AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.064

Vanos uppgradering

Ce
13
CeKå
525iM -94
Vad menas med vanos uppgradering? Har precis köpt en 525 -94 som det är gjort på, men han som sålde visste inte riktigt vad det var.

CeKå
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg tror ikke det går an å "oppgradere" motoren med vanos (variable kam/ventil-tilder = bedre dreimoment, mer kurrant dreimomentskurve og gunstigere bensinforbruk).

Vanos kom i 1993 på 520i og 525i E34, altså er motoren "oppgradert" dette året. Dette kan muligens stå i f.eks en annonse for at kjøperen skal vite at det er den "nye" motoren som er i bilen, og ikke den "gamle" fra -92.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Obs! VANOS er variable ventiltider på innsugssiden. De senere åra har diverse motoralternativer blitt "uppgradert" til dobbel vanos, hvilket betyr at man har variable ventiltider også på utblås-siden.
är inte det två helt olika mechanismer: Det är mer tal om byta enkelvanos mot dubbelvanos i stället för att kalla det för "uppgradering"...?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
z3c: Jeg henger ikke helt med, kan du forklare hva du mener?

-Kan man bytte til dobbel vanos på en motor som har enke vanos, mener du?
Ce
13
CeKå
525iM -94
Förlåt, vanos konvertering menade jag. Jag tittade på kvittot.

CeKå
Pa
67
Patrik141
325iA Coupe -92
nej det går inte att byta till dubbelvanos på en enkelvanos tror jag iallafall, jag tror att det är dubbel vanos om det är v6a och enkel vanos om det är en rak6a om jag inte har fel...
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Patrik141:
Du har tyvärr fel...finns ingen BMW med V6.

__
Länk
Pa
67
Patrik141
325iA Coupe -92
happ jag tänkte att d nog inte fanns det men hur funkar dubbel vanos då? kan en rak6a ha fler en två kammar?
Patrik 141:ALLA M50 motorer har 2 överliggande kammar,en som styr insug o den andra avgas ventilerna.Med DUBBELVANOS menas att BÅDA kamaxlarna kan "förställas" x antal grader från grundläget för bättre segdragning/respons.Det VANOS gör,oavsett om det är enkel eller dubbel är att den "vrider" kammen några grader vid vissa varvtal i förhållande till vevaxeln varvid ventil tiderna förskjuts något,allt detta för att få bättre körbarhet!!Hoppas du hajjar hur ja menar....e inte så bra på o förkara:-(

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Aha, er det slik det fungerer. Har lurt litt på det. Hvilken mekanisme får kamakselen til å "vride" på seg noen grader avhengi av varvtal..?

Mener det er dubbelvanos på min M52TU-motor (-00).
Har för mig att det är något slags snett skuret drev som skjuts in/ut o på så sätt vrider kammen...Har man tillgång till ETK så kan man kolla på bilderna där så förstår man hur det hela fungerar...

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Man kan även gå till BMW själva för en förklaring av hur vanos fungerar. Länk
Kan det inte vara så att det CeKå frågar om i början är att man gjort nån slags efterjustering/garanti rep av tidiga VANOS nån som har en äldre bil med VANOS som vet att man gjort nåt sådant kanske??

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Ce
13
CeKå
525iM -94
Jag får helt enkelt åka till bmw och fråga, men jag har lärt mig lite om vanos iallafall,och det bugar man för..

CeKå
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Tja, jeg vil peke tilbake på mitt første svar i denne tråden. Tipper at ordet "konvertering" er en misforståelse, og at det som menes er at motoren er av den typen som fikk vanos i -93. Men jeg vet jo ikke sikkert, fråga gjerne på bmw selv.

(Min nærmeste bmw-forhandler vet mindre om bmw enn bmwpower.nu/forum virker det som, håper din er i bedre skikk).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.