|
|
|
|---|---|
raisfist |
hejsan jag e en amatör mekare som har stora problem me min 318 e30, motorn går varm när bilen står still och kylaren läcker och motorn bränner olja tror jag iaf, blårök när jag startar bilen. de e inte värt och lämna in i bilen till en verkstad så då måste jag fixa de själv, e de nån som har några tips eller råd och va kostar en kylare på skroten? e de nån speciell kylare man ska ha 88 årsmodel? tack i förhand RaisedFist |
|
om bilen blåryker när du startar den så är det troligen ventiltätningarna..ryker den när du kör, eller om du ger gas efter ett långt gasuppsläpp? isf så är det troligen kolvringarna.. jag fick mina tätningar bytta för ett tag sen, bytte kamremmen samtidigt och totala kostnaden blev 1300 för delarna, samt 1300 till killen som gjorde bytet.. ventiltätningarna är inget som jag skulle gett mig på att byta...tätningarna kostar inte mycket (typ 15 kr styck) men du skall helst lyfta av toppen, och då skall du byta toppackning och topplocksbultarna samtidigt, glöm inte det! sen måste man även se till att motorn står precis rätt när man tar av toppen så att kammar och kolvar inte hamnar fel när man monterar på toppen igen.... angående värmeproblemet, har du kollat så att fläkten snurrar som den ska? kylaren kan väl kosta ett par hundra på en skrot kan jag tänka mig...det som skiljer lite på kylarna är att min bil (med sexa) har ett separat expansionskärl, placerat på förarsidans hjulhus i motorrummet, medans dom med fyror har inbyggt expansionskärl på kylaren, samt att dom även har lock på kylaren, vilket jag inte har...tror att det är det enda som skiljer kylarna åt....sen kanske det skiljer ngt i måtten också.. BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
raisfist |
mm dom där packningarna vettefan om jag vågar byta men kylaren kan jag ge mig på men min kylare har inget lock, den har ett expansionskärl brevid och det läcker från nedre vänstra hörnet på själva kylaren. får åka till skroten och kolla om dom har nån som liknar min. tack för hjälpen |
-BeeMWe- |
raisfist: Hm där läcker min också... Elaka jävlar de här E30. Därför jag döpt min till Gollum, aldrig riktigt att lita på :) |
|
Min läker ju också där,det ser ut att ska sitta en slang där det läker..längst ner under expansionskärlet... nån som vet vad det kan vara? +att yttre fläkten snurrar så fort man slår på tändningen då den inte är varm det kan den väl inte ska göra den är väl termostatstyrd eller? Bilen: 318i -88 URSÄKTA ATT JAG LÅNAR TRÅDEN LITE! Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.