AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.211

Varning för oseriösa bilköpare!

ha
3
halebop
328iA -95
Håller på och säljer min BMW 328 ia 1995. Stämde träff med en spekulant som ville titta på bilen och provköra den. Bilen är import av föregående ägare och jag köpte den efter mycket nogrann kontroll och M-test där de menade på att "milen var troliga", 10 000 mil.

Nu har bilen gått 15500 mil.

Spekulanten frågade om han fick hoppa in i bilen och "se efter hur mycket bilen egentligen gått" för han hade ett knep som han lärt sig från sin kompis som jobbar på BMW.

Visst det kunde ju vara intressant, så jag hoppade in på passagerar sidan. Han trycker in trippmätaren och vrider om nyckeln till tändningsläge. "Titta den har gått 36 000 mil" säger han. "Mätaren är skruvad". Jag blev chockad och kände mig totalt blåst av den jag köpte bilen av (4 år sedan). Han ville ändå provköra bilen. Under provturen berättade han några tidigare storys om chockade bilägare och han erbjöd sig att köpa bilen ändå, "för den går ju bra". Han frågade vad jag ville ha för bilen nu när jag visste att den gått 36 000 mil.

Jag ville fundera på saken sa jag, och nu när jag kollar forumet här, så ser jag att det har funnits en diskussion om detta med trippmätaren. siffran som framträder är inte km ställning utan är BMW partnr (6 siffror).

så PASSUPP!!

Ni
64
Niklaz
318i -95
Här hittade jag den info som du får fram när man trycker in trippmätaren och vrider på tändningen. Länk

De siffror du får fram är :

1st display: BMW PART NUMBER (6 digits)
2nd display: CODE NUMBER (5 digits) Internal Coding Plug #
3rd display: K NUMBER (4 digits)
4th display: CHASSIS NUMBER (5 digits) this is part of your VIN
5th display: SOFTWARE VERSION (3 digits)
6th display: REVISION INDEX (2 digits) Hardware #

Vad jag vet så går det inte kolla om bilen är skruvad förutom om du ringer runt till de verkstäder som servicen är gjord på innan du köpt bilen.

Prova sök nästa ggr så får du oftas ett snabbare svar en att skapa en ny tråd :)

//Niklas
Ni
64
Niklaz
318i -95
läst inte hela inlägget ;p

du visste det redan ju ;)

//Niklas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.