AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.700

Effekt förlust vid kompsänkning

Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Jag håller på att turbokonvertera min M30B28 och har tänkt att sänka kompressionen till 7.0 kg. Hur mycket effekt förlorarar jag då innan turbon börjar ladda? 20%? Nån som vet?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Skulle inte sänka komp på en sådan maskin om du ska köra med ett eftermarknads sprut. Har inte för mig att komp ligge över 9 va?
Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Kompressionen ligger på 9,3 orginal. Jag tänker sänka kompressionen för att jag ska kunna köra med högt laddtryck utan att behöva oroa lig för spikningar. Om jag inte sänker kompressionen kommer jag inte kunna ladda mer än 0,5-0,6 bar. Det blir alldeles för slött.... ;)
Om du inte har ett riktigt styrsytem så kommer du inte kunna ladda mkt om du så har 4.0:1 i komp.
Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Jo, det är ju sant och det ska det bli så småning om. Ingen som vet hur mycket bottendrag jag förlorar? Kanske är bättre om jag bara sänker kompet till 7,5?
popper
Varför sänka kompet över huvud taget? Är du ute efter att ladda mycket, så att det låter mäktigt för polarna eller är du ute efter samma effekt men med avsevärt bättre köregenskaper? Inga problem med att ladda bara du har ett hyfsat styrsystem.

Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Jag har redan rasat en motor för att den spikade och vill inte göra det igen. Jag vet att det funkar betydligt bättre med ett programmerbart sprut och tändning men tyvärr har jag inte råd att hosta upp nästan 20000 nu... Jag får ta lite pö om pö. Jag tänkte montera större spridare och tilläggs sprut till att börja med. Men senare så ska jag använda mig av ett programmerbart sprut och ladda rejält så därför ska jag sänka kompet nu när jag ändå har motorn nerplockad.
popper
Oftas spikar det för att bränslet inte räcker till, går för magert alltså. Se bara till att backa tändningen till ett säkert område o använd dig av en "stor" intercooler med avseende på effektiviteten så har du en temporär lösning till dess att du investerar i en programerbar motorstyrning. Råder dig att inte sänka mer än till max 8.5...

bmwracing
Varför inte under 8.5? Min motor ligger ju på 8.1-1 orginal, och den känns rätt bottenstark ändå. Om han har en 2,8 i en E30 borde det väl röra på sig bra ändå?=)

mvh
popper
Om du nu har 8.1 så ska du inte sänka kompet. Det är en teknologi som man tillämpar när man ska ladda högt typ 3-4 bar. Om man har ett komp som är högre o kolvarna är upphöjda så tjänar man på att sänka genom att använda sig utav en kolv som är plan eller en liten nedsänkning i mitten på kolven, det är ända tillfället som det är bra att gå ner i kompression till ex 7.5-8. Har man plana kolvar o ett komförhållande som är ca 8.5 har man väldigt bra förutsättningar att bygga en bra allroundmotor.

Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Om jag inte missminner mig så har väl 745 3.2L bara 7.0 kg i komp. Då borde väl min motor funka fint med 7.5 kg komp? Jag ska inte ha bilen som bruksbil utan bara som leksak så det är inte hela världen om den går som en potta skit på låga varv. Jag var bara lite nyfiken ungefär hur illa den kommer gå på lågvarv... Är det ingen som vet hur illa den kommer gå på låga varv innan turbon börjar ladda?
bmwracing
7,0kg? Du menar nog 7.0-1 i kompressionsförhållande, alltså det geometriska förhållandet? kompressionstrycket mäter man med klocka i tändstiftshålet, och det hamnar nog upp mot 9-10kg om du sänker till 7.5-1. En kolvmotor behöver minst 6kg för att kunna starta om jag inte minns fel. Audis gamla turbofemma hade 7.8-1 fram till -89 därefter höjde dom till 8.4-1, men då hade dom oxå dubbla knacksensorer till hjälp(enkel på dom äldre). Jag tycker iaf att 7.5-1 borde funka bra på din motor, men det är ju ännu bättre om du inte behöver sänka så mycket.

mvh
popper
Visst hade 745:an 7.5 i komp, men det är som sagt gammal teknologi o tankesätt förutom att den hade stor motorvolym. Tänk på att redan 1984 hade SAAB 16v turbo 8.5 i komp o laddade då 0.85 Bar orginal, med chip o moddad box t. o m 1.2 Bar.
Det blir mycket mindre ketchup med högre komp, vilket betyder bättre körbarhet. Många stirrar sig blinda på högt laddtryck utan att ha det minsta aning om vad det betyder. Ju lägre du behöver ladda med samma motor för att generera samma effekt ju mindre förluster har du, ju bättre "pump" är motorn. Se till att den andas bra o är så kall som möjligt. T ex ett väl utformat grenrör sänker avgastempen med ca 100grader. Se till att mottrycket är så lågt som möjligt, annars måste du ladda mer för att först överbrygga mottrycket o sen få något av effektiv laddluft. Ju högre du laddar ju mindre effektiv laddluft blir det då tempen ökar mycket. Som sagt var ska du ladda för att imponera på polarna eller ska du ha hög verkningsgrad? Se det som så att: högt laddtryck med samma motor som blir en viss effekt=dåligt betyg olågt eller lägre laddtryck med samma motor som genererar samma sluteffekt är ett bra betyg.

Ronnie79: Vad ska du använda för turbo på den??

Jocke
www.frid.cc
Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Jag hade tänkt använda mig av en GT42 eller liknande. Gäller bara att hitta nån för vättiga pengar...
Min uppfattning är att det fungerar oftast alldeles utmärkt med sänkt komp. Och livet blir _så_ mycket lättare!!! Man behöver inte optimera fram den sista graden av tändning som man måste på högkompade motorer som annars blir känns fullständigt stendöda när man backar ett par grader.

Alternativet är en stoooor turbo. Då kan kompet ligga en bra bit högre.

Mitt råd är att 7.5:1 blir alldeles utmärkt. Vill du ladda på 2 bar så är inte 7.0:1 att förakta heller.

Det gör under för tändningen och "mager"-körning med lägre komp. Med högt komp går det så jävla varmt hela tiden (för att tändningen måste vara så backad) men med lägre komp (alt större turbo) kan man backa rejält på soppan och vrida på tändningen.

På Limmets BMW tror jag vi höjde tändning mer än 5 grader och magrade ut minst 15% när han bytte till sin K29. Och sicken fart det blev i maskinen! Vi körde lambda 0.85 hela vägen till varvstopp utan skenande avgastemp. Det blev 100% dutycycle. Det hade vi med gamla turbon också men med 100hk mindre...

Mats
Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Okej. Jag sänker kompet till 7.5. Tack för alla tips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.