AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
676

Automatlåda på Z4 - praktiskt, med var är glädjen?

ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Hade tillfälle att låna en Z4 3,0i med automatlåda ett par timmar häromdagen. Det är flera år sedan jag körde med automatlåda, men det är verkligen lätt att förstå att t.ex. taxiförare föredrar automat. Bara gasa och bromsa. Vad jag saknade mycket är glädjen med att växla, som ju är en del av glädjen med att köra bil. Men det måste väl ändå vara så i Skandinavien att bilar med manuell låda är långt fler än de med automat - eller? I USA är det förstås tvärtom.

___
"Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja."
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tror att Dufvis skrev i en annan tråd att av de 1960 Z3'or som rullar i Sverige är 60 automat.

Min 2,8a råkar vara automat och det är helt klart fel låda i den bilen, skulle hellre sett den i 528an. M'en har givetvis manuell låda precis som det skall vara.

Tilläggas kan att den automaten är riktigt tråkig om man jämför med en del nyare.

/Caspar
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror nog att den trenden med SMG liknande och även bra nya automatlådor kommer öka mer och mer. Snart kommer lådorna växlar både bättre, snabbare och vara mer ekonomiska än att köra manuellt. Men just en Z4 ska nog vara manuell utan att ha testat SMG.
eF
900
eFx
520d Touring -09
Har kört en 2,5 auto, tycker den var riktigt trevlig den med, men så är jag iofs en lat person som uppskattar automatlådor istället för att sitta å växla :)

Men visst, glädjen med att kunna välja själv försvinner ju lite.. dock kommer min Z4:a bli auto! (När det nu blir......) =)

/eFx
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.