|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har provat några 330s i helgen o förundras över en sak. framförallt i lägre hastigheter är däcksljudet väldigt högt på några bilar! Nu har ja uteslutande kört välidgt nya bilar med orginal hjul 17" Jag tror de sitter Michelin pilot sport. De är ett väldigt v-ekrat mönster. De jag undrar är om detta är normalt eller om de är fel på däcksuppsättningen. Framförallt påfrestande i farter 20-40. Känns någon vid detta? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. | |
| Vilken bredd har de varit skodda med? | |
|
Det hade jag på min förra uppsättning fälgar (original 17 tums med michelin pilot sport) dessa var några år gamla och hade ca 500 mil kvar och dånade rätt friskt i låga farter. Har även haft dessa tidigare men på 18 tum och hade inte detta ljud. Nu har jag Michelin pilot sport 2 och upplever inte detta ljud. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
225/45/17 är väl orginal på 330. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Ingen annan som har liknande erfarenheter? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
wendtan , min uppfattning är att Coupe modellerna är väldigt högljudiga ifrån sig , prova samma bil fast i sedan utförande så märker du direkt skillnad Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
|
Maxad: Ja sålde min 328 sedan för någon vecka sen. Så de är ju den jag jämför med. tycker bara att de är konsitgt att de är på så låga hastigheter. Väl uppe i fart tycker ja den är i paritet med min Sedan. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Wentdtan, vilken dimension hade du på din 328i? Jag har 225/50/ZR16 Dunlop sp9000 på min E46, och upplever ungefär samma fenomen som du beskriver. I låg hastighet får man ett dovt ljud som sedan försvinner med lite högre hastighet. Dunlopdäcken har också ett "V-mönster", som påminner lite om Michelindäcken. Tidigare hade jag 205/55/WR16 Conti sportcontact och de var tystare i låg hastighet, men ungefär lika ljudliga i lite högre.... Dessa däck har mer traditionellt utformat mönster med "klackar" och längsgående ribbor. Kan vara så enkelt att det är däckbredden som ger detta ljud på vår svenska grova asfalt. Kanske i kombination med mönsterutformningen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Ja körde med 205/55/16 har jag för mig. Ja hade även pilot sport på min sedan, men den var väldigt tyst får ja säga. Detta verkar dock vara normalt och inget att oroa sig för alltså. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
225/45-17 är nog den vanligaste dimensionen på 330, men det levereras även en hel del med 205/50-17 och 245/40-17. Jag har en 330 sedan med 225/45-17 fram och 245/40-17 bak, med Goodyear Eagle F1, men har även kört med 205/50-17 runt om. Visst bullrar de bredare däcken en del och nog är det så att bullret börjar i låga hastigheter, men ökar sedan ganska måttligt. Det är dock inte svårt att hitta bilar som bullrar avgjort mer. Jag skulle inte beteckna bullret som störande. Jag har också provat 330 coupé och mitt intryck är att dessa bullrar mer, i mina ögon ett tungt skäl för att inte välja Ci:n. |
|
|
Nockenville: Tack., jo jag har börjat förstå att couperna är lite bullrigare än sedanen. Dock var min 328 sedan nästan tråkigt tyst, framförallt från motorn då. Jag tyckte absolut att den var likvärdigt tyst mot min sedan i farter över 40 km/h och så sakta kör jag sällan :) BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| En sak som kan vara värd att titta närmare på är lufttrycket i däcken. Jag körde tidigare på 2,5 kg i mina däck, men provade att gå ner till 2,0. Då ökade däckbullret. I dag provadde jag med 2,3 kg och då var bullret lågt igen. Troligen blir det, vid det lägre lufttrycket, någon resonansfrekvens som stämmer med bilens övriga resonanser. Hur detta fungerar för andra däckfabrikat vet jag inte, men det är ju gratis att ändra lufttrycket. | |
|
Wendtan: Hej! Jag åker en 323Ci med 18" 225/40*18, Michelin Pilot Sport och håller med om att det bullrar ganska mycket. Särskilt som du säger vid lägre farter. Upplever att det har en del med värmen i hjulen att göra också. När man kört ett tag så minskar ljudet. Det kan också vara relativt, att man "vänjer" sig vid det och accepterar den högre nivån. Vill du vara riktigt ordentligt, funderar lite på det själv, så strippar du inredningen och sprutar Noise Killer under inredningen - sägs göra gott. Det mesta ljudet kommer torts allt från golvet, samt dörrkarmen vid högre hastigehter (+140 km/t). Hör av dig om två månader, då kan jag svara på hur det låter med vinterdäck i samma dimension, beställde en uppsättning Dunlop Wintersport (225/40*18) för ett par veckor sedan. :-) //Tobias ------------------- Tobias.Vikberg@skf.com |
|
|
Tobias: Jag kommer o köra min 330 på orginal dimension nu i vinter och med hög sannolikhet skaffa 18" till våren. Vad ligger ett sådant vinterhjul på ipris? (225/40/18) BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jag har för mig att det gjordes ändringar i ljudisoleringen i och med '01 eller '02 årsmodell, så ifall du jämför en äldre coupé med en nyare kan den nyare te sig lite mer högljudd. Denna uppgift fick jag från BMW importören i Finland, hur pålitliga de sedan är kan ju diskuteras. Som här nämnts är också coupén mer högljudd än sedanen i vilket fall som helst. Har haft tre E46 bilar, '00 328Ci, '02 325Ci och '98 328i, av vilka 325Ci:n var avgjort mest högljudd (både motor och diverse ljud från omgivningen). Jag gick direkt från 328Ci:n till 325Ci:n och skillnaden var märkbar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Wendtan: Det är väl inte mer än två veckor sedan jag sa att kupeér är bullriga:)) det tog en stund :)) De nya Michelin PS2 är betydligt tystare än de gamla med V-mönster, väldigt imponerad av dessa däck. Så genom att välja rätt däck och mönster så kan du nog få ned bullrandet på en trevligare nivå. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: I have to hear it for myself to believe it! Du vet hur dryga skånigar är :) Jag trodde inte de skillde mellan sedan och coupe men tji fick jag. Utseendemässigt är de dock så att coupen äter sedanen till frukost. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jag kör på Continental SportContact2, 225/40-18 fram och 255/35-18 bak... Tycker också att däcksljudet är ganska högt, framförallt i låga farter. har dock inte ngn annan BMW att jämföra med, kom direkt från en Audi A4 1.8T Avant med "ballongdäck", 195/60-15... |
|
|
Måste hålla med i däckskören, bilen är tyst i sig men vissa typer av däck/ slitna däck gör att det väsnas något kopiöst. MS Pilot sport 2 är bland de tystaste 18"arna. Mvh Asken Fd 330CiA Snart Fd 540iat |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
ufo: Conti SP 2 går hyfsat tyst och fint på min bil :)) fast jag har bara 17" och misstänker ju större ju mera buller. Men e39 är ju betydligt mera tyst i sig själv osså. Men Krutis trots att det är ett skåp gick väldigt tyst med de nya michelindäcken PS2 trots 275/18 bak. Om man jämnför med de Dunlop sp 8080 som satt där tidigare så tror man att det är en annan bil man åker i. ///MVH Hasso Länk |
|
Asken: Man tycker att orginal däck inte borde vara av den sorten som väsnas. Nu är ju däcken säkert minst 2 år gamla och har rullat 1850 mil eller troligtvis ännu mindre med tanke på våra vinterdäckslagar. Men ja tycker inte att däcken såg slitna ut. kanske 60-70% kvar. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.