|
|
|
|---|---|
|
Har idagarna haft min 530d på BMW verkstad för byte av luftmängdsgivare efter utförd feldiagnos. upprinnelsen till detta var att bilen drog ojämnt vid accerelation,vid ett visst varvtal hände absolut ingenting. att byta luftmängsgsgivaren skulle kosta 4500 kr med montage och kodning. När jag glad i hågen skulle hämta bilen senare samma dag fick jag besked om att någonting hänt vid kodningen och att det nu inte gick att komma åt styrdonet för kodning. Det gick heller inte att stoppa tillbaka den gamla givaren utan bilen var helt död. Efter flera dagar felsökning fick jag meddelat mig att styrdonet gått sönder under arbetet och att jag skulle betala detta, eftersom att dom misstänker att den var eller varit chippad. Kostnaden som jag fick betala för byte av styrdon och luftmängdsgivare uppgick till 12000 kr. Det jag reagerar på är att verkstaden anser att det är ställt utom allt tvivel att de skulle ha någon del i att styrdonet gick sönder. Det känns helt enkelt förjävligt då det inte finns något bevis för att det varit något fel på styrdonet annat att de först efter tre dagars felsökning påpekar att det saknas skruvar i höljet på styrdonet. det bör tilläggas att styrdonet legat uppfläkt på motorn i tre dagar och att ingen påtalat detta tidigare. har någon erfarenhet av något liknande är jag tacksam för svar | |
|
Hej Corall! Tråkigt, tråkigt. Har som Du vet har jag just bytt luftmängdsmätaren på hustruns bil. "Verkaren" på märkesverkstaden sa då att de haft problem med "ett par" bilar (530d), dvs problem att få de att gå "som de skulle". Som han uttryckte det hade de "nog inte gjort rätt vid programmeringen" pga. ovana vid momentet (!). JA,ja de flesta "små" filialer "på landet" HAR inte så många 530d att "öva på"! En av dessa bilar hade de se'n fått "fart på", men en var fortfarande "inte som den skulle"! (En stilla undring, HUR SJUTTON KAN MAN SOM ÄGARE NÖJA SIG MED DETTA????) Kan det vara så "illa" att man "klantat sig" i ditt fall eller har "din verkstad" rätt, styrdonet "bara dog" svårt att veta, men förstår att det "känns surt". Mvh/Saij |
|
| Corall; Du får inte nöja dig med detta vad du kan göra och vad du ska göra är att skriva till konsumentverket det som går "sönder" när mekarna håller på ska inte kunden betala kanske prova ett samtal till BMW Sverige först Sverker på Plus finns ju också | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.