna effekt skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda. 3. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock inte motoreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt. |
|
| 5 § Ombyggt fordon skall efter ändringen inte ha fått väsentligt försämrade säkerhetsegenskaper i förhållande till ursprungsutförandet. | |
|
Ja, det stämmer. Det gäller både klassen ombyggt fordon och klassen amatörbyggt fordon... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.