AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.644

Vinande ljud M5 , kamkedja? vakumläcka?

ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Hej!

Har missljud m5:an som ger mig gråa hår. Från motorns främre regioner hörs ett vinande ljud mellan ca 1000-1700rpm, låter nästan som en kompressor, ökar eller minskar varvtalet försvinner ljudet.

Jag har kopplat bort alla drivremmarna till generator, vattenpump AC osv utan att ljudet försvinner. Vad kan det vara? har funderat på kamkedjan eller kanske en kamaaxellagring. En dålig kamkedja eller lagring borde väl väsnas mera när varvtalet ökar?

Bilen har låtit så här sen jag köpte den, ca 3500mil, Bilen har ca 17000mil på mätaren. Motorn går jämt och fint på tomgång och drar fint genom hela registret.

Finns det någon som har kan komma med nån teori?

Mvh Johan
Det låter alltså vid dessa varvtal när bilen står STILLA o du varvar motorn??Eller bara när du kör den??
Kanske du har nåt som e lite löst o ger nån slags resonans mellan just dessa varvtal???
Kamkedjan borde väl "rassla" snarare än vina...Kamaxellagren har ja ingen aning,tror inte de finns ens, de ja har för mig är att kammarnas lagerytor i frästa direkt i toppen..
Kan ju oxå var nåt insugsläckage kanske???Testat o söga efter läckage me "startspray" eller liknande??

Låter det hela tiden eller bara när bilen är kall?? Min viner också men bara i ca 2-3 min när jag precis har startat sedan blir den tyst. Om jag åker direkt efter att bilen startat så är det däremot helt tyst. Har för mig att detta disskuterats tidigare, och att man då kom fram till att det var någon form av luft pump för att få bättre avgasvärden vid kall start och att det inte var något att bry sig om, men jag kan ha fel.
ju
282
jugga
520d 2017
Mustang GT -18
Vinandet finns där vid detta varvtal oavsett om motorn är kall eller varm, om jag kör eller står stilla. Ljudet försvinner inte när jag kopplar bort remmen till luftpumpen.

Har testat med startgas utan att hitta nåt.

Tycker också att dålig kamkedja borde rassla och mer med ökande varvtal.
Hej! Har du kollat att det inte är Generatorn som viner? Det kan vara mycket svårt att härleda ljud i motorummet.
ju
282
jugga
520d 2017
Mustang GT -18
Generatorn är utesluten, har kopplat bort alla drivremmar utan att ljudet försvinner.

Jag funderar på om det kan vara lagrningen till något löphjul till kamkedjan. Någon som kan S38 motorn och kan svara på om det finns några löphjul till kamkejdan?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg skulle gissa på kamkedjesträckaren eller några lager däriokring. Prova byta kamkedjesträckaren med dess tillbehör.
Asken
Det sitter ett löphjul på motsatt sida kedjesträckaren.
Detta är nållagrat på en axel som siter in skjuten frammifrån i toppen.
Tror att du bör kolla de olika plastskenorna som som trycker och styr kedjan, kan behöva bytas ibland. Ta loss kamkåpan så kommer du åt att inspektera skenorna, tror att detta kanske kan vara problemet.
Löphjulet är mycket liten belastning på och det är bra lagrat.

Storebror Kilander
ju
282
jugga
520d 2017
Mustang GT -18
S38B38:
Kamkåpan=ventilkåpan? Eller menar du någon kåpa på framsidan?

Vad som förundrar mig är att ljudet försvinner efter 1700rpm, dåliga styrskenor borde väl väsnas mer med ökat varvtal?
Precis, ventilkåpan.

Ja man tycker det... Men det är värt att kolla iaf.

Men du skall absolut också ska kontrollera/byta själva kedjespännarkolven/fjädern/vibrationsdämparen.
Detta har diskuterats i oändlighet i olika diskusionsgrupper och för en del hjälper det att byta själva spännaren, andra plastskenorna, någon annan räckte det med att göra rent oljekanalen till spännaren så att den fick ordentligt med tryck.

Tror att det kan ha något med spännaren att göra iom. att dämpningen av kedjan är mer kritisk ju lägre varvtalet är p.g.a. lägre frekvens mellan de olika belastningarna i kedjan.

Storebror Kilander
ju
282
jugga
520d 2017
Mustang GT -18
S38B38:
låter som en möjlig orsak med kedjespännaren, att ljudet sedan försvinner vid ökat varvtal beror då på att oljetrycket till spännaren ökar och därmed spännkraften.

Jag har läst någonstans att kamkedjespännaren till M3 e36 ska vara av bättre modell och passa direkt i S38:an, någon som testat?

Jag tycker fortfarande att det borde rassla snarare än vina, men det är klart att det kan vara någon slags resonansfenomen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.